Nowa strona
 
Listopad 2010
Forum dyskusyjne
Galeria zdjęć
Galeria reklam

Galeria reklam


Artykuły promocyjne

Artykuły promocyjne


Witryna wydawnicza

Witryna wydawnicza


Prenumerata
Wyszukiwarka
Zaloguj się
Poligrafia 2003

"Świat Druku" - miesięcznik Archiwum Rok 2006 Styczeń
Aktualności

Aktualności numeru styczniowego 2006 (cd.)


Międzynarodowe spotkanie dealerów KBA-Grafitec
Firma KBA-Grafitec zorganizowała w dniach 1–2 grudnia 2005 roku międzynarodowe spotkanie dystrybutorów. Prezentacje i dyskusje robocze odbyły się w siedzibie firmy w Dobrušce, część towarzyska meetingu – w hotelu Havel w Rychnovie nad Kněžnou. Tam też doszło do spotkania członków zarządu z przedstawicielami prasy fachowej.
Dyrektor generalny KBA-Grafitec Jens Junker przedstawił zebranym wstępne wyniki gospodarcze spółki w roku 2005. W porównaniu z rokiem poprzednim firma odnotowała wzrost dochodów o około 25%. Podobne tempo wzrostu przewidywane jest na rok 2006. Jens Junker uznał za dobrą decyzję o przejęciu Grafitecu przez koncern KBA. Integracja Grafitecu z KBA przebiega „szybko i ku zadowoleniu KBA”. Zarówno plan techniczny, jak i produkcyjny KBA-Grafitec, cechuje ciągłość, wzmocniono sieć dystrybucyjną, realizowane są kolejne zamierzenia inwestycyjne zapowiadane na targach EmbaxPrint 2005. Inwestycje (o wartości 10% obrotu) przeznaczone są na ulepszenie technologii produkcyjnych, modernizację pomieszczeń produkcyjnych i budowę systemu informatycznego.
Jens Junker zdementował pogłoski o zamiarze sprzedania KBA-Grafitec inwestorowi chińskiemu. Te niepotwierdzone pogłoski biorą się zapewne z faktu, że KBA-Grafitec kontynuuje sprzedaż maszyn Polly 66 za pośrednictwem pierwotnego chińskiego dystrybutora, podczas gdy maszyny Performa 66 i 74 oferowane są za pośrednictwem firmy KBA China. Należy pamiętać jednak o tym, że dwa kanały dystrybucyjne na jednym terytorium nie są zjawiskiem niezwykłym. W roku 2006 KBA-Grafitec oczekuje wzrostu sprzedaży maszyn Performa przy wykorzystaniu sieci handlowej KBA. Dla regionalnych przedstawicieli KBA zorganizowano już cykl dziesięciu szkoleń poświęconych zagadnieniom związanym ze sprzedażą maszyn Performa.
Jan Korenc, dyrektor ds. sprzedaży i serwisu, za najważniejsze dla firmy rynki uznał Czechy i Polskę. Na rynku wewnętrznym w roku 2005 firma KBA-Grafitec sprzedała 21 maszyn. W Polsce od początku 2005 roku KBA-Grafitec sprzedaje maszyny samodzielnie, bez centralnego przedstawiciela handlowego, jedynie poprzez sprzedawców regionalnych i przedstawicieli serwisowych. Na wymagającym rynku polskim w minionym roku udało się sprzedać 15 maszyn drukujących, a według prognoz KBA-Grafitec może osiągnąć wkrótce nawet 45% udziału w rynku cztero- i pięciokolorowych maszyn w formacie A2 i B2.
Począwszy od roku 2004 w ofercie maszyn z Dobruški format B2 zaczyna przeważać nad formatem A2, co ma odzwierciedlenie w sprzedaży, jako że w minionym roku 65% obrotu firmy przypada na maszyny w większym formacie. Jednocześnie zwiększono produkcję maszyn Performa 66 w formacie A2, gdyż nadal są nimi zainteresowane drukarnie w Europie Środkowej i Wschodniej. Na pozostałych rynkach natomiast notuje się jednak stały spadek sprzedaży maszyn w formacie A2.
Na konferencji prasowej rozmawiano także na temat serwisu. Doskonały serwis KBA-Grafitec to bardzo mocny argument w sprzedaży, w opinii klientów przemawiający częstokroć na korzyść maszyn Performa 66 i 74. Na znakomitą opinię składają się przede wszystkim system prewencji, świetny zespół pracowników działu serwisu i rosnąca jakość maszyn drukarskich Performa.
Jan Korenc odpowiadał również na pytania dotyczące sprzedaży systemów CtP produkcji firmy Presstek. Firma macierzysta KBA tuż po przejęciu Grafitecu zapowiedziała wsparcie dla projektu sprzedaży systemów CtP Presstek. KBA Grafitec pozostaje dystrybutorem Pressteka, koncentrując się głównie na rynkach w Czechach, Polsce, na Węgrzech i Słowacji. Jak powiedział Jan Korenc, KBA-Grafitec ostatnio wymieniona została w Londynie, w prezentacji Quentina Charlesa Bauma, generalnego dyrektora firmy Presstek Europe, jako najlepszy dystrybutor europejski w zakresie sprzedaży CtP Dimension.
Ważną częścią uroczystego wieczoru w Rychnovie było wręczenie nagród dla najlepszych partnerów działających w zagranicznej sieci handlowej. Nagrody przekazywali osobiście Jens Junker i Jan Korenc. Tytuł najlepszego sprzedawcy w roku 2005 przyznano Adamowi Ślażyńskiemu z Krakowa. To właśnie Adam Ślażyński przyczynił się w dużej mierze do sukcesu maszyn Performa na polskim rynku. Najlepszym dystrybutorem roku 2005 ogłoszona zaś została firma Grafitec Slovakia, odpowiadająca za rynki słowacki i węgierski. W rozmowie ze „Światem DRUKU” Józef Blaho, współwłaściciel i członek zarządu spółki Grafitec Slovakia, powiedział, że jego firma sprzedała na Słowacji w minionym roku 38 maszyn Polly i Performa, a kolejnych 13 już zakontraktowano. Udział maszyn z Dobruški w formatach A2 i B2 w słowackim rynku maszyn drukujących to 50%. Kolejną nagrodę, tym razem za najlepszą sprzedaż maszyn KBA Performa w formatowej serii B2, odebrali z rąk dyrektora generalnego, Jensa Junkera, przedstawiciele firmy MatGroup ze Stambułu, reprezentującej KBA-Grafitec na rynku tureckim. Firma MacHouse z Kijowa otrzymała z kolei nagrodę za najwyższy wzrost cen, jaki został osiągnięty na rynku ukraińskim.


Spotkanie z KBA-Grafitec
Firma KBA-Grafitec zorganizowała w dniu 16 stycznia br. spotkanie z polskimi partnerami firmy oraz z przedstawicielami prasy branżowej. W pałacu w Radziejowicach koło Warszawy firmę z Dobruški reprezentowali dyrektor ds. sprzedaży i serwisu Jan Korenc, dyrektor ds. marketingu Ludek Buchta, odpowiedzialny za PR firmy Peter Šovčik oraz polscy menedżerowie ds. sprzedaży: Andrzej Gumułka i Adam Ślażyński. W rozmowach toczonych z prasą branżową przedstawiciele KBA-Grafitec podkreślali, że firma jest bardzo zadowolona ze sprzedaży na rynku polskim w ubiegłym roku. Polska, tuż po Czechach, jest najważniejszym w planach KBA-Grafitec rynkiem. Polscy drukarze zakupując czeskie maszyny Performa, często decydują się na wyposażenie dostępne w opcji, co świadczy o tym, że rynek polski jest niezwykle wymagający. Na wybór czeskich maszyn zdecydowały się w ubiegłym roku między innymi drukarnie: z regionu Wielkopolski, a konkretnie z Poznania – Czubiński-Druk i Poligrafia Fabisiak, z Małopolski – Drukarnia Narodowa SA, Grupa 3, Multipol II, Vacat (Kraków), Graficon (Wadowice), Baad (Nowy Sącz). Dotychczas sprzedaż w Polsce koordynowali dwaj menedżerowie. Za region Polski centralnej odpowiedzialny jest Andrzej Gumułka, zaś za Polskę południową Adam Ślażyński. Sukcesy w sprzedaży maszyn Performa na rynku polskim spowodowały jednak, że KBA-Grafitec zdecydowało się na zatrudnienie kolejnego menedżera ds. sprzedaży, któremu ma podlegać region Polski Zachodniej (Szczecin, Zielona Góra i Wrocław). Na wieńczącej spotkanie uroczystej kolacji polskim firmom prowadzącym serwis wręczone zostały certyfkaty KBA-Grafitec. [MJ]

