Nowa strona
 
Listopad 2010
Forum dyskusyjne
Galeria zdjęć
Galeria reklam

Galeria reklam


Artykuły promocyjne

Artykuły promocyjne


Witryna wydawnicza

Witryna wydawnicza


Prenumerata
Wyszukiwarka
Zaloguj się

Wrzesień


Nowe wersje oprogramowania
Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) udostępnił nowe wersje oprogramowania Supertrap i Supercolor współpracujące z Adobe Acrobat 6. Dotychczasowi użytkownicy mogą teraz wykorzystywać wszystkie dostępne funkcje obu plug-inów Heidelberga pracując z wersją 5 i 6 Adobe Acrobat.
Supertrap 3.0 i Supercolor 1.0 są jednymi z pierwszych produktów zaadaptowanych do najnowszej wersji Acrobata, która pojawiła się na rynku w czerwcu br.
Użytkownicy mogą pobrać nowe wersje oprogramowania ze strony internetowej: http://www.heidelberg.com/hq/eng/products/workflow-management/
Supercolor i Supertrap są wszechstronnymi, przyjaznymi dla użytkownika narzędziami dla środowiska PDF, pozwalającymi na realizację funkcji zarządzania barwą oraz zalewkowania.


Najlepsze produkty fotograficzne
Organizacja TIPA (Technical Image Press Association) ogłosiła listę nagrodzonych najlepszych produktów fotograficznych dostępnych w Europie.
Wybrane najlepsze produkty TIPA 2003-2004:
• lustrzanka: Pentax *ist
• aparat kompaktowy: Fujifilm Zoom Date F2.8
• obiektyw: Canon EF 17-40 mm f/4 L USM
• innowacja technologiczna: cyfrowy system Olympus 4/3
• film barwny: Kodak Royal Supra 200/400
• amatorski aparat cyfrowy: Olympus Mju 400 Digital
• półprofesjonalny aparat cyfrowy: Sony Cybershot DSC-V1
• cyfrowa lustrzanka: Canon EOS 1Ds
• kamera: Sony DCR-TRV 950
• skaner płaski: Epson Perfection 3200 Photo
• drukarka fotograficzna: Epson Stylus Photo 900
• papier dla drukarek fotograficznych: Tetenal Fine Art.


Nowy skaner w Protea-Taff
Na początku lipca firma Reprograf zainstalowała w warszawskim Studiu Protea-Taff nowoczesny skaner bębnowy SC-8060P MARK II japońskiej firmy Screen.
Jest to skaner high-tech wykorzystujący lampy ksenonowe. Skanuje prace o maksymalnych wymiarach 600×538 mm z rozdzielczością optyczną do 12000 dpi i gęstością optyczną 4,3 D. Jednocześnie zapewnia powiększenie do 4000% (o wartość krokową 0,1%) przy rozdzielczości wyjściowej 300 dpi. Głębia koloru w RGB - 8 lub 16 bitów na kolor, lub 8 bitów w CMYK.
Studio Protea-Taff to jedna z największych warszawskich przygotowalni, istniejąca na rynku już od ponad 12 lat. Przygotowuje m.in. 14 miesięczników dla tak wymagających wydawnictw, jak Bauer, Hachette, G+J.
więcej | Wrzesień | Aktualności
więcej | Wrzesień | Aktualności
Rozmowa z Grzegorzem Turkiewiczem, wiceprezesem zarządu Międzynarodowych Targów Poznańskich

ŚD: Jakie były najważniejsze momenty zwrotne w 30-letniej historii Taropaku?
GT: Taropak to obok Poligrafii najstarsze targi branżowe organizowane w Polsce. Ich pierwsza edycja odbyła się w 1973 roku pod nazwą Taropa i towarzyszyła odbywającym się wówczas Międzynarodowym Targom Artykułów Konsumpcyjnych Takon. Pierwsza edycja targów zgromadziła 45 wystawców z Austrii, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoch. Polskie firmy reprezentowała na targach Centrala Handlu Zagranicznego Polimex-Cekop oraz Centralny Ośrodek Opakowań.
więcej | Wrzesień | Targi
Taropak 2003 - Wybrane nowości targowe
CRAYON PLUS
• nowoczesna drukarka dużych znaków francuskiej
firmy Imaje S., do znakowania kartonów
• najnowszy model termotransferowej drukarki do etykiet niemieckiej firmy CAB – A8/300, która drukuje na minutę 30 etykiet o formacie A4 z rozdzielczością 300 dpi

FISCHER & KRECKE
• bezprzekładniowa maszyna fleksograficzna z serii
Flexpress, dostępna w wersji do 8 i 10 zespołów drukujących i szerokości pola zadruku: 900–2500 mm

BOBST POLSKA Sp. z o.o.
• automat wykrawający SP Evoline 102-E firmy Follak

INTREX
• drukarka atramentowa Domino A400 Eggcoder – wersja kompakt, przeznaczona do znakowania jajek na dowolnym typie sortownicy, specjalnym atramentem jadalnym
• laserowa drukarka Domino DDC3L przeznaczona dla przemysłu rozlewniczego, browarów, producentów alkoholi
• w dziale opakowań zbiorczych – drukarka graficzna wysokiej rozdzielczości Domino C6000, zapewniająca nadruk o wysokości do 700 mm

ASKA AiS Kwiatkowscy
• miniterminal przenośny do odczytu kodów kreskowych (kolektor danych) firmy Cipher, model CPT-8000
• terminal przenośny do odczytu kodów kreskowych (kolektor danych) firmy Cipher, model CPT-8300 o przemysłowej kategorii odpornościowej IP-65 (kurzo- i wodoszczelność)

KOLITH
• Standard 500 S – automatyczna maszyna foliująca niemieckiej firmy Hugo Beck, gwarantująca wysoką jakość pakowania w połączeniu z wysoką wydajnością pracy. Dzięki nowoczesnym jednostkom napędowym, specjalnemu transportowi podciśnieniowemu folii i odpowiedniej konfiguracji stacji zgrzewających maszyna osiąga wydajność 5000 cykli na godzinę

FAN PAK
• klej nowej generacji do łączenia kartonów, stosowany w temperaturze 130oC – bardziej wydajny i bardziej ekologiczny od standardowych klejów topliwych; także nowy system automatycznego podawania kleju

LAMINA SYSTEM
• złamywarko-klejarka na klej topliwy Gluer 1400
• maszyna do laminowania i montowania sheet-to-sheet do takich materiałów, jak tektura jednostronnie falista, płyty do pakowania wysyłkowego itp.

