Nowa strona
 
Listopad 2010
Forum dyskusyjne
Galeria zdjęć
Galeria reklam

Galeria reklam


Artykuły promocyjne

Artykuły promocyjne


Witryna wydawnicza

Witryna wydawnicza


Prenumerata
Wyszukiwarka
Zaloguj się
Poligrafia 2003

Wrzesień


60 lat papiernictwa w Politechnice Łódzkiej
Dnia 26 września br. o godz. 10.30 w Sali Widowiskowej Politechniki Łódzkiej (Łódź, Al. Politechniki 3a) odbędzie się uroczysta Sesja z okazji jubileuszu 60-lecia papiernictwa w Politechnice Łódzkiej. Przewidywany program uroczystości:
• otwarcie Sesji, wystąpienie J.M. Rektora Politechniki Łódzkiej Profesora Jana Krysińskiego i wręczenie odznak „Zasłużony dla Politechniki Łódzkiej”
• „Historia papiernictwa w Politechnice Łódzkiej” – Barbara Surma-Ślusarska, dyrektor Instytutu Papiernictwa i Poligrafii
• prezentacja dorobku Instytutu w zakresie kształcenia – Marek Kryczka, z-ca dyrektora ds. kształcenia, oraz w zakresie badań i współpracy z przemysłem – Tomasz Tyralski, z-ca dyrektora ds. nauki, kierownicy zakładów: Paweł Wandelt, Kazimierz Przybysz, Włodzimierz Kawka, Wit Tarnawski, Krzysztof Stępień
• działalność Koła Naukowego Papierników – Marcin Bocian, przewodniczący Koła
• wystąpienia gości
• przerwa na kawę
• zwiedzanie wystawy okolicznościowej
• wykład na temat perspektyw rozwoju przemysłu papierniczego – Michał Jarczyński, prezes Arctic Paper Kostrzyn SA
• lunch
• zwiedzanie Instytutu.


Portal www.drukarnie.com.pl ma już sześć lat
Pierwszy artykuł w portalu www.drukarnie.com.pl ukazał się 17 lipca 2000 roku. Dziś portal doskonale spełnia funkcję pomostu między klientami. Portal dzieli się na stronę główną i giełdę. Jest to jedna z największych branżowych giełd poligraficznych w internecie – zawiera ponad 12 800 zleceń branżowych z Polski, ale również z Francji, Niemiec, Irlandii, Włoch i Hiszpanii. Giełda internetowa to platforma wymiany ofert biznesowych i katalog, który powiększa się i zmienia w czasie rzeczywistym, w zależności od dopływu aktualnych ofert sprzedaży, kupna i współpracy. Atutem tego narzędzia jest szybkość dostępu do informacji i fakt, że w jej wymianie nie biorą udziału pośrednicy. Oferta dodana przez jednego przedsiębiorcę może być natychmiast odczytana przez innych, dzięki czemu obie strony szybko mogą przejść do konkretnych uzgodnień prowadzących do realizacji kontraktu.
Portal jest źródłem cennych informacji o branży poligraficznej. Obok aktualności, katalogu firm, stworzono dział „VIP mówi”, w którym prezentowane są najciekawsze osobowości poligrafii. Klienci i użytkownicy portalu decydują o kolejności ukazywania się wywiadów. Kolejny dział, „Poligrafia bez tajemnic”, tworzony jest wspólnie z Robertem Wawrzeniem, który prowadzi seminaria z zakresu prawa autorskiego w reklamie oraz zagadnień redakcji, edycji i druku. Dział ten redagowany jest z myślą o tych, którzy realizując określone zadania związane z reklamą firm czy instytucji napotykają na różnego rodzaju problemy z dziedziny poligrafii.
We współpracy z firmą Jet Media sp. z o.o. stworzono dział „Jet Media ujawnia tajemnice wielkiego formatu”. Chociaż powstał niedawno, cieszy się już ogromnym zainteresowaniem. W portalu można także znaleźć sekcję „Edukacja – rekrutacja poligraficzna”, w której firmy poligraficzne mogą wyszukać właściwego pracownika dzięki współpracy portalu z firmą Paper People – Doradztwo Personalne. Najnowszym projektem jest platforma handlowa marketeo.com, powołana z myślą o producentach i dystrybutorach posiadających określony asortyment w stałej ofercie.
Użytkownicy portalu www.drukarnie.com.pl, których liczba cały czas się powiększa, generują ponad 500 000 odsłon miesięcznie.
Miesięcznik „Świat DRUKU”, który jest partnerem portalu, życzy mu dalszych sukcesów.


Prezes Chespy nagrodzony
Główny inspektor pracy Bożena Borys-Szopa wręczyła 11 lipca br. w Sali Kolumnowej Sejmu nagrody im. Haliny Krahelskiej. Wśród dziewięciu nagrodzonych jest Joachim Siekiera – właściciel i prezes zarządu firm: Chespa Farby Graficzne sp. z o.o. i Chespa Wykrojniki sp. z o.o. w Krapkowicach.
Laureatom gratulowali wicemarszałek Sejmu RP Genowefa Wiśniowska i przewodniczący Rady Ochrony Pracy poseł Stanisław Szwed. Nagroda im. Haliny Krahelskiej przyznawana jest przez głównego inspektora pracy za wybitne osiągnięcia w dziedzinie prewencji zagrożeń zawodowych, nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, jego popularyzacji, a także projektowania i wdrażania bezpiecznych technik i technologii w zakresie ochrony pracy. Upamiętnia postać aktywnej działaczki niepodległościowej, wieloletniego inspektora pracy, w tym również zastępcy głównego inspektora w II Rzeczypospolitej, autorki wielu opracowań dotyczących ochrony pracy, zamordowanej przez hitlerowców w KL Ravensbrück. Nagroda przyznawana jest od 1989 roku. Dotychczas otrzymało ją ponad sto osób.
więcej | Wrzesień | Aktualności
Dni Otwarte firmy Henn Group Polska
W dniach 18–20 września (podczas trwania targów Taropak) w Gnieźnie odbędą się po raz pierwszy Dni Otwarte firmy Henn Group Polska. Podczas trzydniowej imprezy zostaną pokazane urządzenia chińskich firm Yawa, Guowang, Purple Magna, Gronhi i Henn Group, reprezentowanych przez Henn Group Polska w naszym kraju. Specjalną atrakcją będzie otwarty turniej tenisa stołowego Henn Group Open 2006.
Pierwsze w historii Henn Group Polska wydarzenie typu Open House będzie odbywać się w siedzibie gnieźnieńskiej firmy Char-Komp przy ul. Kleckowskiej 92 A/B, w godzinach 10–18. Tu znajduje się centrum demonstracyjne oraz główny magazyn urządzeń z Chin oferowanych przez Henn Group Polska. I tu właśnie będą demonstrowane na żywo liczne maszyny drukujące i introligatorskie z Dalekiego Wschodu.
Mówi Sławomir Wojtaś, dyrektor marketingu firmy Henn Group Polska: „Termin naszych Dni Otwartych wybraliśmy nieprzypadkowo. Gniezno znajduje się zaledwie 55 km od Poznania i liczymy na to, że wiele osób odwiedzających targi Taropak zdecyduje się także na udział w naszej imprezie. Z myślą o nich przygotowaliśmy transport z terenów Międzynarodowych Targów Poznańskich do Gniezna – specjalne autobusy będą odjeżdżać codziennie o godz. 11 oraz 14. Chętnych zapraszamy do stoiska nr 176 w hali 15B, gdzie będzie się znajdował punkt kontaktowy Henn Group Polska”.
Na Open House można też przybyć indywidualnie, wcześniej zgłaszając swój udział, np. poprzez rejestrację na stronie internetowej firmy Henn Group Polska.
Większość demonstrowanych podczas Dni Otwartych maszyn będą stanowiły urządzenia introligatorskie. I tak z oferty firmy Yawa zostanie zaprezentowany automat wykrawający TYM 1050 A w formacie 1050×750 mm. Urządzenia z tej serii posiadają m.in. opcję tłoczenia folią na gorąco (hot stamping), są w pełni zautomatyzowane i cechują się modułową budową, pozwalającą na wykorzystywanie różnych zestawów funkcji. Kolejną pokazywaną maszyną będzie zautomatyzowana krajarka firmy Guowang – Digicut 92 CE HS. To sterowane cyfrowo urządzenie oferuje szerokość cięcia 92 cm i jest wyposażone m.in. w panel dotykowy ułatwiający obsługę.
Licznie reprezentowana na Dniach Otwartych będzie firma Purple Magna. Z jej oferty wybrano dwa trójnoże (QS 70 w formacie 410×310 mm i QS 80 – 410×280 mm), dwie złamywarki (DZ 430 – 430×330 mm i rozbudowaną linię złamującą ZYHD780 w formacie B1) oraz automat do produkcji okładek HSK 30. Z myślą o produkcji książek będą prezentowane dwie oklejarki firmy Henn Group: jednoszczękowa JBB 50 i trój-szczękowa TBB 50-3D.
W zakresie maszyn drukujących będzie można zobaczyć jednokolorową maszynę offsetową w formacie B3 firmy Gronhi. Jak zapewnia dostawca, jest to jedna z najlepszych maszyn w tym formacie oferowanych przez producentów z Chin.
Niecodziennym wydarzeniem towarzyszącym Dniom Otwartym będą otwarte mistrzostwa w tenisie stołowym Henn Group Open 2006. Mówi Sławomir Wojtaś: „Z myślą o zawodach zostanie zainstalowanych kilka profesjonalnych stołów pingpongowych, zaś dodatkową atrakcją będzie z pewnością udział pingpongistów z Chin. Do występów w tej imprezie zapraszamy wszystkich odwiedzających nasze Dni Otwarte. Na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody, zaś na wszystkich gości Open House – znakomity catering i dobre piwo.
Dodatkowych informacji na temat wrześniowych Dni Otwartych Henn Group Polska udzielają Małgorzata Nowakowska z warszawskiego biura firmy (tel. 022 514 69 99, fax 022 514 69 70, e-mail: malgorzata.nowakowska@henngroup.pl) i dyrektor marketingu Sławomir Wojtaś (tel. 500 060 820, slawomir.wojtas@henngroup.pl). Więcej informacji można też znaleźć na stronach internetowych firmy pod adresem http://www.henngroup.pl/