Hell Gravure Systems - europejskie instalacje
W ostatnim czasie firma Hell Gravure Systems poinformowała o zainstalowaniu w firmie Wipak Walsrode GmbH&Co w Niemczech w pełni automatycznej linii do produkcji cylindrów wklęsłodrukowych. Projekt, noszący nazwę AutoCon, jest wspólnym przedsięwzięciem trzech firm: Bauer-Logistik, K.Walter i Hell Gravure Systems, specjalizujących się w dziedzinach takich jak produkcja, obróbka, transportowanie i obsługa cylindrów do rotograwiury.
Hell Gravure Systems to znaczący dostawca systemów do wklęsłodruku. Firma specjalizuje się w produkcji i sprzedaży rozwiązań dla przemysłu opakowaniowego, wydawniczego i dekoracyjnego. Główne pozycje w ofercie Hell Gravure Systems zajmują maszyny do grawerowania cylindrów, laserowe odwzorowanie obrazów oraz systemy kontroli procesu. Oprócz maszyn grawerujących firma dostarcza sprzęt komputerowy (Apple) wraz z profesjonalnym oprogramowaniem (Artwork System) oraz urządzenia do proofingu (HelioFormproof). Urządzenia oferowane przez firmę Hell zdobywają coraz większą popularność w Europie.
Firma Hell poinformowała także, że maszyna HelioKlishograph K500 zaprezentowana podczas targów drupa 2004, działająca w technologii bezpośredniego grawerowania laserem na cylindrach miedziowych (pozwalającej osiągnąć jakość druku offsetowego), zostanie na początku tego roku przetestowana i zainstalowana w firmie 4Packaging w Dissen w Dolnej Saksonii (Niemcy). Dwa urządzenia K500 w nowoczesnym zakładzie firmy 4Packaging GmbH będą zintegrowane z automatyczną linią do produkcji cylindrów do rotograwiury AutoCon. Instalacja ta pozwoli na wykonywanie cyklu produkcyjnego złożonego z etapów: elektrolitycznego powlekania powierzchni cylindrów, obróbki powierzchni za pomocą maszyn CFM Compact i Multipilot (firmy K.Walter), grawerowanie za pomocą urządzenia K500 (firmy Hell) oraz na automatyczne załadowywanie i wyładowywanie cylindrów przy użyciu dźwigu Gemi Compact Monorail (firmy Bauer-Logistic).
Kolejne trzy urządzenia HelioKlishograph K6 i oprogramowanie firmy Hell będą również w pierwszej połowie roku zainstalowane we włoskiej firmie Mondadori Printing, mającej zakłady w Weronie i w Melzo. Firma ta chce w obu swoich zakładach wprowadzić identyczne systemy produkcji, opierające się na urządzeniach firmy Hell Gravure Systems.
Urządzenie HelioKlishograph K6 zostało niedawno zainstalowane także we Francji, w drukarni Lenglet Imprimeurs. Urządzenie to z sukcesem zintegrowano z ciągiem produkcyjnym, w celu maksymalnego zwiększenia wydajności i szybkości druku.
Hell Gravure Systems działa też na bardzo dynamicznie rozwijającym się rynku azjatyckim, była ona głównym sponsorem zeszłorocznej konferencji Azjatyckiego Stowarzyszenia Rotograwiury, która odbyła się w dniach 25–26 października 2005 roku w Malezji. Podczas tej konferencji zaprezentowano urządzenie HelioKlishograph K500.
Wyłącznym dystrybutorem urządzeń firmy Hell Gravure Systems na polskim rynku, posiadającym w swojej ofercie również urządzenie HelioKlishograph K500, jest firma Scorpio sp. z o.o.


Nowa maszyna Tampoprint
Pragniemy poinformować, że firma Tampoprint, której wyłącznym przedstawicielem w Polsce jest Scorpio, wprowadziła w ostatnich dniach na rynek nowy model elektro-pneumatycznej tamponiarki EP 60/90. Jest to urządzenie jednokolorowe z zamkniętym systemem kałamarza. Urządzenie charakteryzuje się tym, że może pracować z dwoma różnymi kałamarzami farbowymi – do wyboru, o średnicy 60 mm lub 90 mm, i z odpowiednimi formatami kliszy. Maszyna jest standardowo wyposażona w jeden kałamarz, np. o średnicy 90 mm. Wymiana na kałamarz o średnicy 60 mm (opcja) może zostać wykonana w każdej chwili i trwa zaledwie kilka minut. Jako opcję wyposażenia maszyny producent oferuje pełny zestaw do przebudowywania, zawierający części zamienne kałamarza farbowego, kleszcze do chwytania kałamarza, a także stół montażowy i pierścień kałamarza. Kolejne zalety tamponiarki to możliwość zintegrowania z maszyną automatycznego systemu czyszczenia tamponu, który jest wbudowany w konstrukcję, oraz kontrola za pomocą kompatybilnego z Siemensem sterownika programowalnego (PLC).
Wydajność urządzenia wynosi od 500 do 2500 cykli na godzinę. Maksymalny rozmiar drukowanego obrazu to obiekt o średnicy 85 mm, rozmiar kliszy: 100×215 mm. Funkcje urządzenia to: drukowanie w cyklu pojedynczym, podwójnym lub wielokrotnym, praca ciągła, licznik detali oraz zmienna prędkość druku. Jako opcja występują: pompa dozująca rozcieńczalnik, stojak z profili aluminiowych, przesuwny uchwyt montażowy, automatyczny system czyszczenia tamponu, pierścień kałamarza do dwóch kolorów, stół indeksujący, rama bazowa z regulowaną podstawą krzyżową x-y oraz płaski stół krzyżowy x-y do pozycjonowania detalu.
Firma Scorpio ma w swojej ofercie pełen zakres artykułów do tampondruku niemieckiej firmy Tampoprint. Oferuje maszyny z zamkniętym lub otwartym systemem kałamarza, jedno- lub wielokolorowe, maszyny dla przemysłu i systemy pomocnicze, a także pełen zakres akcesoriów do tampondruku, jak np. środki chemiczne, farby, tampony, filmy rastrowe, formy drukowe i inne.


Maszyna do oprawy miękkiej bezszyciowej w ofercie Scorpio
W grudniu ub. r. firma Scorpio poszerzyła ofertę Działu Materiałów Introligatorskich o maszynę do oprawy miękkiej bezszyciowej: Perfect Binder K300, o wydajności do 300 cykli na godzinę. Urządzenie zostało wyprodukowane z myślą o małych i średnich drukarniach offsetowych, introligatorniach i drukarniach cyfrowych. Doskonale sprawdza się przy produkcji wszelkiego rodzaju książek, katalogów, broszur itp. Wyróżniającą się na tle konkurencji zaletą maszyny są dwa zamiennie stosowane kałamarze klejowe, które pozwalają używać klejów typu hot-melt lub klejów dyspersyjnych, a cała operacja wymiany kałamarzy zabiera tylko około 2–3 minuty. Maszyna może oklejać bloki szyte nićmi, a także oklejać bloki bez frezowania. Wyposażono ją również w szczęki i stację okładki, ustawiające się automatycznie do grubości bloku książki i zapamiętujące jej grubość.
Kolejną zaletą urządzenia jest automatyczna utrząsarka wyrównująca arkusze i legi drukarskie w grzbiecie w momencie włożenia ich do szczęk. Zapewnia to bardzo dokładne sklejenie kartek lub arkuszy i zarazem oszczędza czas pracy operatora. Perfect Binder K300 daje też możliwość profesjonalnego wykończenia grzbietu książki przy użyciu stacji frezującej, zapewniającej doskonałe ponacinanie i postrzępienie grzbietu klejonego bloku, znacznie zwiększające powierzchnię klejenia dzięki zastosowaniu 36 noży wzdłużnych i dwóch poprzecznych. Maszynę wyposażono także w drut do nanoszenia kleju bocznego, który jest pobierany z tego samego klejownika, co klej do klejenia grzbietowego.
Perfect Binder jest przyjazny dla obsługi – posiada funkcję eliminacji oparów: system odsysania próżniowego, filtry wstępny i węglowy. Pracę ułatwia też funkcja eliminowania kurzu: mechanicznego, przy użyciu szczotki, oraz za pomocą systemu odsysania podciśnieniowego. Urządzenie cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem klientów i w początkach bieżącego roku planowanych jest już kilka instalacji.