MULTI
• Handjet – nowy model przemysłowej drukarki atramentowej produkcji firmy EBS. Pierwsza na świecie drukarka, z którą można swobodnie przemieszczać się znakując produkty wszędzie tam, gdzie niemożliwe jest znakowanie bezpośrednio na linii produkcyjnej

POLPACK Sp. z o.o.
• automatyczna maszyna do owijania stretchem ładunków; maszyny do pakowania w folie i taśmy produktów dużych gabarytów; stretch wstępnie rozciągnięty – Winwrap

POP TIME Sp. z o.o.
• szeroka gama wykonanych z tworzywa sztucznego zawieszek typu Euro oraz zawieszek przeznaczonych do tekstyliów, produkowanych przez amerykańską
firmę Do-it i brytyjski Entheos

PROMAG SA
• owijarki służące do owijania ładunków na paletach folią stretch. Nowoczesne rozwiązania umożliwiają ustalenie pozycji załadunkowej i wyładunkowej platformy, czyli tzw. pozycjonowanie talerza obrotowego

P.S. UNICUM
Etykiety samoprzylepne na zwoju:
• zadrukowane farbą widzialną pod promieniowaniem ultrafioletowym
• zadrukowane farbą pojawiającą się po schłodzeniu
• hot-stamping folią dwukolorową
• zdrapki
• wypukłe (znaki bezpieczeństwa)
• z zapisem alfabetem Braille’a

TCM SERVICE z Poznania
• system znakowania produktów etykietami samoprzylepnymi. Urządzenie 3M Matic SA 2000 umożliwia nanoszenie etykiet na opakowania zbiorcze typu karton, zgrzewka i paleta. Wyjątkowość tego systemu drukująco-etykietującego wynika z możliwości dowolnego wyboru długości etykiety (od 50 mm do 200 mm) spośród dostępnych trzech podstawowych szerokości taśmy samoprzylepnej

WANDALEX SA
• ekspozytor Millimp – przeznaczony do dynamicznej ekspozycji artykułów spożywczych i przemysłowych; jego wymiary są indywidualnie dostosowywane do warunków lokalowych i rodzaju przenoszonych ładunków.
| Targi
Hieronim Kubera
Opakowanie jest odzwierciedleniem poziomu cywilizacyjnego epoki. Odpowiada poziomowi technicznemu i kulturowemu swojego czasu, spełniając coraz bardziej złożone zadania i funkcje.
Poprzez wykorzystanie osiągnięć technicznych zmienia się otoczenie człowieka, jego dom, miejsce pracy i odpoczynku. O ile w odległej przeszłości miejsce zamieszkania było jednocześnie miejscem pracy, to wraz z rozwojem technicznym i organizacyjnym taki stan rzeczy ze zrozumiałych względów musiał ulec zmianie. Złożoność produkowanych wyrobów, świadczonych usług, problemy zaopatrzenia w surowce, odbioru i sprzedaży towaru spowodowały, że musiały powstać wyodrębnione ośrodki umożliwiające ich realizację – fabryki, sklepy, biura, sale koncertowe i kina. Rozwój techniki spowodował jednak, że dziś często wracamy do stanu sprzed wieków. Salę koncertową, kino, teatr można zainstalować w domu, zakupów dokonać za pomocą internetu. Stanowisko pracy też możemy mieć już w domu. Pracodawcy coraz chętniej umożliwiają swoim pracownikom wykonywanie powierzonych zadań w domu, kontaktując się z nimi poprzez łącza telekomunikacyjne i komputerowe.
więcej | Wrzesień | Opakowania
Jacek Galiński
Branża opakowaniowa to szerokie pojęcie. Nie tylko łączy kilka gałęzi przemysłu, takich jak papierniczy, chemiczny, tworzyw sztucznych, poligraficzny, ale jest również bardzo dobrym przykładem ścisłej współpracy ludzi na poszczególnych etapach produkcji opakowań – artystów grafików, konstruktorów, technologów, inżynierów. Od ich prawidłowych decyzji w dużej mierze zależy sprzedaż zapakowanego produktu.
Najważniejszym elementem decydującym o większości cech przyszłego opakowania jest produkt, który do niego włożymy. Rodzaj produktu decyduje o materiale, z którego będzie wykonane opakowanie. Inaczej przecież pakujemy telewizor, inaczej czekoladę, inaczej mleko, a jeszcze inaczej napoje chłodzące czy towary sypkie. Sposób transportu i warunki przechowywania maja duży wpływ na konstrukcje i kształt. Wiemy ponadto, choćby z naszej praktyki konsumenckiej, że nie każdy wizerunek graficzny produktu na opakowaniu odpowiada temu, jak ten produkt naprawdę wygląda. Przedstawienie produktu na opakowaniu bywa niełatwe. Często posługujemy się wtedy elementami graficznymi wywołującymi skojarzenia. Konstruktorzy i graficy dobierają więc odpowiednią formę i szatę graficzną. Na tym etapie decydujemy również o technice druku, którą zastosujemy w procesie produkcji.
więcej | Wrzesień | Przygotowalnia
Wojciech Barabasz
Podstawowymi elementami zespołu klejowego są wałek dozujący i wałek zgarniający. Wałek dozujący podaje warstwę kleju na papier, zaś wałek zgarniający jest odpowiedzialny za usunięcie nadmiaru kleju z powierzchni wałka dozującego. W odróżnieniu od zespołów drukujących, w zespołach klejowych dopuszcza się powstanie warstwy (w tym wypadku kleju) na powierzchni wałka dozującego.
Pierwotnie powierzchnia robocza wałków dozujących uzyskiwała chropowatość w procesie piaskowania. Takie rozwiązanie spotykamy w wielu starszych tekturnicach. W związku z tym, że powierzchnia piaskowana nie gwarantuje równomierności transferu na całej szerokości, wałki te nakładały klej nierównomiernie. Powierzchnie robocze wałków piaskowanych zużywają się bardzo szybko. Ma to bezpośredni wpływ na pogorszenie jakości tektury. Sposobem regeneracji było obtoczenie części roboczej, jej ponowne piaskowanie i chromowanie. Za każdym razem zmniejszała się średnica i grubość ścianki wału.
więcej | Wrzesień | Materiały
Barbara Kozielska
W ostatnich latach pojawiło się wiele ciekawych rozwiązań w dziedzinie uszlachetniania druków. Część z nich weszła na stałe do produkcji w niektórych segmentach rynku, natomiast niektóre są dopiero na etapie prezentowania określonym grupom odbiorców jako propozycje do różnego rodzaju zastosowań.
więcej | Wrzesień | Okiem praktyka
Składarko-sklejarka, końcowe urządzenie w linii do produkcji opakowań, jest niezbędna do ich szybkiego i sprawnego wytwarzania. Bogate wyposażenie urządzenia umożliwia składanie i sklejanie wszelkiego rodzaju opakowań, wyprodukowanych z materiałów papierniczych w rozmaitych gramaturach.
W 2002 roku hiszpańska firma Inramik zaprezentowała nowy model składarko-sklejarek – Vesta Plus. Budowa i wyposażenie tych maszyn umożliwiają bardzo szybką i dokładną obróbkę kartonu do 600 g/m2 oraz tektur falistych typu B, E, F i N. Napęd odbywa się za pomocą silnika na prąd zmienny, z wymuszonym chłodzeniem i z częstotliwościową regulacją prędkości, a przenoszony jest za pośrednictwem centralnego wału i przekładni redukcyjnych na całej długości maszyny („line shaft system”). Maszyna jest wyposażona w cyfrowy system sterowania – dwa panele sterujące z monitorami dotykowymi. Ruchomy panel sterujący, przesuwany nad maszyną, umożliwia operatorowi kierowanie maszyną z dowolnego miejsca.
więcej | Wrzesień | Artykuł sponsorowany
Firma Scorpio jest od lat uznanym dostawcą kompleksowych rozwiązań dla przemysłu opakowaniowego. Nasza oferta może zaciekawić zarówno producentów etykiet, opakowań elastycznych, jak i drukujących na tekturze falistej, a produkty niezbędne w swej pracy znajdą u nas projektanci, pracownicy przygotowalni i drukarze. Tak szerokie portfolio zapewnia nam współpraca z ponad dziesięcioma dostawcami, którzy w swoich dziedzinach stanowią ścisłą światową elitę.
W poniższym artykule proponujemy prześledzenie rozwiązań, jakie na poszczególnych etapach dostawcy Scorpio mogą Państwu zaoferować.
więcej | Wrzesień | Opakowania
Jak dobrze sprzedać papier?