Dni Otwarte Bobst i Martin
Od 23 października do 3 listopada 2006 r. będą trwały Dni Otwarte Bobst i Martin w Lozannie oraz Lyonie. Bobst planuje aż dwie premiery światowe. W Lozannie zaprezentowane zostaną urządzenia:
• Mastercut 1.7 (1700×1300 mm) off-line + Dynaload, z prędkością produkcji 7500 arkuszy na godzinę
oraz
• Mastercut 2.1 (2100×1300 mm) in-line + Masterflex-L 2-kolory + Dynabreak + Dynapal (prędkość produkcji – 7 tys. arkuszy na godzinę).

Firma Martin pokaże w Lyonie nową wersję maszyny do produkcji pudełek – FFG 924 (900×2400 mm) – która wytwarza 20 000 pudełek na godzinę, w konfiguracji:
• 6 modułów drukujących z 5 suszarkami pośrednimi
• 2 transfery z końcową suszarką na gorące powietrze, suszarkami UV i systemem Registron do perfekcyjnego pasowania
• slotter
• wycinarka rotacyjna
• moduł oczyszczający
• składarko-sklejarka PCD
• nowy typ Top Counter Ejector (osiągający prędkość 20 tys. pudełek na godzinę, pakiety po 16 pudełek).
więcej | Wrzesień | Aktualności
„Świat DRUKU”: W dniach od 18 do 20 września br. na terenach Międzynarodowych Targów Poznańskich odbędzie się kolejny Międzynarodowy Salon Techniki Pakowania i Logistyki Taropak. Będzie to jubileuszowa XXV edycja. Może to dobry czas na krótkie podsumowanie edycji dotychczasowych...
Janusz Mazurczak: Taropak to obok Poligrafii najstarsze targi branżowe organizowane w Polsce. Ich pierwszą edycję zorganizowano w 1973 roku pod nazwą Taropa, towarzyszyła ona odbywającym się wówczas Międzynarodowym Targom Artykułów Konsumpcyjnych Takon. Pierwsza edycja targów zgromadziła 35 wystawców z Austrii, Danii, Finlandii, Francji, Niemiec, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoch. Polskie firmy na targach reprezentowała Centrala Handlu Zagranicznego Polimex-Cekop oraz Centralny Ośrodek Opakowań.
W 1976 roku zaprosiliśmy do współpracy Centralny Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Opakowań i Centralny Ośrodek Gospodarki Magazynowej (dzisiejszy Instytut Logistyki i Magazynowania) – instytucje, z którymi do dziś wspólnie tworzymy program seminaryjno-konferencyjny targów. Ważnym dla rozwoju targów wydarzeniem było przyjęcie w 1973 roku Taropaku do grona członków COPE (Confederation of Organisers of Packaging Exhibitions) – międzynarodowej organizacji skupiającej obecnie 32 największe opakowaniowe imprezy targowe na świecie.
W 1979 targi zgromadziły ponad 200 wystawców. W latach 1981–1985 nastąpił wyraźny kryzys, związany przede wszystkim z sytuacją polityczną i gospodarczą w naszym kraju. Liczba wystawców spadła do kilkudziesięciu. Od 1991 roku ranga i wielkość Taropaku zaczęła rosnąć osiągając w 2000 roku rekordowy poziom – w targach uczestniczyło blisko 750 wystawców. W roku 1994 po raz pierwszy na targach Taropak zostały wręczone Złote Medale – najbardziej prestiżowe wyróżnienia, jakie produkty prezentowane na targach mogą uzyskać, a w 2002 roku wspólnie z Krajową Izbą Opakowań oraz COBRO reaktywowaliśmy, po trzydziestu latach, Ogólnopolski Konkurs Opakowań PakStar.
więcej | Wrzesień | Targi
Mirosław Bohdan
Rotograwiurowa technologia drukowania opakowań polega na transferze farb drukowych z metalowego cylindra – na którego powierzchni znajdują się wygrawerowane kałamarzyki wypełnione farbą – bezpośrednio na podłoże. Walec jest zanurzony w farbie, a nadmiar farby z gładkiej powierzchni cylindra jest usuwany za pomocą noża raklowego. Zadrukowywane podłoże jest dociskane do grawerowanego cylindra za pomocą tulei dociskowej zwanej presserem. Proces przebiega na maszynie sekcyjnej, w której wydzielone zespoły umieszczone w rzędzie nanoszą każdy kolor oddzielnie i posiadają indywidualne komory suszenia. Najczęściej maszyny rotograwiurowe do drukowania opakowań są 8–10-sekcyjne, szerokość stosowanego podłoża wynosi od 600 do 1300 mm. Do innych celów używa się maszyn o znacznie większej szerokości, dochodzącej do kilku metrów, ale zasada drukowania wszędzie jest podobna. Szybkość drukowania jest różna w zależności od stopnia zaawansowania technicznego maszyny, jakości stosowanych surowców, doświadczenia operatorów; najczęściej wynosi od 100 do 400 m/min, czasami nawet do 600 m/min. Nowoczesne maszyny wklęsłodrukowe są bogato wyposażone i mają wiele ciekawych rozwiązań ułatwiających ich szybką i sprawną obsługę oraz optymalizację wykorzystania. Do takich rozwiązań należą m.in.:
• elektroniczne sterowanie maszyną i jej parametrami druku (naciągi podłoża w wielu różnych miejscach maszyny, prowadzenie wstęgi, prędkość drukowania, temperatury suszenia w każdej komorze oddzielnie, dociski presserów i noży raklowych, zmiana non-stop zwoju odwijanego i nawijanego itp.)
• napędy bezpośrednie
• automatyczne ustawianie pasowania kolorów i elektroniczna kontrola pasowania
• automatyczne wiskozymetry
• kontrola druku za pomocą zaawansowanych systemów z wykorzystaniem cyfrowych kamer wideo i możliwością identyfikacji, lokalizacji i archiwizacji błędów w druku
• konstrukcje umożliwiające szybką wymianę zespołów drukujących
• automatyczne systemy kontrolne koncentracji rozpuszczalników w powietrzu suszącym
• systemy przyśpieszające napełnianie kałamarzyków farbą oraz uniemożliwiające ich wysychanie.
więcej | Wrzesień | Wklęsłodruk
Herbert Czichon
Maszyny do zadrukowywania opakowań
Do najbardziej znanych maszyn do zadrukowywania opakowań i etykiet należą:
• Agfa Dotrix, natryskowa, do drukowania kolorami CMYK bez możliwości stosowania kolorów specjalnych, drukująca z rozdzielczością 850 dpi (szerokość pola zadruku: 140–650 mm), szybkością 800 m2/godz., na podłożu o gramaturze do 400 g/m2, z możliwością stosowania farb UV
• HP Indigo WS 4050, elektrofotograficzna, z proszkiem dyspersyjnym, do drukowania dwustronnego metodą pośrednią przy użyciu 6–7 dyspersji proszków w kolorach CMYK + fioletowy + pomarańczowy i zielony, według systemu Indichrome (Pantone); można stosować kolory specjalne; szerokość zwoju – 330 mm, szybkość drukowania – 16 m/min., przy rozdzielczości 812 dpi; duża przestrzeń barwna; zalecane stosowanie papieru z warstwą adhezyjną
• Xeikon 330, elektrofotograficzna, z proszkiem suchym, do drukowania bezpośredniego przy użyciu suchych proszków CMYK, z ewentualną możliwością zastosowania koloru specjalnego lub białego; szerokość pola zadruku – 330 mm, grubość podłoża – od 20 do 200 mikrometrów, szybkość – 14,7 m/min., przy rozdzielczości 600 dpi; maszyna tańsza od pozostałych, tańsze także materiały eksploatacyjne; umożliwia lakierowanie odbitek lakierami UV z zastosowaniem urządzeń fleksodrukowych, wykrawanie etykiet oraz usuwanie odpadów i nawijanie gotowego produktu.