Kolejne instalacje systemów Ferag RollSert
W ostatnich miesiącach firma Ferag dostarczyła kolejne systemy wkładkowania RollSert do drukarń prasowych rozmieszczonych w różnych krajach Europy. Wśród nowych użytkowników tego urządzenia znalazły się między innymi dwa niemieckie wydawnictwa: Senner-Druck i Hohenloher.
RollSert to kompaktowy system wkładkowania przeznaczony dla drukarń gazetowych, współpracujących zarówno z wydawnictwami o zasięgu ogólnokrajowym, jak i regionalnym. Instalowany jako osobno pracujące urządzenie bądź połączony bezpośrednio z maszyną drukującą, znacznie usprawnia proces wkładkowania, zarówno przy obsłudze całego nakładu, jak i przy wkładkowaniu regionalnym.
RollSert szybko osiąga właściwą prędkość produkcyjną, a elastyczność systemu, zwłaszcza w połączeniu z modułowym urządzeniem zbierającym Roll-Stream, sprawia, że RollSert może być stopniowo rozbudowywany wraz z rosnącymi potrzebami drukarni. Możliwe jest również zastosowanie systemu MemoStick, służącego do naklejania ulotek na wybranych wkładkach.
Jednym z ostatnich nabywców systemu RollSert jest niemieckie wydawnictwo Senner-Druck z siedzibą w Nürtingen. Ta rodzinna firma, zatrudniająca 140 osób, jest typowym niemieckim wydawnictwem średniej wielkości. Senner-Druck wydaje dwa regionalne tytuły, „Nürtinger Zeitung” i „Wendlinger Zeitung”, o dziennym nakładzie 24 tys. egzemplarzy, i gazety reklamowe „Nürtinger Echo” i „Nplus”. Asortyment produkcji uzupełniają zlecane przez lokalne władze gazetki i biuletyny, wydawane w cyklu miesięcznym lub tygodniowym, w nakładach rzędu 20–60 tys. egz.
Dział obróbki po druku wydawnictwa Senner-Druck rozszerzono o system RollSert. O wyborze systemu Feraga zadecydowały przede wszystkim modułowa budowa i otwarta koncepcja urządzenia, umożliwiająca wdrożenie nowych funkcji. Inne istotne zalety systemu RollSert, wymieniane przez przedstawicieli Senner-Druck, to cicha praca i niewielkie gabaryty (w sumie urządzenie zajęło powierzchnię ok. 100 m2), umożliwiające sprawną instalację systemu bez konieczności przerywania bieżącej produkcji.
Nowy system wkładkujący został włączony w już istniejącą linię Feraga, składającą się z wyposażonego w nakładaki rolkowe JetFeeder systemu zbierającego RollStream i układarki krzyżowej MultiStack. Taka konfiguracja pozwala na dodanie nawet czterech różnych wkładek do jednego produktu.
System RollSert został też ostatnio dostarczony do niemieckiego wydawnictwa Hohenloher, z siedzibą w Crailsheim. Firma ta, poza dziennikiem „Hohenloher Tagblatt” i kilkoma innymi gazetami o łącznym nakładzie 45 tys. egz., drukuje pięć tygodników reklamowych w nakładzie 255 tys. egz. i miesięcznik finansowy w nakładzie 34 tys. egz. Wielu czytelników „Hohenloher Tagblatt” pochodzi z obszarów wiejskich, gdzie dodawane do dziennika wkładki uzyskują szczególne znaczenie. Reklamodawcy chcą bowiem dotrzeć do swoich klientów między innymi właśnie poprzez lokalne gazety i biuletyny. W rezultacie wrzutki i dodatki dystrybuowane z „Hohenloher Tagblatt” są bardzo zróżnicowane, co zadecydowało o konieczności poczynienia nowych inwestycji w zakresie postpress.
Bęben wkładkujący RollSert, pracujący w drukarni firmy Hohenloher od sierpnia 2005 r. uzupełnił linię, w skład której wchodzą też 6-stacjowy system zbierający RollStream i dwie układarki MultiStack. Także tu, jak zapewniają przedstawiciele wydawnictwa, wybór urządzenia podyktowany był wysoką wydajnością rozwiązania firmy Ferag, prostotą w obsłudze, krótkim czasem przezbrojenia oraz modułową budową systemu.
Dzięki prędkościom osiąganym przez RollSert produkcja w zakresie obróbki po druku może być w całości realizowana w trybie online. W rezultacie cały park maszynowy drukarni Hohenloher jest wykorzystywany efektywniej. Jako jedną z zalet poczynionej inwestycji właściciele drukarni Hohenloher wymieniają też modułową budowę całego rozwiązania, która pozwoli na sprawne wdrożenie kolejnych elementów linii Feraga: systemu zszywającego StreamStitch czy bębna obcinającego SNT-U.


Program EasySIGN 5
Na rynku pojawiła się nowa wersja EasySIGN, programu do ploterów tnących i drukujących. W programie dokonano wielu zmian i dodano liczne, niedostępne poprzednio możliwości. EasySIGN 5 ma nowy interfejs. Zoptymalizowano wszystkie okna narzędziowe i dialogowe. Dostępny jest podgląd wszystkich importowanych lub otwieranych plików, a dla wygody użytkownika okna otwarcia plików mają swoje listy ulubionych plików. Rozszerzono też drag&drop tak, by obsługiwał warstwy, obiekty, efekty itd. Za pomocą programu możemy tworzyć dowolne kombinacje obiektów wektorowych i bitmapowych, przygotowując je do dalszych modyfikacji. Nowe obrysy można tworzyć wokół dowolnych elementów czy grup obiektów. Dodatkowo pojawiły się nowe style obrysów i konturów. Zaokrąglanie krawędzi może przebiegać na wiele różnych sposobów. Wprowadzono też maski dla obiektów wektorowych i bitmapowych. Wszystkie obiekty i grafiki mogą posiadać przezroczystość w formie przejść.
Jeśli chodzi o edycję tekstu, to EasySIGN 5 pozwala na modyfikację dowolnego fragmentu tekstu lub litery, a kerning może być modyfikowany ręcznie. Opcje koloru to m.in. pokazywanie na monitorze RGB jako CMYK, konwersja trybów kolorystycznych w locie, zarządzanie kolorem (może być on zmierzony za pomocą densytometru i dodany do biblioteki kolorów). Rozszerzono funkcje bitmap: dodano nowe filtry graficzne, nowe funkcje maskowania, cropping i nowe wzory wypełnień bitmapowych. EasySIGN 5 szeroko współpracuje z najnowszymi wersjami oprogramowania firm Adobe, Corel, Macromedia, pozwala też na import plików PSD. W bibliotekach znajdziemy zaś nowe wysokiej jakości fotografie.


Wielkoformatowe Océ CS7070
Firma Océ wprowadziła niedawno na rynek Océ CS7070, wielkoformatową drukarkę na atramenty UV. Urządzenie jest już dostępne w Polsce i łączy wysoką jakość z przystępną ceną.
Model ten sprawdza się między innymi przy tworzeniu materiałów reklamowych na wystawy i targi, oznaczeń punktów sprzedaży oraz grafiki ekspozycyjnej. Urządzenie może drukować zarówno na materiałach sztywnych, jak i na mediach elastycznych, podawanych z roli o szerokości do 185 cm. W Océ CS7070 zastosowano technologię drukowania opartą na piezoelektrycznym druku atramentowym Micro-Quad za pomocą szesnastu głowic drukujących (po cztery na kolor); łącznie urządzenie korzysta z 1536 dysz. Wykorzystywane są atramenty pigmentowe utwardzane promieniami UV (Océ IJC700), dzięki którym powstają wysokiej jakości wydruki o żywej kolorystyce. Trwałość wydruków przy zastosowaniach zewnętrznych określana jest na maksymalnie trzy lata.
Rzeczywista rozdzielczość druku na CS7070 to 600×600 dpi, a prędkość zadruku w trybie jakości Billboard wynosi do 37,2 m2 na godzinę, w trybie Production – 18,6 m2 na godzinę, a w trybie wysokiej jakości High Quality – 9,3 m2 na godzinę. Maksy-malna szerokość pola zadruku na tym urządzeniu to 1,84 m. Urządzenie może drukować na materiałach sztywnych o długości do 152 cm, a przy zastosowaniu stołu rolkowego (opcja) na materiałach o długości nawet do 305 cm. Océ CS7070 umożliwia drukowanie na wielu niepowlekanych materiałach, przykładowo na tablicach z pianki montażowej, arkuszach PCV, polistyrenie, kompozytach plastikowo-aluminiowych. Dzięki modułowej budowie system można łatwo przystosować do mediów podawanych z roli, takich jak winylowe banery, folie samoprzylepne, papiery przeznaczone do zastosowań wewnętrznych i zewnętrznych, czy materiały tekstylne.
Za przetwarzanie obrazu odpowiada oprogramowanie Onyx Graphics Workflow Software V 6.5. Przewidziano także możliwość zastosowania nowszej wersji tego software’u.
Océ CS7070 jest proste w obsłudze, a trzylitrowe zasobniki z atramentem mogą być wymieniane bez konieczności zatrzymywania drukarki. System czyszczenia jest w pełni zautomatyzowany.


Ploter Jeti 3318 w Seripol-Studio
Na początku października ubiegłego roku w drukarni wielkoformatowej Seripol-Studio w Gdańsku zainstalowano ploter solwentowy Jeti 3318 wyposażony w opcję druku dwustronnego z roli, dystrybuowany przez firmę Océ.
„To pierwsza solwentowa drukarka wielkoformatowa Jeti 3318 nie tylko w Polsce, ale również w Europie, a trzecia na świecie” – podkreśla Roman Kowacz, dyrektor drukarni, w której zastosowano ten w pełni automatyczny system druku dwustronnego. Urządzenie o szerokości pola zadruku 3,3 m przeznaczone jest do wielkoformatowych wydruków zewnętrznych. Jeti 3318 umożliwia drukowanie z kilku rolek jednocześnie, posiada funkcje automatycznego parkowania głowic, kompensacji uszkodzonych dysz, co gwarantuje stałą i wysoką jakość druku, oraz autowiping głowic, czyli unikalny system automatycznego czyszczenia płyty głowic. Jest to pierwsza tej klasy drukarka solwentowa wyposażona w specjalistyczne oprogramowanie i system zamocowanych w głowicy kamer śledzących pasery, przydatny przy dwustronnym drukowaniu podświetlanych backlitów, dzięki czemu uzyskuje się gwarancję dokładności pasowania obu stron wydruku.
Po wielu rozmowach i testach przeprowadzonych na targach drupa, Viscom i Fespa, Seripol-Studio zdecydowało się na zakup urządzenia firmy Océ. Zakupione urządzenie pozytywnie wpłynęło nie tylko na jakość oferowanych przez Seripol-Studio usług, ale również skróciło czas ich wykonania. Przy zastosowaniu trybu wysokiej jakości, prędkość (przy rozdzielczości 600 dpi i 6 kolorach) to 40 m2 na godzinę, a w trybie produkcyjnym osiąga ona 60 m2 na godzinę. W ploterze można wykorzystywać następujące media: banery, wzmocniony winyl, samoprzylepny winyl, materiały tekstylne, siatkę i papier. Trwałość wydruków, jaką gwarantuje producent maszyny, wynosi przy użyciu oryginalnych atramentów solwentowych Jeti, od roku do trzech lat (bez laminowania).
Dodatkowo urządzenie Jeti 3318 wyposażone jest w system suszący przydatny przy drukowaniu z dużymi prędkościami, automatyczną zwijarkę (roll-to-roll), specjalną siatkę zapobiegającą rysowaniu druku przy drukowaniu dwustronnym i system kontroli koloru oparty na spektrofotometrze X-rite i oprogramowaniu Monaco.
Jednocześnie z urządzeniem Jeti 3318 w firmie Seripol-Studio został zainstalowany system oczyszczania powietrza przeznaczony dla zakładów sitodrukowych i drukarń wielkoformatowych, których produkcja opiera się na technice „twardego solwentu”. System ten, przy niewielkim zużyciu energii, gwarantuje czystość powietrza na poziomie 95–98%, a wymiany wkładów filtrujących, co jest niezmiernie istotne ze względów ekonomicznych i ekologicznych, wymaga jedynie co 2–3 lata. System może też pracować w małych zamkniętych pomieszczeniach.
Warto wspomnieć, że inwestycja w firmie Seripol-Studio została zrealizowana dzięki Funduszom Strukturalnym Unii Europejskiej przeznaczonym na wsparcie innowacyjnych inwestycji.