W sytuacji, gdy zapotrzebowanie kurczy się, siła nabywcza spada, a konkurentów na rynku nie ubywa, coraz więcej producentów i handlowców przekonuje się, że prawdziwą sztuką nie jest wyprodukowanie atrakcyjnego towaru, lecz sprzedanie go. A sprzedać trzeba dobrze. Co to znaczy? Dobrze, czyli z zyskiem zapewniającym odpowiedni poziom rentowności. Dobrze, czyli zapewniając sobie spłatę należności i zabezpieczając się na wypadek, gdyby spłata się opóźniała. Dobrze, czyli zapewniając klientowi taką cenę i jakość towaru i serwisu, żeby zechciał wrócić po następne zakupy. Dobrze, czyli konsekwentnie budując markę i wypracowując pozycję wśród konkurentów na rynku.
Na rynku papieru problemów jest wiele. Koniunkturę kształtuje wiele czynników trudnych do przewidzenia i nie wiadomo, co przyniosą najbliższe miesiące i lata. Z drugiej strony uczestnicy rynku pocieszają się, że branża papiernicza, szybko reagująca na zmiany koniunktury, wcześniej niż inne może odczuć poprawę i również jako jedna z pierwszych skorzysta na tej poprawie. Przekonają się o tym firmy, które wybiorą najlepszą strategię działania i najsprawniej ją zrealizują.
więcej | Wrzesień | Materiały
Rozmowa z Pawłem Kacperskim, dyrektorem do spraw sprzedaży International Paper – Kwidzyn