Obecnie produkowane są również tzw. maszyny hybrydowe umożliwiające stosowanie dwóch technik drukowania, np. offsetowo-natryskowe, sitodrukowo-natryskowe, elektrofotograficzne z lakierowaniem fleksodrukowym.
więcej | Wrzesień | Druk cyfrowy
Wojciech Barabasz
Możliwości optymalizacji z punktu widzenia producenta wałów klejowych

W ostatnim okresie dobre właściwości drukowe tektury falistej zyskują coraz większe znaczenie. Niestety, często dochodzi do nadmiernego i nierównomiernego transferu kleju, co ma bardzo negatywny wpływ na własności drukowe tektury falistej – dzieje się to szczególnie na skutek ograniczeń mechanicznych konwencjonalnych systemów klejowych. Ogromną rolę w tym procesie odgrywa zespół wałów klejowych. Nowatorzy z holenderskiej firmy znanej z produkcji wałów rastrowych potraktowali wały klejowe jako precyzyjny system dozujący. Już przyjęcie takiego stanowiska stwarza ogromny potencjał do optymalizacji.

Wał zbierający
Bardzo często nie docenia się znaczenia tego wału, zwanego niekiedy z angielska „doktorem”. Gdy przeglądamy literaturę, czy też rozmawiamy z odbiorcami, dyskusja zawsze dotyczy wału klejowego. A przecież wał zbierający jest bardzo istotnym elementem, który decyduje o równomiernym transferze kleju. Standardowo wszystkie konwencjonalne zespoły klejowe znajdujące zastosowanie w maszynach do produkcji tektury falistej wyposażane są w wały chromowe (pokryte na zewnątrz galwanicznie warstwą chromu). Z reguły wał zbierający współpracuje ze skrobakiem, zbierającym z jego powierzchni nadmiar kleju. Skrobaki wykonuje się z różnych materiałów. Tarcie skrobaka o powierzchnię chromową wału zbierającego prowadzi do wytarcia prążków obwodowych. Oznacza to, że w miejscu występowania prążka mamy do czynienia ze zmniejszeniem średnicy wału, a zatem z miejscowym zwiększeniem grubości warstwy kleju. Początkowo, bez demontażu wałów klejowych, nie jesteśmy w stanie dostrzec tego zjawiska. Jednak jeżeli spojrzymy pod światło, to prążki są wyraźnie widoczne (patrz rysunek 2). Wspomniany proces powoduje, że w trakcie eksploatacji zespołu klejowego jego własności dozujące ulegają ciągłemu pogorszeniu. Coraz więcej rys oznacza coraz bardziej nierównomierny transfer kleju. W praktyce wymienia się wałki zbierające dopiero wtedy, kiedy uszkodzenia powierzchni zewnętrznej są bardzo znaczne.
Już w 1996 roku wyprodukowano pierwszy wał zbierający z powłoką ceramiczną. Dzięki temu znacznie ograniczono podatność wału na powstawanie głębokich rys. Na skutek podwyższonych wymagań jakościowych obecnie zaleca się stosowanie wyłącznie wałków o powłoce ceramicznej. Tak też czyni znaczna część odbiorców.
Powłokę ceramiczną można wykonać zarówno na wałku nowym, jak i w procesie regeneracji starego korpusu. Oprócz równomiernego transferu kleju, rozwiązanie gwarantuje też znacznie dłuższą żywotność i stabilność parametrów wału zbierającego.
więcej | Wrzesień | Technologie
Rozwój konsumpcji spowodował rozwój opakowalnictwa, który w dużej mierze przejawia się zwiększeniem oczekiwań wobec jednostkowego opakowania. Etykieta informująca o produkcie, która jeszcze nie tak dawno miała pomóc nabywcy w znalezieniu odpowiedzi na podstawowe pytania (Czym jest dany produkt? Jakie są jego składniki? Ile kosztuje? Kto go produkuje?), dzisiaj jest niewystarczającym nośnikiem informacji.
Z chwilą pojawienia się nowoczesnych form sprzedaży – samoobsługi, sprzedaży z automatów, na podstawie katalogów bądź Internetu – rola opakowań znacznie wzrosła. W tak dziś popularnych i coraz częściej spotykanych sklepach samo-obsługowych jedynym źródłem informacji o produkcie i producencie pozostaje opakowanie – „niemy sprzedawca”. Dlatego też tak duże znaczenie w strategii marketingowej produktów ma np. dobór kolorów opakowania.
Z pewnością nie tylko twórcy strategii marketingowych, ale też klienci mają dziś świadomość, iż opakowanie spełnia nie tylko funkcje logistyczne i ochronne, ale że odgrywa także znaczącą rolę w procesie sprzedaży. Stąd nowe wymagania wobec opakowania, które w konsekwencji doprowadziły do zmian w doborze surowców używanych do ich produkcji. Co więcej, tzw. wzrost wymagań wpłynął także na produkcję opakowań zbiorczych oraz zmiany w stosowaniu tych opakowań (które są również nośnikiem ważnych informacji) i ostatecznie spowodował zmiany w produkcji materiału do wytwarzania opakowań – tektury falistej.
Specjaliści od marketingu zwracają uwagę, że opakowania transportowe także mogą być ważnym nośnikiem marki producenta i informacji o produkcie. Mimo iż na ogół służą one tylko do dostarczenia produktów do punktów ich sprzedaży detalicznej i nie mają bezpośredniego wpływu na decyzję finalnych nabywców, umieszczenie na nich nadruku nie pozostaje bez znaczenia i jest obecnie coraz częściej stosowane.
więcej | Wrzesień | Opakowania
Firma Karton-Pak SA z Nowej Soli jest jednym z największych w Polsce producentów wielobarwnych, lakierowanych i klejonych wielopunktowo opakowań z kartonów i tektur litych, o bardzo wysokiej jakości. W ostatnim roku firma zakupiła dwie najnowszej generacji maszyny firmy Bobst – auto-matyczną wycinarkę płaską SPanthera 106 LER oraz składarko-sklejarkę Alpina II 75 A-1. Współpraca Karton-Paku z firmą Bobst trwa już od wielu lat.
O firmie i jej najnowszych inwestycjach mówi prezes zarządu firmy Karton-Pak SA, Jerzy Sarama:
„Specjalizujemy się w opakowaniach jednostkowych z kartonu i tektury z nadrukiem wielobarwnym, dla różnych branż. Wykonujemy przygotowanie form drukowych (studio DTP/CtP), zadruk arkuszy techniką offsetową, lakierowanie on-line lakierami dyspersyjnymi lub off-line lakierami UV, tłoczenie na zimno, wycinanie i sklejanie opakowań. Możemy również wklejać okienka z folii PET lub PP.
Nasi zleceniodawcy to przede wszystkim powszechnie znani producenci artykułów spożywczych, żarówek i chemii gospodarczej. Produkty naszych klientów zapakowane w kartoniki wykonane u nas można spotkać na rynkach całej Europy, jak również w Afryce i Ameryce Północnej. Po wejściu Polski do UE wzrosło zainteresowanie klientów z Niemiec i Holandii, czego efektem jest znaczny wzrost sprzedaży do tych krajów. Planujemy, że w tym roku sprzedaż na te rynki przekroczy 10% wartości naszego obrotu.
więcej | Wrzesień | Maszyny i urządzenia
Wciąż rosnący popyt i coraz większe zainteresowanie klejeniem przezroczystych pudełek klejami poliuretanowymi otworzyły nowe perspektywy dla sektora pudełek składanych. Wysoki stopień przezroczystości, który sprawia, że opakowanie staje się bardziej atrakcyjne dla konsumenta, wymaga bardzo wysokiej jakości aplikacji kleju. Klej staje się mniej widoczny, a jakość spajania o wiele wyższa dzięki użyciu klejów poliuretanowych nakładanych za pomocą specjalnie skonstruowanych urządzeń do czystego powtarzalnego dozowania.
Łącząc lata doświadczenia w klejeniu pudełek, jak i w aplikowaniu klejów PUR, firma Nordson zapewnia rozwiązania aplikacyjne do produkcji opakowań przezroczystych.
Mając pełen asortyment sprzętu zaprojektowanego specjalnie do nanoszenia klejów poliuretanowych na PE, PP, PCV, PET G, oferujemy niezwykle elastyczny system spełniający różnorodne wymagania produkcji, który może być wbudowany do istniejących już linii produkcyjnych.
Nordson ma w ofercie szeroką gamę głowic do kontaktowego bądź bezkontaktowego dozowania kleju, spełniających wymagania precyzyjnego nanoszenia linii klejowych i sklejania dna pudełka.
Głowice dozujące gwarantują czyste i dokładne odcięcie pozwalające na precyzyjne naniesienie kropek, linii lub pasków kleju, co zapewnia najlepszy efekt w produkcji atrakcyjnie i estetycznie wyglądającego opakowania.
Opatentowana funkcja „Sniff Back” w głowicach szczelinowych EP11 gwarantuje nie tylko prawie niedostrzegalną ścieżkę kleju oraz dobrą adhezję bez rozpływu kleju na boki, ale również sprawia, że pudełko ma estetyczny wygląd.
więcej | Wrzesień | Opakowania
Elektrostatyczność jest często określana mianem ukrytego wroga, który może być przyczyną wielu problemów w przemyśle opakowaniowym. Niezauważalne gołym okiem zjawisko elektrostatyczności nie jest postrzegane jako problem do chwili pojawienia się komplikacji w procesie produkcji.
Od czterdziestu lat Meech International dostarcza rozwiązania mające na celu kontrolę elektrostatyczności, koncentrując się głównie na podnoszeniu efektywności i zyskowności poprzez eliminowanie gromadzących się ładunków elektrostatycznych. Meech International pomógł setkom firm działających w przemyśle opakowaniowym na całym świecie dzięki innowacyjnym i praktycznym rozwiązaniom ułatwiającym kontrolowanie elektrostatyczności.
Ostatnio firma opublikowała ilustrowany Przewodnik Aplikacji Przemysłowych dla rynku opakowaniowego (plik do pobrania ze strony: http://www.meech.co.uk/pdffiles/ind_guide_packaging.pdf), w którym zwraca uwagę na problemy wywoływane przez elektrostatyczność. Dokument, stworzony przez wysokiej klasy specjalistów, omawia wypróbowane i przetestowane rozwiązania, które dzięki szerokiej gamie zastosowań w branży opakowaniowej wydajnie wpływają na wzrost efektywności produkcji.
więcej | Wrzesień | Maszyny i urządzenia
Paweł Kaźmierczak
Ogólne informacje na temat wydruku kodów kreskowych zostały podane w artykule pt. „Jak zapewnić stabilną, poprawną jakość wydruku kodu kreskowego”, który ukazał się w numerze 6/2005 „Świata DRUKU”. W niniejszym artykule poruszono sprawy związane z zastosowaniem techniki fleksograficznej do wydruku kodów kreskowych.