Nowości i instalacje Mutoha
Po sukcesie, jaki odniosła produkcyjna drukarka wielkoformatowa Mutoh Osprey o szerokości pola zadruku 2,5 m, na rynek wprowadzono mniejszy odpowiednik tego modelu, o maksymalnej szerokości pola zadruku 1,9 metra. Zakłada się, że drukarka ta zastąpi urządzenia z tzw. średniego segmentu, takie jak chociażby popularny w Polsce Mutoh Tou-can. Pierwsze specyfikacje techniczne będą dostępne wkrótce, można spodziewać się jednak wysokiej jakości i prędkości.
Z kolei firma Apiko z Gdańska powiększyła swój park maszynowy o przemysłowy ploter wielkoformatowy Mutoh Osprey o maksymalnej szerokości pola zadruku 2,6 m. Apiko wyposażona jest już w inne urządzenia firmy Mutoh: ploter solwentowy do druku wysokiej jakości Mutoh Rockhopper II (szerokość pola zadruku: 1,64 m), laminator Atlantic (szerokość laminacji: do 1,65 m) i ploter tnący Mutoh Ultima (szerokość pola cięcia: do 1,2 m, z możliwością wycinania konturowego wcześniej wydrukowanych prac). Przykład firmy z Gdańska dowodzi, że coraz popularniejsze jest budowanie parku maszynowego do produkcji reklamy wielkoformatowej na bazie sprzętu jednego producenta.


Nowa wersja plotera Mutoh Phoenix
Belgijski Mutoh Phoenix to pierwszy ploter o szerokości ponad 3 metry, który drukuje z rozdzielczością 1440 dpi. Zaprezentowano go po raz pierwszy w 2004 roku na targach Viscom, a rok później pokazano jego nową wersję.
Phoenix to ploter drukujący, w zależności od konfiguracji, ekosolwentem (Phoenix E), mildsolwentem (Phoe-nix M) lub twardym solwentem (najnowszy Phoenix S z głowicami Spectra). To ploter przemysłowy, drukujący na materiałach (folia, banery, siatki, materiały tekstylne, a nawet płyty) o szerokości 3,3 metra. Ma relatywnie niską cenę, a koszty jego eksploatacji należą do najniższych na rynku. Phoenix jest przeznaczony dla dużych i średnich drukarń oraz agencji reklamowych. Cały proces drukowania może obsłużyć jeden człowiek. Na uwagę zasługuje zupełnie nowe, nie stosowane jeszcze w tego typu maszynach rozwiązanie w systemie ładowania mediów. Specjalne ramię przesuwające się między rolkami maszyny pozwala założyć materiał w sposób automatyczny, bez udziału operatora. Do transportu i zakładania ciężkich rolek z mediami (nawet 200 kg) służy specjalny wózek. Co ważne, system prowadzenia tak wielkiego medium jest bardzo precyzyjny. Kontrolą podłoża w czasie druku zajmują się specjalne systemy napinające, które nie dopuszczają do pofałdowania lub przesuwania się materiału na boki. Ploter wyposażony jest w licznik służący do kompensowania przesunięcia kątowego spowodowanego grubością materiału oraz do dokładnego obliczania ilości zadrukowanego podłoża. Można dodać, że Phoenix potrafi drukować z wykorzystaniem dwóch rolek mediów, np. dwa razy po 1,6 metra. Drukarka wyposażona jest w grzałki wstępnie rozgrzewające materiał oraz grzałki znajdujące się pod głowicami i za nimi. Całość jest skonstruowana tak, aby atrament związał się z podłożem jak najlepiej i w sposób jak najtrwalszy. Finalnie zadrukowany materiał jest dodatkowo wygrzewany, co zapobiega jego sklejaniu.


Oddział Atrium w Krakowie
Od początku roku 2006 pracę rozpoczął nowy, krakowski oddział Atrium Centrum Ploterowego sp. z o.o., polskiego dystrybutora firmy Mutoh. Nie licząc centrali w Opolu, jest to już czwarty (po Warszawie, Gdańsku i Poznaniu) oddział tego dostawcy rozwiązań do produkcji reklamy wielkoformatowej.
Oto dane kontaktowe krakowskiego oddziału: 32-050 Skawina, ul. Głowackiego 6, tel./fax: 012 291 21 50; e-mail: krakow@atrium.com.pl


Atrium Roadshow 2005
Ubiegłoroczny Roadshow zorganizowany przez Atrium Centrum Ploterowe zaskakiwał rozmachem. Osiem miast Polski: Warszawa, Lublin, Kraków, Szczecin, Gdańsk, Poznań, Wrocław i Łódź, kilkuset gości podczas objazdów – tak najkrócej scharakteryzować można to przedsięwzięcie. W czasie prezentacji można było zobaczyć nowe plotery wielkoformatowe firmy Muton, od ekosolwentowych, poprzez „mild solwent”, na twardym solwencie kończąc. Zainteresowani mogli też uzyskać informacje dotyczące charakterystyki druku UV na płaskich ploterach firmy Durst.
Na pokazach z serii Roadshow 2005 Atrium zaprezentowało trzy drukarki wielkoformatowe: Mutoh Osprey, Mutoh Spitfire, Mutoh Rockhopper 38 oraz ploter tnący Mutoh Ultima. Dobór prezentowanych maszyn nie był przypadkowy – wymienione modele są najczęściej sprzedawanymi w swoich segmentach urządzeniami.
Uwagę gości nieodmiennie przyciągał Mutoh Osprey o szerokości zadruku 2,5 metra. Połączenie produkcyjnej prędkości z jakością niewiele ustępującą ploterom „fotograficznym” robiło wrażenie na uczestnikach pokazów. Segment „średni” reprezentował Mutoh Spitfire o szerokości 1,6 m. Urządzenie to pozwala na osiągnięcie fotograficznej jakości grafik, doskonałych przejść tonalnych i apli; oferuje szeroki gamut kolorów, kolory błyszczące, drukując z prędkością 13 m/godz. Zainteresowaniem cieszył się również Mutoh Rockhopper 38, głównie za sprawą niskiej ceny. Ta solwentowa drukarka doskonale sprawdza się w pracy w małych agencjach wykonujących wydruki wielkoformatowe i firmach potrzebujących wydruków o szerokości 1 metra.
Atrium Roadshow 2005 towarzyszyło ogromne zainteresowanie klientów, podpisano wiele nowych kontraktów i wymieniono doświadczenia.
Warto przy tej okazji dodać, że kolejny rok z rzędu Atrium Centrum Ploterowe otrzymało tytuł Gazeli Biznesu przyznawany przez „Puls Biznesu”.


Firma Opinion zadrukowała plandeki dla Bel-Polu
Drukarnia wielkoformatowa Opinion z Gliwic wykonała nadruki na plandekach pojazdów ciężarowych dla ogólnopolskiej sieci sprzedaży hurtowo-detalicznej Bel-Pol. Bel-Pol prowadzi działalność w ponad 50 hurtowniach oraz sklepach w całej Polsce i przedstawia swą ofertę z wykorzystaniem reklamy mobilnej. Tym razem jako medium firma użyła plandek swych ciężarówek. Wybór tej formy prezentacji podyktowany był wysoką skutecznością, głównie ze względu na dynamizm samego nośnika. Ruchomy bill-board nie może pozostać niezauważony przez przechodniów oraz innych użytkowników dróg.
Dla Opinionu było to już kolejne tego typu zlecenie. Wcześniej Bel-Pol zamówił ściany reklamowe w Świdnicy i Jeleniej Górze oraz 7- i 5,5-metrowe kasetony.