– Od poprzedniej wizyty przedstawiciela redakcji w International Paper Kwidzyn mija właśnie rok. Czy w tym czasie dokonano w fabryce jakichś inwestycji?
– W ostatnim roku mieliśmy dość znaczną inwestycję na MP4. Zostały podjęte działania modernizacyjne ukierunkowane na wzrost jakości naszych tektur powlekanych, polepszenie drukowności, ale także wzrost przerabialności i dalszy kompleksowy wzrost parametrów jakościowych naszych produktów. W grupie tektur powlekanych mamy trzy podstawowe produkty. Są to marki: Alaska, Arktika i Baltika. Arktika jest tekturą typu GC-1 – z białym spodem, Alaska – tekturą GC-2 – ze spodem kremowym, Baltika – tekturą makulaturową GD z szarym spodem. Modernizacja MP4 wpłynęła na poprawę własności drukowych wszystkich rodzajów naszych tektur.
więcej | Wrzesień | Wywiad
W pięknej scenerii dziedzińca zabytkowego Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju odbył się w dniach 19-20 lipca 2003 r. doroczny festyn rodzinny zorganizowany pod hasłem „Święto papieru”. Pierwszą imprezę z tego cyklu zorganizowano w 2001 roku jako uzupełnienie Międzynarodowego Kongresu Artystów Sztuki Papieru. Ówczesne „Święto Papieru” wzbudziło ogromne zainteresowanie i odzew odbiorców, dlatego postanowiono tę inicjatywę wznawiać w kolejnych latach. W ten oto sposób narodziła się idea pokazania szerokiej publiczności nowego oblicza dusznickiej papierni oraz niekonwencjonalnego upowszechniania wiedzy o papierze - jego produkcji i zastosowaniach.
więcej | Wrzesień | Wydarzenie
Herbert Czichon
Pierwsza część technologii od komputera do maszyny drukującej (CtP przy użyciu folii płyt termoczułych) została przedstawiona w „Świecie Druku” nr 5 i 6/2003. Niniejszy artykuł zawiera omówienie pozostałych technologii od komputera do maszyny offsetowej.
więcej | Wrzesień | Computer-to-Press
Odpady stanowią bogate źródło surowców wtórnych, takich jak papier, tworzywa sztuczne, szkło, aluminium. Po odpowiednim nagromadzeniu, posegregowaniu i zbelowaniu odpady stają się produktem, za który otrzymuje się określoną cenę.
Urządzenia Orwak produkowane są w Szwecji od trzydziestu jeden lat, zgodnie z normą ISO 14001, i stamtąd wysyłane do trzydziestu ośmiu oddziałów na całym świecie. Asortyment produktów obejmuje trzydzieści modeli maszyn. Dla klientów firmy Orwak ta długotrwała obecność marki na światowym rynku stanowi gwarancję bezpiecznej i niezawodnej technologii. Ponadto Orwak zapewnia wysoką jakość obsługi i szybki serwis. Ciągle rosnące grono stałych klientów firmy pozwala sądzić, że są oni zadowoleni z wyboru marki.
więcej | Wrzesień | Gospodarowanie odpadami
Olena Wieliczko
Materialnym nośnikiem informacji jest sygnał. Określa się tak zjawisko lub proces fizyczny, który niesie informację o pewnym działaniu lub stanie obiektu albo przekazuje polecenia sterowania, łączności i informowania. W zależności od źródła pochodzenia wyróżniamy sygnały dźwiękowe, optyczne, mechaniczne, cieplne, elektryczne, elektromagnetyczne i inne. W zależności od sposobu dostarczania można podzielić sygnały na dwie grupy: ciągłe i dyskretne. Informacja podawana w postaci sygnału może być wyrażona za pomocą zmiany jednego lub kilku parametrów sygnału [1].
Należy zwrócić uwagę, że cywilizacja ludzka na przestrzeni całej swojej historii nie zaniechała żadnej z metod wytwarzania sygnałów informacyjnych, symboli obrazowania i rozpowszechniania informacji, a ciągle produkuje nowe. Przez długi czas gest, dźwięk, słowo, malarstwo, symbol karbowany, pismo były głównymi środkami przekazywania informacji – aż do XV w., kiedy to pojawił się druk. Forma składająca się z ruchomej czcionki i prasa drukarska wywołały prawdziwą rewolucję w historii ludzkości. Prasa i poczta rozpowszechniły się w XVIII w., telegraf, telefon, fotografia – w końcu XIX w., zapis dźwiękowy, kino, radio, magnetofon, telewizja, wideo, holografia, komputer, internet – w XX w. Dziś wszystkie te technologie nadal istnieją i nie przewiduje się zaniku którejkolwiek z nich.
więcej | Wrzesień | Tendencje
Kurt Wolf
Gdy 6 maja 2004 roku w Düsseldorfie otworzy swe podwoje drupa 2004, specjaliści w dziedzinie mediów drukowanych z przemysłu poligraficznego i branży wydawniczej, podobnie jak zajmujący się drukowaniem dla potrzeb biurowych, znajdą się wobec nieprzebranej mnogości systemów druku barwnego. Według wszelkiego prawdopodobieństwa targi drupa 2004, będzie można nazwać właśnie „targami druku barwnego”.
więcej | Wrzesień | Tendencje
Bogusława Karkowska
Obserwując rozwój poligrafii w dniu dzisiejszym jesteśmy świadkami przełomowych zmian. Widzimy, jak wybitne wynalazki z różnych dziedzin nauki natychmiast odnajdują swoje odzwierciedlenie w poligrafii. To, co jeszcze parę lat temu było zaskoczeniem dla rynku poligraficznego, dzisiaj zaczyna przechodzić do historii.
więcej | Wrzesień | Z historii
Agnieszka Poczekaj
W dniach 5–7 maja w Warszawie miało miejsce doroczne spotkanie członków Europejskiego Stowarzyszenia Wklęsłodruku ERA (European Rotogravure Association). Gospodarzami spotkania były wydawnictwo Bauer Sp. z o.o. i drukarnia wydawnictwa Bauer w Ciechanowie, należące do Grupy Wydawniczej Bauer. W spotkaniu wzięło udział ponad 150 osób z Europy i USA. Pierwszą część relacji z konferencji zamieściliśmy w numerze 6/2003.
więcej | Wrzesień | Relacja
Piotr Paszkowski
Z kręgów zbliżonych do ministra Hausnera powiało troską o przyszłość społeczeństwa. Tym razem przedmiotem rządowej troski jest emerytalna przyszłość Polek. Otóż okazuje się, że w obecnym stanie rzeczy emerytury naszych pań będą znacznie niższe od świadczeń na rzecz mężczyzn – gdzieś o jedną trzecią albo i więcej.
Wnikliwe dociekania – a rządowe dociekania zawsze są wnikliwe, wskazują, że przyczyna tej jawnej niesprawiedliwości leży w krótszym okresie odprowadzania przez panie składek do instytucji zwanej, chyba dla przekory, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Jeszcze wnikliwsze dociekania doprowadziły reformatorów do wniosku, że gdyby tak wprowadzić równouprawnienie i podnieść wiek emerytalny dla pań do lat sześćdziesięciu i pięciu, to będą one miały tak samo „godną” emeryturę, jak panowie.
więcej | Wrzesień | Prawo pracy