Druk fleksograficzny, obok sitodruku, jest najmniej dokładną metodą drukowania kodów kreskowych. Aby osiągnąć dobrą jakość wydruku, należy zwrócić szczególną uwagę tak na sam proces drukowania, jak i wcześniejsze etapy przygotowawcze.
W broszurze „Drukowanie kodów kreskowych EAN.UCC”, dostępnej na stronach internetowych http://www.gs1pl.org/, w Tabeli 3 zamieszczono zalecane minimalne współczynniki powiększenia kodów w zależności od techniki drukowania i rodzaju podłoża drukowego. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się we wspomnianym artykule. Tutaj przypomnieć należy, że wartość tego współczynnika dla druku fleksograficznego na papierze i folii to 1,3, a na tekturze falistej – 1,6. Oczywiście, są to tylko zalecane wartości współczynników powiększenia kodu. Każdy zakład poligraficzny, w zależności od posiadanego sprzętu, materiałów i bazy personalnej oraz używanej techniki drukowania, powinien sam określić minimalny współczynnik powiększenia kodu, z zastosowaniem którego jest w stanie zagwarantować swoim klientom wydruk dobrej jakości kodów kreskowych. Określenie minimalnego współczynnika powinno być zrealizowane na drodze doświadczalnej, poprzez wykonanie szeregu prób z różnymi parametrami drukowania, które są możliwe do regulowania w procesie poligraficznym, takimi jak siła docisku formy drukowej czy lepkość farby (za duża siła docisku lub niewłaściwa lepkość farby może we fleksografii powodować tzw. „efekt halo”, czyli podwajanie się krawędzi kresek kodu). Wykonane podczas takich prób kody kreskowe powinny zostać dokładnie przebadane. W zasadzie jedynym narzędziem, które to umożliwia, jest weryfikator jakości kodów kreskowych, czyli specjalistyczne urządzenie do badania zarówno metodą tradycyjną, jak i metodą ANSI/ISO/CEN, jakości wydrukowanych kodów kreskowych. Weryfikator kodów kreskowych oraz metody oceny jakości kodów zostały ogólnie opisane we wcześniejszym, wspomnianym artykule, natomiast więcej szczegółów na ten temat znajduje się także m.in. w rozdziale 5.4.3.3 „Specyfikacji ogólnych EAN.UCC”, które są dostępne na stronach internetowych www.gs1pl.org oraz w normie PN-EN ISO/IEC 15416:2004 „Technologia Informatyczna. Techniki automatycznej identyfikacji i gromadzenia danych. Wymagania techniczne dotyczące testowania jakości wydruku kodów kreskowych. Symbole liniowe”.
więcej | Wrzesień | Fleksografia
W dniu 29 czerwca br. na zaproszenie zarządu Drukarni BAAD sp. z o.o. uczestniczyliśmy w uroczystych obchodach jej 15-lecia. Przybyłych do Nowego Sącza gości witali prezes zarządu firmy Jurand Skirzyński i wiceprezes zarządu Miłosz Zygmunt. Od godziny 14 trwała prezentacja zakładu fleksograficznego przy ulicy Elektrodowej oraz pokaz maszyny drukującej Primaflex CM firmy Windmoeller&Hoelscher. Około godziny 16 gospodarze i goście udali się do hotelu „Perła Południa” w Rytrze, gdzie niebawem rozpoczęła się biesiada w karczmie „Nad Potokiem”. Zgromadzonym przygrywała kapela góralska. Jedną z największych atrakcji wieczoru był występ krakowskiego kabaretu „Pod Wyrwigroszem”. Późnym już wieczorem rozpoczęła się zabawa taneczna przy muzyce zespołu Omen.
BAAD jest jednym z wiodących polskich producentów opakowań miękkich, drukowanych w technice fleksograficznej. Do klientów firmy należą czołowe polskie oraz zagraniczne przedsiębiorstwa z różnych branż, m.in. Koral, Gellwe, Farm Frites, Odra Brzeg, Bewa Kleszczów, Skawa Wadowice, Hoop, Terravita, Maspex, Jutrzenka, Kovis, Iga, Tago, Wawel, Emix, Hortex, Cenos.
Drukarnię założono w 1991 roku. W pierwszych latach działalności obsługiwała ona rynek lokalny i drukowała metodą offsetową. W roku 1996 podjęto decyzję o zakupie maszyny fleksograficznej – pozwoliło to poszerzyć bazę klientów i oferować produkty na ogólnopolskim rynku. Od tego czasu firma notuje nieprzerwany wzrost przychodów. Wraz z pozyskiwaniem nowych zleceń i klientów stale dokonywano inwestycji, zarówno w park maszynowy jak i w infrastrukturę. Obecnie drukarnia posiada maszyny drukujące oraz laminarki najnowszej generacji, których producentami są znane niemieckie i francuskie firmy.
więcej | Wrzesień | Relacja
Druk opakowań giętkich był od wielu lat domeną maszyn fleksograficznych. Ich zalety są ogólnie dobrze znane; doceniany jest również postęp, jaki w ostatnich latach dokonał się jeśli chodzi o jakość uzyskiwaną na tego typu maszynach. Jednakże pojawienie się nowych konstrukcji zwojowych maszyn offsetowych, gwarantujących osiąganie jakości druku takiej samej jak w offsecie arkuszowym, stworzyło zupełnie nową sytuację na obszarze produkcji opakowań giętkich.
Sytuacja ta ma również aspekt ekonomiczny, polegający między innymi na tym, że koszty przygotowalni offsetowej są niższe aniżeli koszty przygotowania klisz fleksograficznych.
Zasadniczy problem ograniczający jeszcze do niedawna stosowanie maszyn offsetowych w tym segmencie produkcji, którym był obwód cylindra drukującego, został definitywnie wyeliminowany. Opracowane w firmie Müller Martini rozwiązanie zastosowane w maszynie ALPRINTA-V, polegające na skonstruowaniu wkładów (kaset) drukujących z wymiennym cylindrem formowym i cylindrem z obciągiem gumowym, umożliwiło pełną zmiennoformatowość offsetowego druku zwojowego, a co za tym idzie znaczną redukcję kosztów podłoża drukowego w procesie druku. Należy przy tym wspomnieć, że rozwiązania techniczne zastosowane przez firmę Müller Martini doprowadziły do wydatnego zmniejszenia rozmiarów strefy niezadrukowanej, tzw. kanału, który powstaje ze względu na konieczność mocowania płyt off-setowych i obciągów gumowych. Dziś szerokość tej strefy może być mniejsza niż 1 mm.
więcej | Wrzesień | Opakowania
W dniach 7–9 czerwca br. spotkali się w Warszawie uczestnicy 48. Światowego Kongresu FINAT – międzynarodowego stowarzyszenia zrzeszającego firmy związane z branżą etykietową. Wśród uczestników kongresu i towarzyszącej mu wystawy znalazły się m.in. firmy: XSYS Print Solutions, UPM-Raflatac, Sun Chemical, Stork Prints, Stora Enso, Punch Graphix, Nilpeter, Mark Andy, Kocher&Beck, Kanzan, Gidue, Gallus, Avery Dennison i Ahlstrom.