Zgrzewarki klinowe dla reklam wielkoformatowych
Firma Signtech C.E. wprowadziła na polski rynek nowy system zgrzewania amerykańskiej firmy Sinclair, odpowiadający wymogom produkcji reklam wielkoformatowych. Zgrzewarki Triad i Spec przeznaczone są do zgrzewania folii elastycznych z materiałów takich jak PCV, PE, PP (170–3400 g/m2). Urządzenia te przydadzą się więc do produkcji banerów, transparentów, flag, a także namiotów, plandek, czy markiz.
W urządzeniu Triad zastosowano technologię tzw. „gorącego klina”, służącą do wykonywania zgrzewów. Dzięki temu zgrzewarki Triad nie wydzielają oparów, co ma miejsce podczas pracy zgrzewarek na gorące powietrze. Ta sama technologia sprawia też, że Triad jest urządzeniem bezgłośnym. Urządzenie jest mobilne, wyposażono je bowiem jedynie w samojezdną głowicę i prosty system prowadzący. Możliwe jest między innymi wykonanie prac w dowolnym miejscu hali produkcyjnej na stołach, a nawet na podłodze. Urządzenie może być obsługiwane przez jednego operatora, za sprawą systemu naprowadzania.
Zgrzewarka Triad zgrzewa materiał o gramaturze 400–500 g/m2 z prędkością około 6 metrów na minutę. W przypadku cieńszych materiałów maksymalna prędkość zgrzewarki Triad wynosi 9 metrów na minutę.


Regulacje cenowe w hubergroup
W związku z planowanymi podwyżkami cen produktów Janusz Cymanek, prezes zarządu Michael Huber Polska, wystosował list do klientów i prasy branżowej. Poniżej jego treść:
„Szanowni Państwo,
Ciągle utrzymujące się wysokie ceny na rynku produktów ropopochodnych oraz podwyżki w sektorze surowców, a zwłaszcza pigmentów, zmuszają nas do regulacji cen naszych produktów.
Hubergroup ciągle przykłada wielką wagę do optymalizowania kosztów produkcji, ponieważ chce, aby zmiany cen na rynku komponentów używanych do wytwarzania farb drukarskich były w jak najmniejszym stopniu odczuwalne dla naszych klientów. Mimo to zmuszeni jesteśmy do podjęcia decyzji o regulacji cen.
Koniunktura na światowym rynku stosowanych przez nas surowców powoduje niewspółmierny wzrost kosztów naszych produktów. W tej sytuacji nawet po dokonaniu wielu usprawnień organizacyjnych, po zmodernizowaniu procesów technologicznych, zoptymalizowaniu produkcji – podwyżka cen naszych produktów jest rzeczą nieuniknioną.
Wspomniane okoliczności gospodarcze zmuszają nas do podwyżki cen o średnio 9,5% w stosunku do cen obecnych. Z każdym z naszych klientów przeprowadzimy indywidualną rozmowę, podczas której będziemy szukać możliwości takiego usprawnienia naszej współpracy, właściwego i racjonalnego doboru naszych produktów, aby zmiany cen były dla Państwa jak najmniej dotkliwe.
Pozostaję z drukarskim pozdrowieniem
Janusz Cymanek,
prezes zarządu Michael Huber Polska”



Sympozjum Sun Chemical
Na początku grudnia ub. r. firmy Sun Chemical sp. z o.o. i Zinart z Wrocławia współorganizowały kolejne z serii sympozjów realizowanych przez Sekcję Poligrafów SIMP z Dolnego Śląska. Spotkanie odbyło się w auli wrocławskiego Technikum Poligraficznego. Licznie uczestniczyli w nim dolnośląscy członkowie Sekcji Poligrafów SIMP, przedstawiciele zakładów poligraficznych oraz uczniowie i nauczyciele szkół poligraficznych (w sumie około 70 osób).
Gości przywitał w imieniu organizatorów Adam Zindulski, właściciel firmy Zinart. Następnie Jarosław Łukomski, wówczas zastępca dyrektora generalnego polskiego oddziału Sun Chemical, scharakteryzował branżę producentów i dystrybutorów farb graficznych w Polsce i na świecie, uwzględniając zaistniałe w ostatnim czasie fuzje i koncentracje produktów w tej branży. Informację o bogatej ofercie produktów Sun Chemical, głównie farb i lakierów, przedstawił Sławomir Gulczyński, menedżer produktu odpowiedzialny w firmie Sun Chemical sp. z o.o. za farby arkuszowe. Głównym tematem spotkania, jakim były zagadnienia związane ze standaryzacją druku offsetowego na podstawie norm ISO 12647/1/2/2004, zajął się Krzysztof Ostrowski. W spółce Sun Chemical pełni on funkcję menedżera produktu, zajmuje się zwojowymi farbami offsetowymi.
O tym, że tematyka grudniowego sympozjum była interesująca, świadczy chociażby fakt, że po zakończeniu oficjalnej części spotkania, która odbywała się w szkole poligraficznej, dyskusja związana z prezentowanymi tematami kontynuowana była do późnych godzin wieczornych w jednym z wrocławskich klubów staromiejskich.


Podwyżka cen papieru
Stowarzyszenie Dystrybutorów Papieru (SDP) poinformowało o wprowadzeniu z początkiem 2006 roku podwyżek cen papieru. Przyjmuje się, że ceny wzrosną o pięć do ośmiu procent. Wzrost cen spowodowany jest przede wszystkim rosnącymi cenami paliw i energii, pociągającymi za sobą wyższe koszty produkcji i logistyki. Informacje o planowanych podwyżkach pojawiają się już od kilku tygodni m.in. w branżowej prasie niemieckiej. SDP sprawdziło te informacje i potwierdza trend wzrostowy, który swym zasięgiem obejmie także Polskę.
Stowarzyszenie Dystrybutorów Papieru powstało w kwietniu 1999 roku z inicjatywy czterech firm, a obecnie zrzesza sześć firm (Antalis, Ecco-Papier, Igepa, Jakon, Mercator Papier, Papyrus). Udział firm zrzeszonych w SDP w rynku polskim szacowany jest na około 60%. Celem Stowarzyszenia jest wspieranie hurtowej dystrybucji papieru poprzez między innymi propagowanie zasad uczciwej konkurencji, wspólne badania i analizy rynku, wymianę informacji i doświadczeń. Od 2005 roku SDP należy do Eugropy, europejskiej organizacji zrzeszającej stowarzyszenia takie jak SDP.


Targi ICE
Od 22 do 24 listopada 2005 roku trwały w Monachium targi dla producentów i usługodawców w zakresie obróbki i uszlachetniania papieru oraz folii – International Converting Exhibition. Te wiodące europejskie targi od roku 1999 we wszystkich nieparzystych latach kalendarzowych organizowane są w stolicy Bawarii. W 2003 r. na targach wystawiało się 120 firm, a odwiedziło je 1800 gości. W roku 2005 wystawców było już około 250 (z 16 krajów), a zwiedzających ponad 3000 (z 56 krajów).
W ostatnim czasie zdecydowano, że w latach parzystych wystawa odbywać się będzie w Szanghaju, jako ICE China. Pierwsze z cyklu targi zaplanowano na 2008 rok. Dla Kurta Schraudy, dyrektora targów w Monachium i współorganizatora ICE, chiński rynek jest bardzo ważny, bowiem wykazuje stałą tendencję rosnącą. Targi w Szanghaju będą punktem styczności odwiedzających z zagranicy i wystawców z chińskiego rynku.
Dyrektor ICE Michael Boyle myśli o tym, żeby zorganizować w Polsce International Converting Exhibition Poland. Targi mogłyby zostać zorganizowane w kooperacji z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi i w najbliższych latach odbywać się wraz z targami Poligrafia lub Taropak.
Jürgen Schulz-Wachler


Poradnik autora, tłumacza i redaktora
W grudniu ubiegłego roku do oferty rozprowadzanych książek „Świat DRUKU” dołączył „Poradnik autora, tłumacza i redaktora”, autorstwa Barbary Osuchowskiej (Wydawnictwo Inicjał, Warszawa 2005; 280 stron formatu A-5, twarda oprawa).
W poradniku omówiono całokształt zagadnień związanych z przygotowaniem publikacji do druku. Scharakteryzowane zostały wszystkie etapy pracy redakcyjnej, począwszy od redagowania przedmiotowego, poprzez opracowanie językowe, aż do edytorskiego. Każdy wywód teoretyczny ilustrowany jest przykładami zaczerpniętymi nie tylko z beletrystyki, ale również, co bardzo ważne, z tekstów naukowych. Szczegółowo opisano elementy składowe każdej książki (strony tytułowe, tekst główny, indeksy, spisy treści i ilustracji, tabele itp.) i stawiane im przepisami wymagania.
Autorka „Poradnika” była zastępcą redaktora naczelnego Wydawnictw Naukowo-Technicznych i jest cenionym autorem opracowań informatycznych, stąd też wiele uwagi poświęca zagadnieniom związanym z edycją wzorów matematycznych, chemicznych czy specyfiką języków nauk politechnicznych.
W „Poradniku autora, tłumacza i redaktora” czytelnik znajdzie podręczny słownik poprawnej polszczyzny, notujący najczęściej popełniane błędy frazeologiczne, wraz ze wskazówkami, jak pisać poprawnie. Na uwagę zasługuje fakt, że poradnik ten podaje zalecenia polskich norm wydawniczych, w tym najnowszych, dostosowanych do przepisów Unii Europejskiej. Na końcu książki znajdziemy wykazy najważniejszych norm wydawniczych i literatury, co ułatwia czytelnikowi poszerzenie informacji na interesujący go temat.
Książkę wydrukowała i starannie oprawiła drukarnia Perfekt z Warszawy. Do druku został użyty dość nietypowy papier (dostarczyła go firma Ecco-Papier) – Ecco Book o niskiej gramaturze (70 g/m2), ale wysokim współczynniku pulchności (2,0) i kremowym kolorze.
Poradnik można u nas zakupić (zamówienia przez telefon lub e-mail) w cenie 50 zł.