  | < 1 >  2  Następny >>


Nowa strona
Szanowni Internauci, zapraszamy na nową stronę  Świata DRUKU : http://www.swiatdruku.eu/<br />
Zachęcamy także do subskrybowania naszego nowego newslettera:<br />
http://www.swiatdruku.eu/newsletter/register_subscription/1 Nowa odsłona naszej strony - zapraszamy: http://www.swiatdruku.eu/
Firmy KML Solutions i LeadCom zapraszają na warsztaty „Fakty i mity na temat atramentów. Jak dobrać odpowiedni atrament. Klasyfikacja, zastosowanie, trendy”, które odbędą się 20 stycznia 2011 w Centrum EXPO XXI w Warszawie. „Świat DRUKU” jest patronem medialnym imprezy.<br />
W swoim komunikacie organizatorzy odpowiadają na pytanie, dlaczego warto wziąć udział w tych warsztatach: <br />
Podstawowym problemem jest nadmiar atramentów na naszym rynku, brak obiektywnej wiedzy o nich oraz brak kryteriów ich oceny. Użytkownicy bardzo często odczuwają chaos informacyjny. W tej tematyce nie ma się do czego odnieść, nie ma jakiegoś wzorca, nie ma jasno sprecyzowanych kryteriów oceny atramentów. Wiedza o tuszach jest szczątkowa, niepełna, nieuporządkowana, czasami zupełnie fałszywa. Terminologia określająca atramenty (np. eco, mild, miękki, twardy solwent) jest nowym użytkownikom często nieznana. Które atramenty są szkodliwe, a które nie, które niszczą głowice a które je „udrażniają”, które blakną po pół roku, a które są „wieczne” – nie ma gdzie o tym poczytać. Tuszów na rynku jest tak dużo, że użytkownicy nie wiedzą, co wybrać i dlaczego. Zasypywani są ofertami nowych atramentów, które mają rozwiązać wszystkie problemy. Ale obiektywnie: które są te najlepsze? I dlaczego? Użytkownik w większości przypadków nadal tego nie wie. <br />
Na warsztatach chcielibyśmy rzucić nieco światła na te problemy. Wybrnąć jakoś z gąszczu sprzecznych często informacji o tuszach, sformułować kryteria ich oceny, wprowadzić klasy porządkujące jakość tuszów, uporządkować ogólną wiedzę. Chcielibyśmy naszkicować jakiś scenariusz, w jaki sposób zabrać się za dobór atramentu do swojej maszyny. To niełatwe zadanie, mamy nadzieję, że temu podołamy.     <br />
<br />
PROGRAM WARSZTATÓW<br />
<br />
10.30 – 13.30 BLOK TEORETYCZNY – prezentacja/sesje pytań <br />
10.30 – 11.00 Moduł I<br />
Atrament – budowa, właściwości, podstawy chemiczne.<br />
Podział atramentów ze względu na: <br />
- zastosowanie<br />
- maszyny, głowice, rozpuszczalniki<br />
- jakość<br />
Panel poprowadzi: dr Leszek Kułak, Politechnika Gdańska/Prim Jet Color<br />
<br />
11.00 – 11.40 Moduł II<br />
Co to jest dobry atrament, czyli jak dobrać odpowiedni atrament do swojej maszyny?<br />
Cechy farb cyfrowych i potencjalne kryteria oceny: <br />
- jakość druku, kolorystyka<br />
- fizyczne właściwości farby: zapach, oddziaływanie na otoczenie i obsługę maszyn<br />
- fizyczne właściwości wydruków: odporność na ścieranie, światłoodporność, zdolność do utrwalania się na różnych podłożach<br />
- cechy eksploatacyjne wynikające ze współpracy farby z maszyną <br />
- cena farby a koszt druku <br />
Typowe problemy związane z atramentem.<br />
Zasady doboru farby do maszyny drukującej.<br />
Panel poprowadzi: Przemysław Kida, Profikolor<br />
11.40 – 12.00 Przerwa na kawę<br />
<br />
12.00 – 13.30 Moduł III<br />
Analiza polskiego rynku atramentów solwentowych:<br />
- eco<br />
- mild<br />
- hard solwent<br />
Próba usystematyzowania pojęć i wiedzy o atramentach solwentowych.<br />
Klasyfikacja atramentów ze względu na jakość oraz maszyny.<br />
Panel poprowadzą: Dariusz Świercz, Leadcom; Steve Knight, Sioen; Michael Moeller, Roland <br />
13.30 – 14.00 	Lunch <br />
<br />
14.00 – 16.00 BLOK PRAKTYCZNY<br />
14.00 – 15.30 Moduł I<br />
Czy jesteś pewien, że znasz możliwości swojego plotera?<br />
- Pokazanie różnic we właściwościach i jakości druku atramentów eco- i mildsolwentowych w zależności od prędkości druku (drukowanie na maszynach Roland XJ640, Asbru RS64)<br />
- Pokazanie różnic w jakości druku ploterów 4-(CMYK) i 6(CMYKLcLm)-kolorowych<br />
<br />
15.30 – 16.00 Konkurs na najciekawszą aplikację <br />
- prezentacja autorów i aplikacji<br />
- głosowanie<br />
- rozdanie nagród<br />
<br />
16.00 Zakończenie warsztatów<br />
<br />
Warunki uczestnictwa: <br />
       <br />
Rejestracji należy dokonać do dnia 10.01.2011.		<br />
Koszt uczestnictwa: 240 zł (wpłata do 31.12.2010), 280 zł (wpłata do 10.01.2011), (podane ceny są cenami brutto); Bank Millennium, Nr konta: 83 1160 2202 0000 0001 3270 3555, dopisek do przelewów: Warsztaty.<br />
Cena obejmuje: udział w warsztatach, materiały szkoleniowe, lunch, przerwy kawowe.<br />
Dla klientów firm-organizatorów – zniżka w wysokości 25%.<br />
Miejsce imprezy: Centrum EXPO XXI, Warszawa ul. Prądzyńskiego 12/14, Sala B.<br />
Zgłoszenia: <br />
biuro@leadcom.pl,
<a href= mailto:agnieszka.swiercz@leadcom.pl?subject=  target= {target}  >agnieszka.swiercz@leadcom.pl</a><br />
tel./fax +48 22 8641009; 517560040<br />
Fakty i mity na temat atramentów - warsztaty
Firma Map Polska wprowadziła do swojej oferty Olin – nowy papier offsetowy klasy premium. Nadaje się on świetnie jako podłoże na zaproszenia, papier firmowy, foldery, katalogi wystaw i do wielu innych tego typu wydruków. Bardzo dobrze sprawdza się także  w  produkcji dziełowej. <br />
W ofercie Map papier Olin występuje w 15 gramaturach – od 40 g/m2 do 400 g/m2, pięciu odcieniach – od śnieżnej bieli do kości słoniowej, i z trzema rodzajami wykończenia powierzchni – od supergładkiego po szorstki. Linia obejmuje także papier makulaturowy i  pasujące do niego  koperty. Cała gama papierów Olin posiada certyfikat FSC. <br />