Obecnych było także wielu przedstawicieli polskich firm związanych z branżą etykiet samoprzylepnych, m.in. firm Digiprint, Eurintrade i Ritrama.
Kongres zainaugurowało o godz. 9 rano Zgromadzenie Ogólne FINAT. Rada tejże organizacji oraz jej kierownictwo przedstawiły dorobek stowarzyszenia za ostatnie 12 miesięcy oraz wnioski o zatwierdzenie strategii i planów na najbliższą przyszłość. Zgromadzenie dokonało również wyboru członków Rady na następną kadencję.
więcej | Wrzesień | Wydarzenie
Współczesne farby do druku wąskowstęgowego

Niezależnie od wybranej technologii znakowania i zdobienia produktu – czy będzie to etykieta samoprzylepna, czy klejona na mokro, etykieta termokurczliwa, czy typu IML, nadruk bezpośredni, czy opakowanie giętkie – mianownik jest wspólny: jest nim farba drukowa. Niewątpliwie stanowi ona jeden z najważniejszych elementów procesu tworzenia obrazu drukowanego. Poniżej przedstawiono różnorodne możliwości, jakie stwarzają współczesne farby drukowe, zarówno jeśli chodzi o udoskonalanie odwzorowania barwy, wyższą jakość druku i, często, wyższe walory estetyczne drukowanego obrazu, jak i specjalistyczne rozwiązania służące identyfikacji i zabezpieczaniu autentyczności produktu.

Barwa a tożsamość marki
Nie da się zaprzeczyć, że dla głównych użytkowników końcowych precyzyjna reprodukcja barw stanowi kluczowy element chroniący wartość marki. Różnice w barwie poszczególnych opakowań są istotną przyczyną reklamacji składanych w zakładach poligraficznych przez właścicieli marki, którzy oczekują od drukarza utrzymania konsekwentnej kolorystyki podczas druku etykiet i opakowań na wielu różnych podłożach i przy użyciu szeregu różnych metod druku. Za przykład tego, do czego są gotowi właściciele wiodących marek, aby zagwarantować sobie konsekwentną kolorystykę, posłużyć może znana na całym świecie marka napojów orzeźwiających, której kolorystyka została określona przy użyciu aż 17 odrębnych formuł uwzględniających wymagania poszczególnych podłoży stosowanych w opakowaniach produktu.
więcej | Wrzesień | Materiały
Firma Pakmar sp. z o.o. istnieje na rynku poligraficznym od ponad 15 lat. Zaopatrują się u nas wszyscy liczący się na rynku producenci pojemników z tworzyw sztucznych (PP, PS, EPS) do żywności oraz producenci tub PE. Jesteśmy jedynym w Polsce dystrybutorem jednego z najbardziej znaczących na świecie producentów farb drukowych – firmy Zeller+Gmelin.
W związku ze zbliżającymi się targami Taropak firma Pakmar wprowadziła do swojego asortymentu nowe produkty; są to m.in. nowe serie farb fleksograficznych firmy Zeller+Gmelin: UVAFLEX YT do zadruku papieru termicznego i UVASLEEVE YS do zadruku folii termokurczliwych, lakiery zapachowe UVALUX oraz nowe podłoża firmy Sidaplax do zadruku fleksograficznego: biodegradowalna folia PLA i folia z orientowanego poli-estyrenu – T-MOPS. Produkty te będą mocno promowane na targach Taropak 2006 w Poznaniu.
więcej | Wrzesień | Materiały
W nowoczesnym przedsiębiorstwie zarówno ilość, jak i rodzaj składowanych towarów zmienia się bardzo szybko i prawdziwą sztuką staje się zarządzanie firmową logistyką w czasie rzeczywistym. Nieważne, czy chodzi o śledzenie towaru w łańcuchu dostaw, paczki w firmie transportowej, czy zwoju papieru w drukarni. Obecna sytuacja rynkowa wymaga, aby zawsze być gotowym do odpowiedzi na pytanie: ile i gdzie.
Niegdyś rozwiązaniem problemu była technologia ewidencji oparta na kodach kreskowych. Dzięki niej nie trzeba już „ręcznie” wprowadzać do komputera wszystkich informacji o danym produkcie – wystarczy jedynie zeskanować jego etykietę, aby dane automatycznie znalazły się w przenośnym terminalu. Jednak wadą tej metody jest to, iż takie terminale nie mają bezpośredniego połączenia z oprogramowaniem zarządzającym magazynem. Coroczna inwentaryzacja nadal pochłania mnóstwo czasu, wymaga bowiem opisania i sprawdzenia „fizycznie” każdego produktu z osobna.
Dlatego naukowcy i inżynierowie poszukiwali wciąż nowych metod zarządzania i kontroli procesów logistycznych zachodzących w firmach. Te poszukiwania zaowocowały rozwinięciem na szeroką skalę znanej od lat technologii RFID (Radio Frequency Identification). Wykorzystuje ona sygnał radiowy niskiej mocy do transmisji danych pomiędzy tagiem (etykietą) a czytnikiem. Nie wymaga przy tym bezpośredniego kontaktu optycznego tych elementów – identyfikacja odbywa się na odległość, również w ruchu.
Jak działa RFID? Kiedy tag (etykieta) pojawia się w zasięgu pola emitowanego przez czytnik, następuje odczyt. Dane (ID) zawarte w pamięci procesora znajdującego się w tagu, zawierające informacje o produkcie, na którym naklejona jest etykieta, przesyłane są do czytnika. Dane te można przetwarzać za pomocą specjalnego oprogramowania, tzw. middleware.
więcej | Wrzesień | Etykiety
Niniejsze opracowanie, przygotowane przez firmę EFI (producenta programów służących do wykonywania cyfrowych odbitek próbnych i do zarządzania barwami), a przekazane przez firmę Reprograf, polskiego dystrybutora EFI, jest przeznaczone dla osób, które chcą bliżej poznać rolę, którą odbitka próbna (proof) pełni w procesie druku. Jego I część została opublikowana w numerze 4/2006 „ŚD”, II – 5/2006, III – w 6/2006, IV – w dodatku do nr 7–8/2006 „Zarządzanie barwami w poligrafii”. Opracowanie, w angielskiej wersji językowej, jest do pobrania w całości na stronie firmy EFI: http://www.efi.com/
więcej | Wrzesień | Pre-press
Zakład Poligraficzny Vacat Sp.j. w Suchym Lesie koło Poznania to niewielka drukarnia rodzinna, której właścicielem jest Ryszard Stanicki. Latem tego roku rozpoczęła tu pracę nowa czterokolorowa maszyna offsetowa Adast 747 + LZ w formacie A2+ (format papieru: 485×660 mm), z lakierowaniem, dostarczona przez firmę Avimex, oraz półautomatyczny system PlateRite 4300E B2 Screena, z technologią rastrowania hybrydowego AM/FM Spekta, zakupiony od firmy Reprograf (to pierwsza Spekta w Wielkopolsce). W związku z nowymi inwestycjami właściciel chce nieco zmienić profil drukarni – skoncentrować się na produkcji czasopism w miękkiej oprawie klejonej, np. magazynów branżowych. Prócz tego firma będzie, tak jak dotychczas, produkować ulotki, kalendarze, katalogi i inne kolorowe druki.
Naświetlarki termiczne PlateRite firmy Dainippon Screen z serii 4x00 naświetlają płyty termiczne 830 nm (w maks. formacie 830×660 mm) z wydajnością 11 płyt B2 na godzinę przy rozdzielczości 2400 dpi. Płyty w dalszym procesie technologicznym są poddawane obróbce chemicznej. Ze względu na właściwości emulsji płyt termicznych praca odbywa się przy świetle dziennym. Naświetlarki mają wewnętrzną technologiczną perforację DS, co umożliwia uzyskanie idealnego pasowania, niezależnie od błędów spotykanych w geometrii płyt.
Spekta jest rastrem hybrydowym, łączącym klasyczną zmienność wielkości punktów (AM) z losowym ich rozmieszczaniem (FM). W rezultacie odbitka nakładowa uzyskuje wyż-szą jakość, jednakże najistotniejsza jest łatwość drukowania: proces przebiega bezkolizyjnie, jak dla pracy z tradycyjnym rastrem i liniaturą 175 lpi, bez specjalnego narządu maszyny drukującej. Jakość druku i czytelność szczegółów są porównywalne z jakością osiąganą dotychczas jedynie za pomocą liniatur powyżej 300 lpi. W przypadku Spekty jest to możliwe bez surowej kontroli druku typowej dla tak wysokich liniatur. Ponadto widoczne są brak mory i ciągłość linii. W obszarach o średniej rozpiętości tonalnej Spekta gwarantuje zgodną z rzeczywistością żywą naturalność barw (np. skóry).
więcej | Wrzesień | Maszyny i urządzenia
Na arenie druku wielkoformatowego pojawiła się nowa rewolucja. I nie chodzi tylko o większą produktywność, wyższe rozdzielczości druku, lepsze i szybsze oprogramowanie drukarek, czyli postęp, który obserwowaliśmy w ciągu ostatnich lat. Nową rewolucję stanowi druk UV. Poszukiwanie nietypowych nośników oraz innowacyjne sposoby ich wykorzystania to jeden ze składników kreatywnej obsługi klienta.
SIGNTECH C.E., partner handlowy światowego lidera w dziedzinie produkcji urządzeń do druku wielko-formatowego – NUR Macroprinters, oferuje bardzo ciekawe rozwiązania, łączące wszelkie najnowsze trendy i możliwości z zakresu druku cyfrowego. Pierwsze z nich to NUR Tempo II – dzięki wykorzystaniu technologii UV – drukuje na niemalże dowolnym materiale płaskim o grubości do 50 mm, (m.in. tektura falista, tektura z wkładką z pianki poliuretanowej, tworzywo sztuczne, płyta akrylowa, pleksiglas, polipropylen, polistyren, poliwęglan, szkło, drewno, aluminium), w tym na materiale perforowanym.
To jedna z najszybszych dostępnych na rynku drukarek tego typu. Prędkość jej wydruku sięga obecnie 110 m2/godz. Imponujące jest również pole zadruku – 3,20×2,00 m. NUR Tempo II jest urządzeniem modularnym, daje możliwość indywidualnej konfiguracji urządzenia, zgodnie z własnymi potrzebami:
• system druku 4-, 6- lub 8-kolorowego – pozwala osiągać określoną jakość drukowania
• biały kolor – umożliwia druk na przeźroczystych lub kolorowych nośnikach
• system druku z roli na rolę – poszerza spektrum możliwych do wykorzystania mediów.
więcej | Wrzesień | Druk wielkoformatowy