Książka na przestrzeni dziejów
Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej im. Heleny Radlińskiej w Warszawie wydało publikację „Książka na przestrzeni dziejów”, autorstwa prof. Barbary Bieńkowskiej (współpr. Elżbieta Matuszczak, opr. graf. Andrzej Tomaszewski). Książka ma 352 strony i 227 ilustracji kolorowych i czarno-białych. Wydrukowała ją Drukarnia Naukowo-Techniczna.
Nowocześnie opracowana publikacja omawia w sposób syntetyczny, na tle szerokiej perspektywy rozwoju cywilizacji, dzieje książki od wynalezienia pisma do powstania III Rzeczypospolitej. Książka została tu przedstawiona jako jeden z podstawowych i niezwykle ważnych elementów komunikacji społecznej, narzędzie przekazu informacji, jako istotny czynnik formułowania treści myślenia i działania, oddziaływujący na osobowość człowieka. Autorka śledzi rozwój książki na tle uwarunkowań społecznych, w ścisłej korelacji z jej twórcami: autorami, ilustratorami, wydawcami, drukarzami, księgarzami i bibliotekami. Ważną rolę w tych rozważaniach odgrywa czytelnik, czyli odbiorca książki, jego potrzeby, zamiłowania, pasje księgoznawcze. Prześledzenie pasjonującej historii książki przez bibliotekarzy i inne grupy zawodowe z nią związane pozwoli na głębsze zrozumienie kulturotwórczych przemian dziejących się współcześnie i relacji książki z innymi mediami, a także, na co można liczyć, na właściwą ocenę i ochronę zabytków piśmienniczych.
Książka wyposażona jest w bogaty aparat pomocniczy: podręczny słownik terminologiczny, omówienie wybranych firm drukarskich, wydawniczych i księgarskich oraz bibliotek, indeks nazw własnych, spis lektur pomocniczych i uzupełniających, spis ilustracji.