„Olin to nasza propozycja skierowana do tych, którzy poszukują wysokiej jakości podłoży drukowych, a nie lubią kompromisów. Olin to po prostu bardzo wysoka jakość za rozsądną cenę” –  mówi Gabriela Hatłas, Product Manager Fine Papers w  Map Polska. <br />
Olin dołączył do bogatej oferty papierów firmy Map stanowiąc łącznik pomiędzy grupą masowych podłoży a papierami ozdobnymi. Wśród znanych i cenionych marek papierów  Map Polska są m.in. One, Ecco-Book, Claro czy też Dito. <br />
<br />
<br />
Olin - nowy papier offsetowy klasy premium
23 listopada firma Hubergroup poinformowała, że ze względu na znaczny wzrost cen surowców do produkcji farb, ich ceny zostaną podwyższone – farby do heatsetu i skalowe do coldsetu będą droższe o 35 centów/kg, czarne do coldsetu o 20 centów/kg, natomiast farby do druku arkuszowego od 30 do 50 centów/kg. <br />
Wprowadzenie podwyżek producent umotywował podwyżką cen materiałów o 35–45%  (podwyżki cen podano w euro) w minionych 12 miesiącach. <br />
W komunikacie prasowym Hubergroup podkreśla, że będzie korzystać z każdej okazji, aby obniżać ceny – będzie dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację na światowych rynkach.  <br />
*<br />
W komunikacie prasowym firma Flint Group zwróciła uwagę na to, że analitycy przewidują dalszy wzrost cen materiałów w 2011 roku. Producent nie wyklucza podwyższenia cen produktów znajdujących się w jego portfolio, zwłaszcza farb przeznaczonych do produkcji opakowań.<br />
*<br />
Z kolei firma Sun Chemical poinformowała o 25-procentowym wzroście cen na wszystkie swoje produkty wykorzystujące pigment Violet 23. Wzrost ten stał się nieunikniony, bowiem – jak podaje producent – koszty wytwarzania pigmentu wzrosły o 70% w ciągu ostatnich 12 miesięcy i nadal spodziewana jest tu tendencja wzrostowa.<br />
Problemy z podażą Violet 23 rozpoczęły się pod koniec 2009 roku, gdy w Chinach i Indiach zaczęła się zmniejszać dostępność karbazolu – podstawowej substancji, z której wytwarzany jest ten pigment. Karbazol wykorzystywany jest jedynie w branży produkującej barwniki, jednakże smoła węglowa, z której uzyskuje się karbazol, jest powszechnie stosowana również w innych branżach, co ogranicza jej dostępność. Niekorzystne efekty pogłębia także fakt, że branża produkująca barwniki ma niewielką kontrolę na kosztem i podażą tej substancji. <br />
Felipe Mellado, dyrektor ds. marketingu Sun Chemical, komentuje: „Brak podstawowych materiałów produkcyjnych jest zagadnieniem trapiącym całą branżę. Sun Chemical intensywnie pracuje, aby kompensować wpływ tej sytuacji na wzrost kosztów, ale obecnie wprowadzenie wzrostu cen na wszystkie produkty zawierające Violet 23 było nieuniknione. Ma to przełożenie na ceny większości farb drukowych oferowanych na rynku płynnych farb, a także na całe grupy produktów przeznaczonych do maszyn arkuszowych oraz farb UV. Robimy wszystko co w naszej mocy, pracując z czołowymi dostawcami pigmentu i staramy się tak zarządzać bieżącą sytuacją, by w jak najmniejszym stopniu wpłynęła ona na naszych klientów”. <br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
Wzrosną ceny farb
Jak co roku firma Heidelberg Polska zaprosiła do Print Media Academy w Heidelbergu wyróżniających się studentów z trzech uczelni: z Politechniki Warszawskiej, z Politechniki Łódzkiej i Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. Wyjazd odbył się w dniach 24–25 listopada. Studenci pojechali pod opieką Juliusza Krzyżkowskiego (Zakład Technologii Poligraficznych na Wydziale Inżynierii Produkcji PW) i Krzysztofa Głowackiego (Instytut Papiernictwa i Poligrafii PŁ), towarzyszyli im Zbigniew Krugiełka i Jacek Szynkarek z firmy Heidelberg Polska. Ze strony Heidelberger Druckmaschinen AG  opiekował się grupą Dieter Kurock.<br />
W programie wycieczki znalazły się: wykład i zwiedzanie Print Media Academy, prezentacja systemu Prinect, pokaz naświetlarek Suprasetter, prezentacja działania maszyn Speedmaster XL 75-5+L i XL-105-10-P w Print Media Center, pokaz linii do oprawy zeszytowej ST 450. Studenci gościli w fabryce w Wiesloch, obejrzeli centrum logistyczne i magazyn części, halę z linią do produkcji napędowych kół zębatych, halę produkcji systemów sterujących, halę, gdzie powstają maszyny Speedmaster SM 74 i XL 75 oraz hale produkcji maszyn pełnoformatowych.<br />
Zwiedzano także zamek w Heidelbergu i Jarmark Bożonarodzeniowy na Starówce.<br />
Studenci z wizytą w Print Media Academy
Creative Park to strona internetowa stworzona przez firmę Canon, będąca źródłem dobrej zabawy i nieograniczonych możliwości tworzenia przestrzennych form dekoracji świątecznych, kart okolicznościowych, albumów oraz wszelkiego rodzaju szablonów. Canon Creative Park daje możliwość twórczego spędzania wolnego czasu z dzieckiem i całą rodziną, zapewniając radość oglądania, drukowania, wycinania, klejenia i składania różnorodnych wzorów. Stanowi miejsce kreatywnego wykorzystania produktów Canon Pixma – serii drukarek fotograficznych oferujących doskonałe efekty domowego wydruku fotografii i dokumentów. Posiadacze urządzeń Canon mają szansę dostępu do strefy Premium zawierającej dodatkowe zdjęcia i ilustracje.<br />
Twórcom Creative Park zależało na stworzeniu wygodnego i twórczego miejsca zabawy z obrazem, prezentowanym w setkach form, konwencji i stylów. Przedstawia łatwe sposoby tworzenia własnego kalendarza, zaproszenia, papieru listowego czy albumu bez większego zaangażowania, a tym bardziej wychodzenia z domu. <br />