  | < 1 >  2  Następny >>


Nowa strona
Szanowni Internauci, zapraszamy na nową stronę  Świata DRUKU : http://www.swiatdruku.eu/<br />
Zachęcamy także do subskrybowania naszego nowego newslettera:<br />
http://www.swiatdruku.eu/newsletter/register_subscription/1 Nowa odsłona naszej strony - zapraszamy: http://www.swiatdruku.eu/
Firmy KML Solutions i LeadCom zapraszają na warsztaty „Fakty i mity na temat atramentów. Jak dobrać odpowiedni atrament. Klasyfikacja, zastosowanie, trendy”, które odbędą się 20 stycznia 2011 w Centrum EXPO XXI w Warszawie. „Świat DRUKU” jest patronem medialnym imprezy.<br />
W swoim komunikacie organizatorzy odpowiadają na pytanie, dlaczego warto wziąć udział w tych warsztatach: <br />
Podstawowym problemem jest nadmiar atramentów na naszym rynku, brak obiektywnej wiedzy o nich oraz brak kryteriów ich oceny. Użytkownicy bardzo często odczuwają chaos informacyjny. W tej tematyce nie ma się do czego odnieść, nie ma jakiegoś wzorca, nie ma jasno sprecyzowanych kryteriów oceny atramentów. Wiedza o tuszach jest szczątkowa, niepełna, nieuporządkowana, czasami zupełnie fałszywa. Terminologia określająca atramenty (np. eco, mild, miękki, twardy solwent) jest nowym użytkownikom często nieznana. Które atramenty są szkodliwe, a które nie, które niszczą głowice a które je „udrażniają”, które blakną po pół roku, a które są „wieczne” – nie ma gdzie o tym poczytać. Tuszów na rynku jest tak dużo, że użytkownicy nie wiedzą, co wybrać i dlaczego. Zasypywani są ofertami nowych atramentów, które mają rozwiązać wszystkie problemy. Ale obiektywnie: które są te najlepsze? I dlaczego? Użytkownik w większości przypadków nadal tego nie wie. <br />
Na warsztatach chcielibyśmy rzucić nieco światła na te problemy. Wybrnąć jakoś z gąszczu sprzecznych często informacji o tuszach, sformułować kryteria ich oceny, wprowadzić klasy porządkujące jakość tuszów, uporządkować ogólną wiedzę. Chcielibyśmy naszkicować jakiś scenariusz, w jaki sposób zabrać się za dobór atramentu do swojej maszyny. To niełatwe zadanie, mamy nadzieję, że temu podołamy.     <br />
<br />
PROGRAM WARSZTATÓW<br />
<br />
10.30 – 13.30 BLOK TEORETYCZNY – prezentacja/sesje pytań <br />
10.30 – 11.00 Moduł I<br />
Atrament – budowa, właściwości, podstawy chemiczne.<br />
Podział atramentów ze względu na: <br />
- zastosowanie<br />
- maszyny, głowice, rozpuszczalniki<br />
- jakość<br />
Panel poprowadzi: dr Leszek Kułak, Politechnika Gdańska/Prim Jet Color<br />
<br />
11.00 – 11.40 Moduł II<br />
Co to jest dobry atrament, czyli jak dobrać odpowiedni atrament do swojej maszyny?<br />
Cechy farb cyfrowych i potencjalne kryteria oceny: <br />
- jakość druku, kolorystyka<br />
- fizyczne właściwości farby: zapach, oddziaływanie na otoczenie i obsługę maszyn<br />
- fizyczne właściwości wydruków: odporność na ścieranie, światłoodporność, zdolność do utrwalania się na różnych podłożach<br />
- cechy eksploatacyjne wynikające ze współpracy farby z maszyną <br />
- cena farby a koszt druku <br />
Typowe problemy związane z atramentem.<br />
Zasady doboru farby do maszyny drukującej.<br />
Panel poprowadzi: Przemysław Kida, Profikolor<br />
11.40 – 12.00 Przerwa na kawę<br />
<br />
12.00 – 13.30 Moduł III<br />
Analiza polskiego rynku atramentów solwentowych:<br />
- eco<br />
- mild<br />
- hard solwent<br />
Próba usystematyzowania pojęć i wiedzy o atramentach solwentowych.<br />
Klasyfikacja atramentów ze względu na jakość oraz maszyny.<br />
Panel poprowadzą: Dariusz Świercz, Leadcom; Steve Knight, Sioen; Michael Moeller, Roland <br />
13.30 – 14.00 	Lunch <br />
<br />
14.00 – 16.00 BLOK PRAKTYCZNY<br />
14.00 – 15.30 Moduł I<br />
Czy jesteś pewien, że znasz możliwości swojego plotera?<br />
- Pokazanie różnic we właściwościach i jakości druku atramentów eco- i mildsolwentowych w zależności od prędkości druku (drukowanie na maszynach Roland XJ640, Asbru RS64)<br />
- Pokazanie różnic w jakości druku ploterów 4-(CMYK) i 6(CMYKLcLm)-kolorowych<br />
<br />
15.30 – 16.00 Konkurs na najciekawszą aplikację <br />
- prezentacja autorów i aplikacji<br />
- głosowanie<br />
- rozdanie nagród<br />
<br />
16.00 Zakończenie warsztatów<br />
<br />
Warunki uczestnictwa: <br />
       <br />
Rejestracji należy dokonać do dnia 10.01.2011.		<br />
Koszt uczestnictwa: 240 zł (wpłata do 31.12.2010), 280 zł (wpłata do 10.01.2011), (podane ceny są cenami brutto); Bank Millennium, Nr konta: 83 1160 2202 0000 0001 3270 3555, dopisek do przelewów: Warsztaty.<br />
Cena obejmuje: udział w warsztatach, materiały szkoleniowe, lunch, przerwy kawowe.<br />
Dla klientów firm-organizatorów – zniżka w wysokości 25%.<br />
Miejsce imprezy: Centrum EXPO XXI, Warszawa ul. Prądzyńskiego 12/14, Sala B.<br />
Zgłoszenia: <br />
biuro@leadcom.pl,
<a href= mailto:agnieszka.swiercz@leadcom.pl?subject=  target= {target}  >agnieszka.swiercz@leadcom.pl</a><br />
tel./fax +48 22 8641009; 517560040<br />
Fakty i mity na temat atramentów - warsztaty
Firma Map Polska wprowadziła do swojej oferty Olin – nowy papier offsetowy klasy premium. Nadaje się on świetnie jako podłoże na zaproszenia, papier firmowy, foldery, katalogi wystaw i do wielu innych tego typu wydruków. Bardzo dobrze sprawdza się także  w  produkcji dziełowej. <br />
W ofercie Map papier Olin występuje w 15 gramaturach – od 40 g/m2 do 400 g/m2, pięciu odcieniach – od śnieżnej bieli do kości słoniowej, i z trzema rodzajami wykończenia powierzchni – od supergładkiego po szorstki. Linia obejmuje także papier makulaturowy i  pasujące do niego  koperty. Cała gama papierów Olin posiada certyfikat FSC. <br />
„Olin to nasza propozycja skierowana do tych, którzy poszukują wysokiej jakości podłoży drukowych, a nie lubią kompromisów. Olin to po prostu bardzo wysoka jakość za rozsądną cenę” –  mówi Gabriela Hatłas, Product Manager Fine Papers w  Map Polska. <br />
Olin dołączył do bogatej oferty papierów firmy Map stanowiąc łącznik pomiędzy grupą masowych podłoży a papierami ozdobnymi. Wśród znanych i cenionych marek papierów  Map Polska są m.in. One, Ecco-Book, Claro czy też Dito. <br />
<br />
<br />
Olin - nowy papier offsetowy klasy premium
23 listopada firma Hubergroup poinformowała, że ze względu na znaczny wzrost cen surowców do produkcji farb, ich ceny zostaną podwyższone – farby do heatsetu i skalowe do coldsetu będą droższe o 35 centów/kg, czarne do coldsetu o 20 centów/kg, natomiast farby do druku arkuszowego od 30 do 50 centów/kg. <br />
Wprowadzenie podwyżek producent umotywował podwyżką cen materiałów o 35–45%  (podwyżki cen podano w euro) w minionych 12 miesiącach. <br />
W komunikacie prasowym Hubergroup podkreśla, że będzie korzystać z każdej okazji, aby obniżać ceny – będzie dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację na światowych rynkach.  <br />
*<br />
W komunikacie prasowym firma Flint Group zwróciła uwagę na to, że analitycy przewidują dalszy wzrost cen materiałów w 2011 roku. Producent nie wyklucza podwyższenia cen produktów znajdujących się w jego portfolio, zwłaszcza farb przeznaczonych do produkcji opakowań.<br />
*<br />
Z kolei firma Sun Chemical poinformowała o 25-procentowym wzroście cen na wszystkie swoje produkty wykorzystujące pigment Violet 23. Wzrost ten stał się nieunikniony, bowiem – jak podaje producent – koszty wytwarzania pigmentu wzrosły o 70% w ciągu ostatnich 12 miesięcy i nadal spodziewana jest tu tendencja wzrostowa.<br />