Nowa strona
Szanowni Internauci, zapraszamy na nową stronę  Świata DRUKU : http://www.swiatdruku.eu/<br />
Zachęcamy także do subskrybowania naszego nowego newslettera:<br />
http://www.swiatdruku.eu/newsletter/register_subscription/1 Nowa odsłona naszej strony - zapraszamy: http://www.swiatdruku.eu/
Firmy KML Solutions i LeadCom zapraszają na warsztaty „Fakty i mity na temat atramentów. Jak dobrać odpowiedni atrament. Klasyfikacja, zastosowanie, trendy”, które odbędą się 20 stycznia 2011 w Centrum EXPO XXI w Warszawie. „Świat DRUKU” jest patronem medialnym imprezy.<br />
W swoim komunikacie organizatorzy odpowiadają na pytanie, dlaczego warto wziąć udział w tych warsztatach: <br />
Podstawowym problemem jest nadmiar atramentów na naszym rynku, brak obiektywnej wiedzy o nich oraz brak kryteriów ich oceny. Użytkownicy bardzo często odczuwają chaos informacyjny. W tej tematyce nie ma się do czego odnieść, nie ma jakiegoś wzorca, nie ma jasno sprecyzowanych kryteriów oceny atramentów. Wiedza o tuszach jest szczątkowa, niepełna, nieuporządkowana, czasami zupełnie fałszywa. Terminologia określająca atramenty (np. eco, mild, miękki, twardy solwent) jest nowym użytkownikom często nieznana. Które atramenty są szkodliwe, a które nie, które niszczą głowice a które je „udrażniają”, które blakną po pół roku, a które są „wieczne” – nie ma gdzie o tym poczytać. Tuszów na rynku jest tak dużo, że użytkownicy nie wiedzą, co wybrać i dlaczego. Zasypywani są ofertami nowych atramentów, które mają rozwiązać wszystkie problemy. Ale obiektywnie: które są te najlepsze? I dlaczego? Użytkownik w większości przypadków nadal tego nie wie. <br />
Na warsztatach chcielibyśmy rzucić nieco światła na te problemy. Wybrnąć jakoś z gąszczu sprzecznych często informacji o tuszach, sformułować kryteria ich oceny, wprowadzić klasy porządkujące jakość tuszów, uporządkować ogólną wiedzę. Chcielibyśmy naszkicować jakiś scenariusz, w jaki sposób zabrać się za dobór atramentu do swojej maszyny. To niełatwe zadanie, mamy nadzieję, że temu podołamy.     <br />
<br />
PROGRAM WARSZTATÓW<br />
<br />
10.30 – 13.30 BLOK TEORETYCZNY – prezentacja/sesje pytań <br />
10.30 – 11.00 Moduł I<br />
Atrament – budowa, właściwości, podstawy chemiczne.<br />
Podział atramentów ze względu na: <br />
- zastosowanie<br />
- maszyny, głowice, rozpuszczalniki<br />
- jakość<br />
Panel poprowadzi: dr Leszek Kułak, Politechnika Gdańska/Prim Jet Color<br />
<br />
11.00 – 11.40 Moduł II<br />
Co to jest dobry atrament, czyli jak dobrać odpowiedni atrament do swojej maszyny?<br />
Cechy farb cyfrowych i potencjalne kryteria oceny: <br />
- jakość druku, kolorystyka<br />
- fizyczne właściwości farby: zapach, oddziaływanie na otoczenie i obsługę maszyn<br />
- fizyczne właściwości wydruków: odporność na ścieranie, światłoodporność, zdolność do utrwalania się na różnych podłożach<br />
- cechy eksploatacyjne wynikające ze współpracy farby z maszyną <br />
- cena farby a koszt druku <br />
Typowe problemy związane z atramentem.<br />
Zasady doboru farby do maszyny drukującej.<br />
Panel poprowadzi: Przemysław Kida, Profikolor<br />
11.40 – 12.00 Przerwa na kawę<br />
<br />
12.00 – 13.30 Moduł III<br />
Analiza polskiego rynku atramentów solwentowych:<br />
- eco<br />
- mild<br />
- hard solwent<br />
Próba usystematyzowania pojęć i wiedzy o atramentach solwentowych.<br />
Klasyfikacja atramentów ze względu na jakość oraz maszyny.<br />
Panel poprowadzą: Dariusz Świercz, Leadcom; Steve Knight, Sioen; Michael Moeller, Roland <br />
13.30 – 14.00 	Lunch <br />
<br />
14.00 – 16.00 BLOK PRAKTYCZNY<br />
14.00 – 15.30 Moduł I<br />
Czy jesteś pewien, że znasz możliwości swojego plotera?<br />
- Pokazanie różnic we właściwościach i jakości druku atramentów eco- i mildsolwentowych w zależności od prędkości druku (drukowanie na maszynach Roland XJ640, Asbru RS64)<br />
- Pokazanie różnic w jakości druku ploterów 4-(CMYK) i 6(CMYKLcLm)-kolorowych<br />
<br />
15.30 – 16.00 Konkurs na najciekawszą aplikację <br />
- prezentacja autorów i aplikacji<br />
- głosowanie<br />
- rozdanie nagród<br />
<br />
16.00 Zakończenie warsztatów<br />
<br />
Warunki uczestnictwa: <br />
       <br />
Rejestracji należy dokonać do dnia 10.01.2011.		<br />
Koszt uczestnictwa: 240 zł (wpłata do 31.12.2010), 280 zł (wpłata do 10.01.2011), (podane ceny są cenami brutto); Bank Millennium, Nr konta: 83 1160 2202 0000 0001 3270 3555, dopisek do przelewów: Warsztaty.<br />
Cena obejmuje: udział w warsztatach, materiały szkoleniowe, lunch, przerwy kawowe.<br />
Dla klientów firm-organizatorów – zniżka w wysokości 25%.<br />
Miejsce imprezy: Centrum EXPO XXI, Warszawa ul. Prądzyńskiego 12/14, Sala B.<br />
Zgłoszenia: <br />
biuro@leadcom.pl,
<a href= mailto:agnieszka.swiercz@leadcom.pl?subject=  target= {target}  >agnieszka.swiercz@leadcom.pl</a><br />
tel./fax +48 22 8641009; 517560040<br />
Fakty i mity na temat atramentów - warsztaty
Firma Map Polska wprowadziła do swojej oferty Olin – nowy papier offsetowy klasy premium. Nadaje się on świetnie jako podłoże na zaproszenia, papier firmowy, foldery, katalogi wystaw i do wielu innych tego typu wydruków. Bardzo dobrze sprawdza się także  w  produkcji dziełowej. <br />
W ofercie Map papier Olin występuje w 15 gramaturach – od 40 g/m2 do 400 g/m2, pięciu odcieniach – od śnieżnej bieli do kości słoniowej, i z trzema rodzajami wykończenia powierzchni – od supergładkiego po szorstki. Linia obejmuje także papier makulaturowy i  pasujące do niego  koperty. Cała gama papierów Olin posiada certyfikat FSC. <br />
„Olin to nasza propozycja skierowana do tych, którzy poszukują wysokiej jakości podłoży drukowych, a nie lubią kompromisów. Olin to po prostu bardzo wysoka jakość za rozsądną cenę” –  mówi Gabriela Hatłas, Product Manager Fine Papers w  Map Polska. <br />
Olin dołączył do bogatej oferty papierów firmy Map stanowiąc łącznik pomiędzy grupą masowych podłoży a papierami ozdobnymi. Wśród znanych i cenionych marek papierów  Map Polska są m.in. One, Ecco-Book, Claro czy też Dito. <br />
<br />
<br />
Olin - nowy papier offsetowy klasy premium
23 listopada firma Hubergroup poinformowała, że ze względu na znaczny wzrost cen surowców do produkcji farb, ich ceny zostaną podwyższone – farby do heatsetu i skalowe do coldsetu będą droższe o 35 centów/kg, czarne do coldsetu o 20 centów/kg, natomiast farby do druku arkuszowego od 30 do 50 centów/kg. <br />
Wprowadzenie podwyżek producent umotywował podwyżką cen materiałów o 35–45%  (podwyżki cen podano w euro) w minionych 12 miesiącach. <br />
W komunikacie prasowym Hubergroup podkreśla, że będzie korzystać z każdej okazji, aby obniżać ceny – będzie dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację na światowych rynkach.  <br />
*<br />
W komunikacie prasowym firma Flint Group zwróciła uwagę na to, że analitycy przewidują dalszy wzrost cen materiałów w 2011 roku. Producent nie wyklucza podwyższenia cen produktów znajdujących się w jego portfolio, zwłaszcza farb przeznaczonych do produkcji opakowań.<br />
*<br />
Z kolei firma Sun Chemical poinformowała o 25-procentowym wzroście cen na wszystkie swoje produkty wykorzystujące pigment Violet 23. Wzrost ten stał się nieunikniony, bowiem – jak podaje producent – koszty wytwarzania pigmentu wzrosły o 70% w ciągu ostatnich 12 miesięcy i nadal spodziewana jest tu tendencja wzrostowa.<br />
Problemy z podażą Violet 23 rozpoczęły się pod koniec 2009 roku, gdy w Chinach i Indiach zaczęła się zmniejszać dostępność karbazolu – podstawowej substancji, z której wytwarzany jest ten pigment. Karbazol wykorzystywany jest jedynie w branży produkującej barwniki, jednakże smoła węglowa, z której uzyskuje się karbazol, jest powszechnie stosowana również w innych branżach, co ogranicza jej dostępność. Niekorzystne efekty pogłębia także fakt, że branża produkująca barwniki ma niewielką kontrolę na kosztem i podażą tej substancji. <br />
Felipe Mellado, dyrektor ds. marketingu Sun Chemical, komentuje: „Brak podstawowych materiałów produkcyjnych jest zagadnieniem trapiącym całą branżę. Sun Chemical intensywnie pracuje, aby kompensować wpływ tej sytuacji na wzrost kosztów, ale obecnie wprowadzenie wzrostu cen na wszystkie produkty zawierające Violet 23 było nieuniknione. Ma to przełożenie na ceny większości farb drukowych oferowanych na rynku płynnych farb, a także na całe grupy produktów przeznaczonych do maszyn arkuszowych oraz farb UV. Robimy wszystko co w naszej mocy, pracując z czołowymi dostawcami pigmentu i staramy się tak zarządzać bieżącą sytuacją, by w jak najmniejszym stopniu wpłynęła ona na naszych klientów”. <br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
Wzrosną ceny farb
Jak co roku firma Heidelberg Polska zaprosiła do Print Media Academy w Heidelbergu wyróżniających się studentów z trzech uczelni: z Politechniki Warszawskiej, z Politechniki Łódzkiej i Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. Wyjazd odbył się w dniach 24–25 listopada. Studenci pojechali pod opieką Juliusza Krzyżkowskiego (Zakład Technologii Poligraficznych na Wydziale Inżynierii Produkcji PW) i Krzysztofa Głowackiego (Instytut Papiernictwa i Poligrafii PŁ), towarzyszyli im Zbigniew Krugiełka i Jacek Szynkarek z firmy Heidelberg Polska. Ze strony Heidelberger Druckmaschinen AG  opiekował się grupą Dieter Kurock.<br />
W programie wycieczki znalazły się: wykład i zwiedzanie Print Media Academy, prezentacja systemu Prinect, pokaz naświetlarek Suprasetter, prezentacja działania maszyn Speedmaster XL 75-5+L i XL-105-10-P w Print Media Center, pokaz linii do oprawy zeszytowej ST 450. Studenci gościli w fabryce w Wiesloch, obejrzeli centrum logistyczne i magazyn części, halę z linią do produkcji napędowych kół zębatych, halę produkcji systemów sterujących, halę, gdzie powstają maszyny Speedmaster SM 74 i XL 75 oraz hale produkcji maszyn pełnoformatowych.<br />
Zwiedzano także zamek w Heidelbergu i Jarmark Bożonarodzeniowy na Starówce.<br />
Studenci z wizytą w Print Media Academy
Creative Park to strona internetowa stworzona przez firmę Canon, będąca źródłem dobrej zabawy i nieograniczonych możliwości tworzenia przestrzennych form dekoracji świątecznych, kart okolicznościowych, albumów oraz wszelkiego rodzaju szablonów. Canon Creative Park daje możliwość twórczego spędzania wolnego czasu z dzieckiem i całą rodziną, zapewniając radość oglądania, drukowania, wycinania, klejenia i składania różnorodnych wzorów. Stanowi miejsce kreatywnego wykorzystania produktów Canon Pixma – serii drukarek fotograficznych oferujących doskonałe efekty domowego wydruku fotografii i dokumentów. Posiadacze urządzeń Canon mają szansę dostępu do strefy Premium zawierającej dodatkowe zdjęcia i ilustracje.<br />
Twórcom Creative Park zależało na stworzeniu wygodnego i twórczego miejsca zabawy z obrazem, prezentowanym w setkach form, konwencji i stylów. Przedstawia łatwe sposoby tworzenia własnego kalendarza, zaproszenia, papieru listowego czy albumu bez większego zaangażowania, a tym bardziej wychodzenia z domu. <br />