Materiały przedstawione w Creative Park są dostępne za darmo dla każdego użytkownika. Posiadacze drukarek fotograficznych Canon Pixma mają jednak możliwość wyboru z bogatszych zasobów obrazów i wzorów. Creative Park Premium jest dedykowany użytkownikom urządzeń Canon, którym zostały udostępnione dodatkowe zasoby w postaci całej gamy zdjęć i ilustracji autorstwa cenionych na całym świecie fotografów i artystów. Osoby korzystające z Creative Park mogą liczyć na najwyższej jakości efekty wizualne przy zastosowaniu sprzętu drukującego Pixma i oryginalnych atramentów Canon. Daje to gwarancję trwałość i jakość wydruku, co finalnie wpływa na satysfakcję z pracy. Wszystkie elementy przedstawione w Creative Park można w prosty sposób pobrać i wydrukować. Wzory zawierają instrukcję montażu wybranego materiału. Na każdej stronie witryny znajduje się informacja „jak zrobić”, a w razie potrzeby można korzystać z automatycznej pomocy.<br />
Creative Park jest podzielony na kategorie tematyczne, co bardzo ułatwia szybkie wyszukanie konkretnego przedmiotu. Kategoria „prezenty i karty okolicznościowe” to idealne miejsce dla osób organizujących przyjęcia. Znajdziemy tu kartki, wzory zaproszeń, kopert, papeterii, okładek do płyt CD, ramek do zdjęć, a nawet pudełek na prezenty. Druga kategoria obejmuje m.in. trójwymiarowe modele przedstawiające zwierzęta, zabawki, dekoracje okolicznościowe, znane budowle świata, pojazdy oraz formy z dziedziny nauki o różnym stopniu trudności, dopasowanym do wieku użytkownika. Pod kolejną zakładką znajdziemy elementy graficzne pozwalające stworzyć album fotograficzny dla każdego członka rodziny. Obecnie mamy możliwość wyboru spośród kilkuset wzorów dostępnych w różnorodnych układach. Czwarta kategoria zawiera obrazy czerpiące z wielu konwencji artystycznych. Dzięki nim będziemy mogli stworzyć trójwymiarowe obrazy, reliefy, orgiami czy mozaiki. W sekcji „kalendarze” Canon udostępnił bogaty zestaw kalendarzy w rozmaitych formach przestrzennych, jak i szerokiej gamie kolorystycznej. Ostatnia kategoria to galeria fotograficzna, prezentująca zdjęcia w wysokiej rozdzielczości. Są to m.in. zdjęcia krajobrazów z odległych zakątków świata, obrazy natury, flory, fauny oraz zdjęcia ze świata sportu.<br />
Serwis znajduje się pod adresem: http://www.canon.com/c-park/<br />
<br />
<br />
Canon Creative Park
Szczecińska Agencja Edukacyjna zaprasza do udziału w XII Zimowej Konferencji Poligraficznej Bukowina Tatrzańska 2011 organizowanej pod hasłem „Barwa w druku od A do Z”. Odbędzie się w Bukowinie Tatrzańskiej w Domu Zdrowia Rysy przy ul. Leśnej 20 (20 km od Zakopanego) w dniach 9/10–12 stycznia 2011 roku.<br />
Partnerem merytorycznym konferencji jest firma Frogimus, Partnerem – Portal PrintinPoland.com. Patronat medialny sprawuje „Świat DRUKU”.<br />
Konferencja adresowana jest do przedstawicieli drukarń i zakładów poligraficznych (druk offsetowy, cyfrowy, fleksograficzny), wydawnictw, firm handlowych i innych przedsiębiorstw działających w branży poligraficznej. Tematyka tegorocznej konferencji koncentruje się na zagadnieniach związanych ze standaryzacją, stabilnością barwy i kontrolą jakości druku. Przedstawione zostaną najnowsze rozwiązania w tym zakresie, stosowane w urządzeniach i technologiach przez wiodące firmy w branży poligraficznej. Konferencja jest doskonałym miejscem do zapoznania się z nowymi koncepcjami i rozwiązaniami, dyskusji, a także wymiany doświadczeń. A to wszystko w zimowej atmosferze Bukowiny Tatrzańskiej.<br />
W programie:<br />
- „Systemy standaryzacji i kontroli jakości druku” – Danuta Tyrowicz, Frogimus<br />
- „Heidelberg Remote Access Elite – innowacyjne rozwiązania zdalnej komunikacji drukarni z jej klientami” – Piotr Bogusz, Heidelberg Polska<br />
- „Systemy kontroli barwy w systemach produkcyjnych Konica Minolta” – Adam Bieniewski, Konica Minolta Business Solutions Polska<br />
- „Kompleksowe zarządzanie barwą – nowe spojrzenie. Kodak Flexcel NX” – Mariusz Geras, Kodak Polska<br />
- „Miejsce nowoczesnego zarządzania barwą w globalnej standaryzacji druku – nowe rodzaje oprogramowania i sposoby komunikacji”, X-Rite.  <br />
<br />
Firma X-Rite jest sponsorem wspierającym konferencji.<br />
Spotkanie poprowadzone przez Roberta Kuczerę z firmy Michael Huber Polska poświęcone zostanie zagadnieniom standardów farbowych w druku offsetowym. Prezentacja, a następnie workshop, umożliwią zapoznanie się z tymi zagadnieniami oraz dyskusję wszystkich zainteresowanych uczestników konferencji.<br />
Dyrektor projektu targów Poligrafia, Jerzy Kaczmarek (Międzynarodowe Targi Poznańskie) zapozna uczestników konferencji z tematem „Poligrafia 2011 + Digital Printing Expo – wizja przyszłości nowej branży poligraficznej”.<br />
Przewidziane są wystąpienia firm-dostawców prezentujących oferowane przez nie urządzenia, materiały i technologie.<br />
Konferencji towarzyszą VII Zawody w narciarstwie alpejskim dla poligrafów o puchar firmy<br />
Michael Huber Polska HUBER SKI CUP BUKOWINA 2011.<br />
„Zapraszamy wszystkich poligrafów do udziału w konferencji. Mamy nadzieję, że po raz kolejny będzie ona doskonałą okazją do ciekawych spotkań i dyskusji oraz wypoczynku w miłej śnieżnej scenerii, np. podczas kuligu przy blasku pochodni” – zachęca Waldemar Światły.<br />
<br />
Informacje organizacyjne<br />
Koszt udziału w konferencji: 1185,00 zł od osoby, obejmuje zakwaterowanie w pokoju dwuosobowym, wyżywienie, udział w części merytorycznej, udział w części rekreacyjnej. Dopłata do pokoju jednoosobowego wynosi 180,00 zł. Zakwaterowanie od dnia 9.01.2011 r. do 12.01.2011 r. Wyżywienie od kolacji w dniu 9.01.2011 r. do obiadu w dniu 12.01.2011 r.<br />