Problemy z podażą Violet 23 rozpoczęły się pod koniec 2009 roku, gdy w Chinach i Indiach zaczęła się zmniejszać dostępność karbazolu – podstawowej substancji, z której wytwarzany jest ten pigment. Karbazol wykorzystywany jest jedynie w branży produkującej barwniki, jednakże smoła węglowa, z której uzyskuje się karbazol, jest powszechnie stosowana również w innych branżach, co ogranicza jej dostępność. Niekorzystne efekty pogłębia także fakt, że branża produkująca barwniki ma niewielką kontrolę na kosztem i podażą tej substancji. <br />
Felipe Mellado, dyrektor ds. marketingu Sun Chemical, komentuje: „Brak podstawowych materiałów produkcyjnych jest zagadnieniem trapiącym całą branżę. Sun Chemical intensywnie pracuje, aby kompensować wpływ tej sytuacji na wzrost kosztów, ale obecnie wprowadzenie wzrostu cen na wszystkie produkty zawierające Violet 23 było nieuniknione. Ma to przełożenie na ceny większości farb drukowych oferowanych na rynku płynnych farb, a także na całe grupy produktów przeznaczonych do maszyn arkuszowych oraz farb UV. Robimy wszystko co w naszej mocy, pracując z czołowymi dostawcami pigmentu i staramy się tak zarządzać bieżącą sytuacją, by w jak najmniejszym stopniu wpłynęła ona na naszych klientów”. <br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
Wzrosną ceny farb
Jak co roku firma Heidelberg Polska zaprosiła do Print Media Academy w Heidelbergu wyróżniających się studentów z trzech uczelni: z Politechniki Warszawskiej, z Politechniki Łódzkiej i Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. Wyjazd odbył się w dniach 24–25 listopada. Studenci pojechali pod opieką Juliusza Krzyżkowskiego (Zakład Technologii Poligraficznych na Wydziale Inżynierii Produkcji PW) i Krzysztofa Głowackiego (Instytut Papiernictwa i Poligrafii PŁ), towarzyszyli im Zbigniew Krugiełka i Jacek Szynkarek z firmy Heidelberg Polska. Ze strony Heidelberger Druckmaschinen AG  opiekował się grupą Dieter Kurock.<br />
W programie wycieczki znalazły się: wykład i zwiedzanie Print Media Academy, prezentacja systemu Prinect, pokaz naświetlarek Suprasetter, prezentacja działania maszyn Speedmaster XL 75-5+L i XL-105-10-P w Print Media Center, pokaz linii do oprawy zeszytowej ST 450. Studenci gościli w fabryce w Wiesloch, obejrzeli centrum logistyczne i magazyn części, halę z linią do produkcji napędowych kół zębatych, halę produkcji systemów sterujących, halę, gdzie powstają maszyny Speedmaster SM 74 i XL 75 oraz hale produkcji maszyn pełnoformatowych.<br />
Zwiedzano także zamek w Heidelbergu i Jarmark Bożonarodzeniowy na Starówce.<br />
Studenci z wizytą w Print Media Academy
Creative Park to strona internetowa stworzona przez firmę Canon, będąca źródłem dobrej zabawy i nieograniczonych możliwości tworzenia przestrzennych form dekoracji świątecznych, kart okolicznościowych, albumów oraz wszelkiego rodzaju szablonów. Canon Creative Park daje możliwość twórczego spędzania wolnego czasu z dzieckiem i całą rodziną, zapewniając radość oglądania, drukowania, wycinania, klejenia i składania różnorodnych wzorów. Stanowi miejsce kreatywnego wykorzystania produktów Canon Pixma – serii drukarek fotograficznych oferujących doskonałe efekty domowego wydruku fotografii i dokumentów. Posiadacze urządzeń Canon mają szansę dostępu do strefy Premium zawierającej dodatkowe zdjęcia i ilustracje.<br />
Twórcom Creative Park zależało na stworzeniu wygodnego i twórczego miejsca zabawy z obrazem, prezentowanym w setkach form, konwencji i stylów. Przedstawia łatwe sposoby tworzenia własnego kalendarza, zaproszenia, papieru listowego czy albumu bez większego zaangażowania, a tym bardziej wychodzenia z domu. <br />
Materiały przedstawione w Creative Park są dostępne za darmo dla każdego użytkownika. Posiadacze drukarek fotograficznych Canon Pixma mają jednak możliwość wyboru z bogatszych zasobów obrazów i wzorów. Creative Park Premium jest dedykowany użytkownikom urządzeń Canon, którym zostały udostępnione dodatkowe zasoby w postaci całej gamy zdjęć i ilustracji autorstwa cenionych na całym świecie fotografów i artystów. Osoby korzystające z Creative Park mogą liczyć na najwyższej jakości efekty wizualne przy zastosowaniu sprzętu drukującego Pixma i oryginalnych atramentów Canon. Daje to gwarancję trwałość i jakość wydruku, co finalnie wpływa na satysfakcję z pracy. Wszystkie elementy przedstawione w Creative Park można w prosty sposób pobrać i wydrukować. Wzory zawierają instrukcję montażu wybranego materiału. Na każdej stronie witryny znajduje się informacja „jak zrobić”, a w razie potrzeby można korzystać z automatycznej pomocy.<br />
Creative Park jest podzielony na kategorie tematyczne, co bardzo ułatwia szybkie wyszukanie konkretnego przedmiotu. Kategoria „prezenty i karty okolicznościowe” to idealne miejsce dla osób organizujących przyjęcia. Znajdziemy tu kartki, wzory zaproszeń, kopert, papeterii, okładek do płyt CD, ramek do zdjęć, a nawet pudełek na prezenty. Druga kategoria obejmuje m.in. trójwymiarowe modele przedstawiające zwierzęta, zabawki, dekoracje okolicznościowe, znane budowle świata, pojazdy oraz formy z dziedziny nauki o różnym stopniu trudności, dopasowanym do wieku użytkownika. Pod kolejną zakładką znajdziemy elementy graficzne pozwalające stworzyć album fotograficzny dla każdego członka rodziny. Obecnie mamy możliwość wyboru spośród kilkuset wzorów dostępnych w różnorodnych układach. Czwarta kategoria zawiera obrazy czerpiące z wielu konwencji artystycznych. Dzięki nim będziemy mogli stworzyć trójwymiarowe obrazy, reliefy, orgiami czy mozaiki. W sekcji „kalendarze” Canon udostępnił bogaty zestaw kalendarzy w rozmaitych formach przestrzennych, jak i szerokiej gamie kolorystycznej. Ostatnia kategoria to galeria fotograficzna, prezentująca zdjęcia w wysokiej rozdzielczości. Są to m.in. zdjęcia krajobrazów z odległych zakątków świata, obrazy natury, flory, fauny oraz zdjęcia ze świata sportu.<br />
Serwis znajduje się pod adresem: http://www.canon.com/c-park/<br />
<br />
<br />
Canon Creative Park
Szczecińska Agencja Edukacyjna zaprasza do udziału w XII Zimowej Konferencji Poligraficznej Bukowina Tatrzańska 2011 organizowanej pod hasłem „Barwa w druku od A do Z”. Odbędzie się w Bukowinie Tatrzańskiej w Domu Zdrowia Rysy przy ul. Leśnej 20 (20 km od Zakopanego) w dniach 9/10–12 stycznia 2011 roku.<br />
Partnerem merytorycznym konferencji jest firma Frogimus, Partnerem – Portal PrintinPoland.com. Patronat medialny sprawuje „Świat DRUKU”.<br />
Konferencja adresowana jest do przedstawicieli drukarń i zakładów poligraficznych (druk offsetowy, cyfrowy, fleksograficzny), wydawnictw, firm handlowych i innych przedsiębiorstw działających w branży poligraficznej. Tematyka tegorocznej konferencji koncentruje się na zagadnieniach związanych ze standaryzacją, stabilnością barwy i kontrolą jakości druku. Przedstawione zostaną najnowsze rozwiązania w tym zakresie, stosowane w urządzeniach i technologiach przez wiodące firmy w branży poligraficznej. Konferencja jest doskonałym miejscem do zapoznania się z nowymi koncepcjami i rozwiązaniami, dyskusji, a także wymiany doświadczeń. A to wszystko w zimowej atmosferze Bukowiny Tatrzańskiej.<br />
W programie:<br />
- „Systemy standaryzacji i kontroli jakości druku” – Danuta Tyrowicz, Frogimus<br />
- „Heidelberg Remote Access Elite – innowacyjne rozwiązania zdalnej komunikacji drukarni z jej klientami” – Piotr Bogusz, Heidelberg Polska<br />