Materiały przedstawione w Creative Park są dostępne za darmo dla każdego użytkownika. Posiadacze drukarek fotograficznych Canon Pixma mają jednak możliwość wyboru z bogatszych zasobów obrazów i wzorów. Creative Park Premium jest dedykowany użytkownikom urządzeń Canon, którym zostały udostępnione dodatkowe zasoby w postaci całej gamy zdjęć i ilustracji autorstwa cenionych na całym świecie fotografów i artystów. Osoby korzystające z Creative Park mogą liczyć na najwyższej jakości efekty wizualne przy zastosowaniu sprzętu drukującego Pixma i oryginalnych atramentów Canon. Daje to gwarancję trwałość i jakość wydruku, co finalnie wpływa na satysfakcję z pracy. Wszystkie elementy przedstawione w Creative Park można w prosty sposób pobrać i wydrukować. Wzory zawierają instrukcję montażu wybranego materiału. Na każdej stronie witryny znajduje się informacja „jak zrobić”, a w razie potrzeby można korzystać z automatycznej pomocy.<br />
Creative Park jest podzielony na kategorie tematyczne, co bardzo ułatwia szybkie wyszukanie konkretnego przedmiotu. Kategoria „prezenty i karty okolicznościowe” to idealne miejsce dla osób organizujących przyjęcia. Znajdziemy tu kartki, wzory zaproszeń, kopert, papeterii, okładek do płyt CD, ramek do zdjęć, a nawet pudełek na prezenty. Druga kategoria obejmuje m.in. trójwymiarowe modele przedstawiające zwierzęta, zabawki, dekoracje okolicznościowe, znane budowle świata, pojazdy oraz formy z dziedziny nauki o różnym stopniu trudności, dopasowanym do wieku użytkownika. Pod kolejną zakładką znajdziemy elementy graficzne pozwalające stworzyć album fotograficzny dla każdego członka rodziny. Obecnie mamy możliwość wyboru spośród kilkuset wzorów dostępnych w różnorodnych układach. Czwarta kategoria zawiera obrazy czerpiące z wielu konwencji artystycznych. Dzięki nim będziemy mogli stworzyć trójwymiarowe obrazy, reliefy, orgiami czy mozaiki. W sekcji „kalendarze” Canon udostępnił bogaty zestaw kalendarzy w rozmaitych formach przestrzennych, jak i szerokiej gamie kolorystycznej. Ostatnia kategoria to galeria fotograficzna, prezentująca zdjęcia w wysokiej rozdzielczości. Są to m.in. zdjęcia krajobrazów z odległych zakątków świata, obrazy natury, flory, fauny oraz zdjęcia ze świata sportu.<br />
Serwis znajduje się pod adresem: http://www.canon.com/c-park/<br />
<br />
<br />
Canon Creative Park
Szczecińska Agencja Edukacyjna zaprasza do udziału w XII Zimowej Konferencji Poligraficznej Bukowina Tatrzańska 2011 organizowanej pod hasłem „Barwa w druku od A do Z”. Odbędzie się w Bukowinie Tatrzańskiej w Domu Zdrowia Rysy przy ul. Leśnej 20 (20 km od Zakopanego) w dniach 9/10–12 stycznia 2011 roku.<br />
Partnerem merytorycznym konferencji jest firma Frogimus, Partnerem – Portal PrintinPoland.com. Patronat medialny sprawuje „Świat DRUKU”.<br />
Konferencja adresowana jest do przedstawicieli drukarń i zakładów poligraficznych (druk offsetowy, cyfrowy, fleksograficzny), wydawnictw, firm handlowych i innych przedsiębiorstw działających w branży poligraficznej. Tematyka tegorocznej konferencji koncentruje się na zagadnieniach związanych ze standaryzacją, stabilnością barwy i kontrolą jakości druku. Przedstawione zostaną najnowsze rozwiązania w tym zakresie, stosowane w urządzeniach i technologiach przez wiodące firmy w branży poligraficznej. Konferencja jest doskonałym miejscem do zapoznania się z nowymi koncepcjami i rozwiązaniami, dyskusji, a także wymiany doświadczeń. A to wszystko w zimowej atmosferze Bukowiny Tatrzańskiej.<br />
W programie:<br />
- „Systemy standaryzacji i kontroli jakości druku” – Danuta Tyrowicz, Frogimus<br />
- „Heidelberg Remote Access Elite – innowacyjne rozwiązania zdalnej komunikacji drukarni z jej klientami” – Piotr Bogusz, Heidelberg Polska<br />
- „Systemy kontroli barwy w systemach produkcyjnych Konica Minolta” – Adam Bieniewski, Konica Minolta Business Solutions Polska<br />
- „Kompleksowe zarządzanie barwą – nowe spojrzenie. Kodak Flexcel NX” – Mariusz Geras, Kodak Polska<br />
- „Miejsce nowoczesnego zarządzania barwą w globalnej standaryzacji druku – nowe rodzaje oprogramowania i sposoby komunikacji”, X-Rite.  <br />
<br />
Firma X-Rite jest sponsorem wspierającym konferencji.<br />
Spotkanie poprowadzone przez Roberta Kuczerę z firmy Michael Huber Polska poświęcone zostanie zagadnieniom standardów farbowych w druku offsetowym. Prezentacja, a następnie workshop, umożliwią zapoznanie się z tymi zagadnieniami oraz dyskusję wszystkich zainteresowanych uczestników konferencji.<br />
Dyrektor projektu targów Poligrafia, Jerzy Kaczmarek (Międzynarodowe Targi Poznańskie) zapozna uczestników konferencji z tematem „Poligrafia 2011 + Digital Printing Expo – wizja przyszłości nowej branży poligraficznej”.<br />
Przewidziane są wystąpienia firm-dostawców prezentujących oferowane przez nie urządzenia, materiały i technologie.<br />
Konferencji towarzyszą VII Zawody w narciarstwie alpejskim dla poligrafów o puchar firmy<br />
Michael Huber Polska HUBER SKI CUP BUKOWINA 2011.<br />
„Zapraszamy wszystkich poligrafów do udziału w konferencji. Mamy nadzieję, że po raz kolejny będzie ona doskonałą okazją do ciekawych spotkań i dyskusji oraz wypoczynku w miłej śnieżnej scenerii, np. podczas kuligu przy blasku pochodni” – zachęca Waldemar Światły.<br />
<br />
Informacje organizacyjne<br />
Koszt udziału w konferencji: 1185,00 zł od osoby, obejmuje zakwaterowanie w pokoju dwuosobowym, wyżywienie, udział w części merytorycznej, udział w części rekreacyjnej. Dopłata do pokoju jednoosobowego wynosi 180,00 zł. Zakwaterowanie od dnia 9.01.2011 r. do 12.01.2011 r. Wyżywienie od kolacji w dniu 9.01.2011 r. do obiadu w dniu 12.01.2011 r.<br />
Zgłoszenia prosimy przesyłać faksem lub e-mail do 31.12.2011 r. Należność z tytułu udziału w konferencji należy przekazać do 4.01.2011 r. na konto: Multibank nr 71 1140 20017 0000 4802 0378 9450. Rabat dla klientów portalu PrintinPoland.com płacących abonament wynosi 5% (nie obejmuje dopłaty do pokoju 1-osobowego).<br />
Informacji udziela Waldemar Światły, tel. 608 082 657, tel/fax 56 660 80 17, e-mail:
<a href= mailto:saebiuro@emil.tnp.pl?subject=  target= {target}  >saebiuro@emil.tnp.pl</a> Konferencja poligraficzna w Bukowinie
Xerox Polska ogłosił wprowadzenie na rynek zmodyfikowanego i ulepszonego cyfrowego systemu produkcyjnego iGen4. Przełomowy system iGen4 pojawił się na rynku w 2008 r., do tej pory skorzystało wiele setek klientów, tworząc miliardy przynoszących dochody wydruków. Teraz firma zaprezentowała jego wydajniejszą wersję. <br />
iGen4 EXP – najnowszy model skonstruowany na bazie nagradzanej platformy iGen4 – zapewnia użytkownikom natychmiastowy wzrost wydajności ze względu na obecność nowych opcji w zakresie przygotowania i wykończenia oraz obsługę arkuszy w największym dostępnym na rynku formacie.   <br />
Jak podaje producent, nowy system charakteryzuje się niemal o 50% większym arkuszem druku w porównaniu z urządzeniami konkurencyjnymi – co przekłada się na większą efektywność druku i zwiększone dochody klientów. Przyjmowanie zamówień na system Xerox iGen4 EXP już się rozpoczęło, a od 2011 r. użytkownicy będą mogli łatwo dokonywać konwersji tradycyjnych systemów iGen4 na system iGen4 EXP. <br />
Do podstawowych funkcji iGen4 EXP należą:<br />
- Największy format arkusza drukowego (36,4×66 cm) w swojej klasie – umożliwia realizację wymagających zadań, takich jak pełnowymiarowe, potrójnie składane broszury, karty pocztowe i karty z życzeniami lub bardzo duże okładki i obwoluty książek w formacie 36,4 na 66 cm. Drukowanie 40 arkuszy na minutę w większym formacie zasadniczo zwiększa prędkość drukowania systemu iGen4 do 120 obrazów w formacie A4 na minutę, podnosząc wydajność. Nośniki mogą być podawane ze zmodyfikowanego podajnika papieru lub systemu podawania rolowego. Układarka Multigraf odbiera duże wydruki i układa je w wyjmowanych koszach w celu ułatwienia transportu do dalszego wykańczania, tj. przycinania, powlekania i lub innych opcji wykańczających.<br />
- Zautomatyzowane rozwiązanie Web-to-finish – realizacja obiegu pracy bez ingerencji ludzkiej. Od początku 2011 r. cały proces od złożenia zamówienia do produktu końcowego będzie mógł przebiegać bez ręcznego konfigurowania czy innego rodzaju interwencji. Rozwiązanie wykorzystuje funkcję Xerox FreeFlow Digital Workflow Collection, jak również oprogramowanie i opcje wykańczające oferowane przez partnerów biznesowych Xeroksa, aby usprawnić proces produkcji od chwili złożenia zamówienia, szybko zmieniając i synchronizując wskazówki dotyczące produkcji, w zależności od potrzeb.  <br />
- Integracja z mechanizmem drukowania Adobe PDF – zapewnia szybkie i niezawodne drukowanie natywnych plików Adobe PDF. Rozszerzone opcje przygotowania do druku ułatwiają dostęp i odwzorowanie kolorów dodatkowych oraz przezroczystości, co ogranicza cykle korekty. <br />
<br />
Xerox wprowadza iGen4 EXP
W ramach programu SmartWood organizacji Rainforest Alliance NEPCon wykonał audyt w firmie Drukarnia Perfekt Janusz Banasiewicz w Wasilkowie. W efekcie wykonanej oceny kontroli pochodzenia produktu przyznano firmie certyfikat FSC (Forest Stewardship Council) o numerze SW-COC-005214, obowiązujący od 22 listopada 2010 r. do 21 listopada 2015 r.<br />
Drukarnia Perfekt została założona przez Janusza Macieja Banasiewicza w roku 1987. Pierwszą siedzibą drukarni były pomieszczenia gospodarcze przy ul. Słomianej w Warszawie. W 2001 roku powstała nowoczesna drukarnia przy ul. Przemysłowej w Wasilkowie koło Białymstoku. Dzisiaj Perfekt to dwie drukarnie (druga w Warszawie, przy ul. Połczyńskiej) 12 tys. m2 powierzchni produkcyjnej oraz tysiąc powierzchni administracyjno-biurowej. W oddawanych do użytku halach instalowany jest nowoczesny park maszynowy: wielozespołowe, arkuszowe maszyny drukujące i linie introligatorskie. Strategicznymi partnerami Perfektu w tym zakresie są firmy Heidelberg, Müller Martini oraz Kolbus.<br />
Drukarnia specjalizuje się w druku akcydensów i książek. Firma oferuje bogatą ofertę dotyczącą oprawy i uszlachetnień po druku oraz bardzo krótkie terminy druku prac. Głównymi klientami drukarni są duże wydawnictwa krajowe i zagraniczne oraz agencje reklamowe i korporacje. Misją firmy jest wysoka jakość wykonywanych prac i krótkie terminy realizacji.  W trosce o klienta Drukarnia Perfekt Janusz Banasiewicz wprowadziła system zarządzania jakością ISO 9001:2008 i środowiskiem ISO 14001:2005 oraz uzyskała certyfikat FSC.<br />
<br />
Certyfikat FSC dla Drukarni Perfekt
Firma Hunkeler poinformowała, że podczas targów Innovationdays 2011, które odbędą się w Lucernie w dniach 14–17 lutego, będzie można odwiedzić stoiska ponad 70 wystawców prezentujących na powierzchni obejmującej 5000 m2 rozwiązania z różnych obszarów branży poligraficznej – prepressu, procesu druku i wykończenia. <br />
Aby wziąć udział w imprezie, można zarejestrować się na stronie internetowej www.innovationdays.hunkeller.ch/registration<br />
Hunkeler Innovationdays 2011
Więcej...
więcej  Ostatnia: 
Ostatnie wątki:
Więcej...
Brak ankiety

Wyniki

Inne Ankiety




Wszelkie prawa zastrzeżone dla Świat Druku     powered by eZ Publish, createdy by Krokus Sp. z .o.o