Zgłoszenia prosimy przesyłać faksem lub e-mail do 31.12.2011 r. Należność z tytułu udziału w konferencji należy przekazać do 4.01.2011 r. na konto: Multibank nr 71 1140 20017 0000 4802 0378 9450. Rabat dla klientów portalu PrintinPoland.com płacących abonament wynosi 5% (nie obejmuje dopłaty do pokoju 1-osobowego).<br />
Informacji udziela Waldemar Światły, tel. 608 082 657, tel/fax 56 660 80 17, e-mail:
<a href= mailto:saebiuro@emil.tnp.pl?subject=  target= {target}  >saebiuro@emil.tnp.pl</a> Konferencja poligraficzna w Bukowinie
Xerox Polska ogłosił wprowadzenie na rynek zmodyfikowanego i ulepszonego cyfrowego systemu produkcyjnego iGen4. Przełomowy system iGen4 pojawił się na rynku w 2008 r., do tej pory skorzystało wiele setek klientów, tworząc miliardy przynoszących dochody wydruków. Teraz firma zaprezentowała jego wydajniejszą wersję. <br />
iGen4 EXP – najnowszy model skonstruowany na bazie nagradzanej platformy iGen4 – zapewnia użytkownikom natychmiastowy wzrost wydajności ze względu na obecność nowych opcji w zakresie przygotowania i wykończenia oraz obsługę arkuszy w największym dostępnym na rynku formacie.   <br />
Jak podaje producent, nowy system charakteryzuje się niemal o 50% większym arkuszem druku w porównaniu z urządzeniami konkurencyjnymi – co przekłada się na większą efektywność druku i zwiększone dochody klientów. Przyjmowanie zamówień na system Xerox iGen4 EXP już się rozpoczęło, a od 2011 r. użytkownicy będą mogli łatwo dokonywać konwersji tradycyjnych systemów iGen4 na system iGen4 EXP. <br />
Do podstawowych funkcji iGen4 EXP należą:<br />
- Największy format arkusza drukowego (36,4×66 cm) w swojej klasie – umożliwia realizację wymagających zadań, takich jak pełnowymiarowe, potrójnie składane broszury, karty pocztowe i karty z życzeniami lub bardzo duże okładki i obwoluty książek w formacie 36,4 na 66 cm. Drukowanie 40 arkuszy na minutę w większym formacie zasadniczo zwiększa prędkość drukowania systemu iGen4 do 120 obrazów w formacie A4 na minutę, podnosząc wydajność. Nośniki mogą być podawane ze zmodyfikowanego podajnika papieru lub systemu podawania rolowego. Układarka Multigraf odbiera duże wydruki i układa je w wyjmowanych koszach w celu ułatwienia transportu do dalszego wykańczania, tj. przycinania, powlekania i lub innych opcji wykańczających.<br />
- Zautomatyzowane rozwiązanie Web-to-finish – realizacja obiegu pracy bez ingerencji ludzkiej. Od początku 2011 r. cały proces od złożenia zamówienia do produktu końcowego będzie mógł przebiegać bez ręcznego konfigurowania czy innego rodzaju interwencji. Rozwiązanie wykorzystuje funkcję Xerox FreeFlow Digital Workflow Collection, jak również oprogramowanie i opcje wykańczające oferowane przez partnerów biznesowych Xeroksa, aby usprawnić proces produkcji od chwili złożenia zamówienia, szybko zmieniając i synchronizując wskazówki dotyczące produkcji, w zależności od potrzeb.  <br />
- Integracja z mechanizmem drukowania Adobe PDF – zapewnia szybkie i niezawodne drukowanie natywnych plików Adobe PDF. Rozszerzone opcje przygotowania do druku ułatwiają dostęp i odwzorowanie kolorów dodatkowych oraz przezroczystości, co ogranicza cykle korekty. <br />
<br />
Xerox wprowadza iGen4 EXP
W ramach programu SmartWood organizacji Rainforest Alliance NEPCon wykonał audyt w firmie Drukarnia Perfekt Janusz Banasiewicz w Wasilkowie. W efekcie wykonanej oceny kontroli pochodzenia produktu przyznano firmie certyfikat FSC (Forest Stewardship Council) o numerze SW-COC-005214, obowiązujący od 22 listopada 2010 r. do 21 listopada 2015 r.<br />
Drukarnia Perfekt została założona przez Janusza Macieja Banasiewicza w roku 1987. Pierwszą siedzibą drukarni były pomieszczenia gospodarcze przy ul. Słomianej w Warszawie. W 2001 roku powstała nowoczesna drukarnia przy ul. Przemysłowej w Wasilkowie koło Białymstoku. Dzisiaj Perfekt to dwie drukarnie (druga w Warszawie, przy ul. Połczyńskiej) 12 tys. m2 powierzchni produkcyjnej oraz tysiąc powierzchni administracyjno-biurowej. W oddawanych do użytku halach instalowany jest nowoczesny park maszynowy: wielozespołowe, arkuszowe maszyny drukujące i linie introligatorskie. Strategicznymi partnerami Perfektu w tym zakresie są firmy Heidelberg, Müller Martini oraz Kolbus.<br />
Drukarnia specjalizuje się w druku akcydensów i książek. Firma oferuje bogatą ofertę dotyczącą oprawy i uszlachetnień po druku oraz bardzo krótkie terminy druku prac. Głównymi klientami drukarni są duże wydawnictwa krajowe i zagraniczne oraz agencje reklamowe i korporacje. Misją firmy jest wysoka jakość wykonywanych prac i krótkie terminy realizacji.  W trosce o klienta Drukarnia Perfekt Janusz Banasiewicz wprowadziła system zarządzania jakością ISO 9001:2008 i środowiskiem ISO 14001:2005 oraz uzyskała certyfikat FSC.<br />
<br />
Certyfikat FSC dla Drukarni Perfekt
Firma Hunkeler poinformowała, że podczas targów Innovationdays 2011, które odbędą się w Lucernie w dniach 14–17 lutego, będzie można odwiedzić stoiska ponad 70 wystawców prezentujących na powierzchni obejmującej 5000 m2 rozwiązania z różnych obszarów branży poligraficznej – prepressu, procesu druku i wykończenia. <br />
Aby wziąć udział w imprezie, można zarejestrować się na stronie internetowej www.innovationdays.hunkeller.ch/registration<br />
Hunkeler Innovationdays 2011
Więcej...
więcej  Ostatnia: 
Ostatnie wątki:
Więcej...
Brak ankiety

Wyniki

Inne Ankiety




Wszelkie prawa zastrzeżone dla Świat Druku     powered by eZ Publish, createdy by Krokus Sp. z .o.o