- „Systemy kontroli barwy w systemach produkcyjnych Konica Minolta” – Adam Bieniewski, Konica Minolta Business Solutions Polska<br />
- „Kompleksowe zarządzanie barwą – nowe spojrzenie. Kodak Flexcel NX” – Mariusz Geras, Kodak Polska<br />
- „Miejsce nowoczesnego zarządzania barwą w globalnej standaryzacji druku – nowe rodzaje oprogramowania i sposoby komunikacji”, X-Rite.  <br />
<br />
Firma X-Rite jest sponsorem wspierającym konferencji.<br />
Spotkanie poprowadzone przez Roberta Kuczerę z firmy Michael Huber Polska poświęcone zostanie zagadnieniom standardów farbowych w druku offsetowym. Prezentacja, a następnie workshop, umożliwią zapoznanie się z tymi zagadnieniami oraz dyskusję wszystkich zainteresowanych uczestników konferencji.<br />
Dyrektor projektu targów Poligrafia, Jerzy Kaczmarek (Międzynarodowe Targi Poznańskie) zapozna uczestników konferencji z tematem „Poligrafia 2011 + Digital Printing Expo – wizja przyszłości nowej branży poligraficznej”.<br />
Przewidziane są wystąpienia firm-dostawców prezentujących oferowane przez nie urządzenia, materiały i technologie.<br />
Konferencji towarzyszą VII Zawody w narciarstwie alpejskim dla poligrafów o puchar firmy<br />
Michael Huber Polska HUBER SKI CUP BUKOWINA 2011.<br />
„Zapraszamy wszystkich poligrafów do udziału w konferencji. Mamy nadzieję, że po raz kolejny będzie ona doskonałą okazją do ciekawych spotkań i dyskusji oraz wypoczynku w miłej śnieżnej scenerii, np. podczas kuligu przy blasku pochodni” – zachęca Waldemar Światły.<br />
<br />
Informacje organizacyjne<br />
Koszt udziału w konferencji: 1185,00 zł od osoby, obejmuje zakwaterowanie w pokoju dwuosobowym, wyżywienie, udział w części merytorycznej, udział w części rekreacyjnej. Dopłata do pokoju jednoosobowego wynosi 180,00 zł. Zakwaterowanie od dnia 9.01.2011 r. do 12.01.2011 r. Wyżywienie od kolacji w dniu 9.01.2011 r. do obiadu w dniu 12.01.2011 r.<br />
Zgłoszenia prosimy przesyłać faksem lub e-mail do 31.12.2011 r. Należność z tytułu udziału w konferencji należy przekazać do 4.01.2011 r. na konto: Multibank nr 71 1140 20017 0000 4802 0378 9450. Rabat dla klientów portalu PrintinPoland.com płacących abonament wynosi 5% (nie obejmuje dopłaty do pokoju 1-osobowego).<br />
Informacji udziela Waldemar Światły, tel. 608 082 657, tel/fax 56 660 80 17, e-mail:
<a href= mailto:saebiuro@emil.tnp.pl?subject=  target= {target}  >saebiuro@emil.tnp.pl</a> Konferencja poligraficzna w Bukowinie
Xerox Polska ogłosił wprowadzenie na rynek zmodyfikowanego i ulepszonego cyfrowego systemu produkcyjnego iGen4. Przełomowy system iGen4 pojawił się na rynku w 2008 r., do tej pory skorzystało wiele setek klientów, tworząc miliardy przynoszących dochody wydruków. Teraz firma zaprezentowała jego wydajniejszą wersję. <br />
iGen4 EXP – najnowszy model skonstruowany na bazie nagradzanej platformy iGen4 – zapewnia użytkownikom natychmiastowy wzrost wydajności ze względu na obecność nowych opcji w zakresie przygotowania i wykończenia oraz obsługę arkuszy w największym dostępnym na rynku formacie.   <br />
Jak podaje producent, nowy system charakteryzuje się niemal o 50% większym arkuszem druku w porównaniu z urządzeniami konkurencyjnymi – co przekłada się na większą efektywność druku i zwiększone dochody klientów. Przyjmowanie zamówień na system Xerox iGen4 EXP już się rozpoczęło, a od 2011 r. użytkownicy będą mogli łatwo dokonywać konwersji tradycyjnych systemów iGen4 na system iGen4 EXP. <br />
Do podstawowych funkcji iGen4 EXP należą:<br />
- Największy format arkusza drukowego (36,4×66 cm) w swojej klasie – umożliwia realizację wymagających zadań, takich jak pełnowymiarowe, potrójnie składane broszury, karty pocztowe i karty z życzeniami lub bardzo duże okładki i obwoluty książek w formacie 36,4 na 66 cm. Drukowanie 40 arkuszy na minutę w większym formacie zasadniczo zwiększa prędkość drukowania systemu iGen4 do 120 obrazów w formacie A4 na minutę, podnosząc wydajność. Nośniki mogą być podawane ze zmodyfikowanego podajnika papieru lub systemu podawania rolowego. Układarka Multigraf odbiera duże wydruki i układa je w wyjmowanych koszach w celu ułatwienia transportu do dalszego wykańczania, tj. przycinania, powlekania i lub innych opcji wykańczających.<br />
- Zautomatyzowane rozwiązanie Web-to-finish – realizacja obiegu pracy bez ingerencji ludzkiej. Od początku 2011 r. cały proces od złożenia zamówienia do produktu końcowego będzie mógł przebiegać bez ręcznego konfigurowania czy innego rodzaju interwencji. Rozwiązanie wykorzystuje funkcję Xerox FreeFlow Digital Workflow Collection, jak również oprogramowanie i opcje wykańczające oferowane przez partnerów biznesowych Xeroksa, aby usprawnić proces produkcji od chwili złożenia zamówienia, szybko zmieniając i synchronizując wskazówki dotyczące produkcji, w zależności od potrzeb.  <br />
- Integracja z mechanizmem drukowania Adobe PDF – zapewnia szybkie i niezawodne drukowanie natywnych plików Adobe PDF. Rozszerzone opcje przygotowania do druku ułatwiają dostęp i odwzorowanie kolorów dodatkowych oraz przezroczystości, co ogranicza cykle korekty. <br />
<br />
Xerox wprowadza iGen4 EXP
W ramach programu SmartWood organizacji Rainforest Alliance NEPCon wykonał audyt w firmie Drukarnia Perfekt Janusz Banasiewicz w Wasilkowie. W efekcie wykonanej oceny kontroli pochodzenia produktu przyznano firmie certyfikat FSC (Forest Stewardship Council) o numerze SW-COC-005214, obowiązujący od 22 listopada 2010 r. do 21 listopada 2015 r.<br />
Drukarnia Perfekt została założona przez Janusza Macieja Banasiewicza w roku 1987. Pierwszą siedzibą drukarni były pomieszczenia gospodarcze przy ul. Słomianej w Warszawie. W 2001 roku powstała nowoczesna drukarnia przy ul. Przemysłowej w Wasilkowie koło Białymstoku. Dzisiaj Perfekt to dwie drukarnie (druga w Warszawie, przy ul. Połczyńskiej) 12 tys. m2 powierzchni produkcyjnej oraz tysiąc powierzchni administracyjno-biurowej. W oddawanych do użytku halach instalowany jest nowoczesny park maszynowy: wielozespołowe, arkuszowe maszyny drukujące i linie introligatorskie. Strategicznymi partnerami Perfektu w tym zakresie są firmy Heidelberg, Müller Martini oraz Kolbus.<br />
Drukarnia specjalizuje się w druku akcydensów i książek. Firma oferuje bogatą ofertę dotyczącą oprawy i uszlachetnień po druku oraz bardzo krótkie terminy druku prac. Głównymi klientami drukarni są duże wydawnictwa krajowe i zagraniczne oraz agencje reklamowe i korporacje. Misją firmy jest wysoka jakość wykonywanych prac i krótkie terminy realizacji.  W trosce o klienta Drukarnia Perfekt Janusz Banasiewicz wprowadziła system zarządzania jakością ISO 9001:2008 i środowiskiem ISO 14001:2005 oraz uzyskała certyfikat FSC.<br />
<br />
Certyfikat FSC dla Drukarni Perfekt
Firma Hunkeler poinformowała, że podczas targów Innovationdays 2011, które odbędą się w Lucernie w dniach 14–17 lutego, będzie można odwiedzić stoiska ponad 70 wystawców prezentujących na powierzchni obejmującej 5000 m2 rozwiązania z różnych obszarów branży poligraficznej – prepressu, procesu druku i wykończenia. <br />
Aby wziąć udział w imprezie, można zarejestrować się na stronie internetowej www.innovationdays.hunkeller.ch/registration<br />
Hunkeler Innovationdays 2011
Więcej...
więcej  Ostatnia: 
Ostatnie wątki:
Więcej...
Brak ankiety

Wyniki

Inne Ankiety




Wszelkie prawa zastrzeżone dla Świat Druku     powered by eZ Publish, createdy by Krokus Sp. z .o.o