Nowa strona
 
Listopad 2010
Forum dyskusyjne
Galeria zdjęć
Galeria reklam

Galeria reklam


Artykuły promocyjne

Artykuły promocyjne


Witryna wydawnicza

Witryna wydawnicza


Prenumerata
Wyszukiwarka
Zaloguj się
Poligrafia 2003

"Świat Druku" - miesięcznik Archiwum Rok 2008 Luty
drupa 2008

Cyfrowe, inkjetowe, hybrydowe - ewolucja maszyn drukujących


Targi drupa 2008 będą czwartą edycją w tak dużej mierze poświęconą technologii druku cyfrowego. Od jednej drupy do drugiej mogliśmy obserwować znaczny rozwój zarówno samej technologii, jak i świadomości klienta dotyczącej tego, co tak naprawdę można osiągnąć za jej pomocą. W roku 1995 podczas targów drupa, mimo znaczących innowacji przedstawionych przez Indigo i Xeikon, druk cyfrowy dla wielu drukarzy nie był jeszcze godny zainteresowania i niewielu z nich podchodziło poważnie do tematu. Wówczas znacznie poważniej potraktowano kwestię drukowania DI.
Na drupie 2000 pojawienie się serii Xerox Docucolor 2000 zdecydowanie zmieniło już podejście klientów, którzy coraz częściej postanawiali uzupełnić swoje drukarnie offsetowe w systemy do druku cyfrowego. Z kolei drupa 2004 w dużej mierze rozwiała ich wątpliwości co do jakości wydruków cyfrowych, dzięki prezentacjom maszyn takich jak HP Indigo, Kodak Express czy Xerox iGen3. Firma Océ także zapowiedziała wtedy kierunek swojego rozwoju przedstawiając czarno-białą drukarkę Variostream 9210, jako wstęp do dzisiejszych systemów do drukowania bez końca w czterech kolorach. W dziedzinie druku inkjetowego dużą rolę odegrało ukazanie się szybkich urządzeń Kodak Versamark. Z kolei urządzenie Agfy – Dotrix, ujawniło możliwości zastosowania technologii inkjetowej na rynku fleksograficznym, wcześniej zupełnie nie wykorzystującym technik cyfrowych, i pokazało, że farby UV mogą stworzyć nowe możliwości dla inkjetu. Być może najbardziej interesującym produktem udowadniającym, że technologia cyfrowa mogłaby odmienić rynek, był na drupie 2004 inkjetowy system drukujący Riso HC5000. To niezwykłe urządzenie było najszybszą arkuszową drukarką cyfrową na całych targach i jednocześnie jedną z najtańszych.
Już od dawna mówi się, że drupa 2008 będzie określana mianem „inkjet drupa”. Do dzisiejszego dnia druk atramentowy odgrywał bardzo dużą rolę w dziedzinie wielkiego i superwielkiego formatu, przejmując ją głównie od sitodruku. Na tym rynku firmy takie jak VUTEk, HP Scitex, NUR, Inca i wiele innych zmieniły wizerunek displayu, plakatu, billboardu i produktów POS. Właśnie dzięki technologii cyfrowej oglądamy coraz więcej nowych rodzajów produktów drukowanych wcześniej zupełnie niedostępnych – jak zadrukowane folie do oklejania samochodów. Na zbliżających się targach drupa pojawi się bardzo dużo kolejnych innowacji z zakresu tej technologii, głównie jeśli chodzi o jej udoskonalenia – szybsze i gwarantujące wyższą jakość plotery, farby UV i inne bardziej przyjazne środowisku materiały. Możemy także oczekiwać dalszego rozwoju tej technologii dla sektora opakowań.

Jednak kluczowymi rozwiązaniami na tegorocznej drupie będą urządzenia do druku cyfrowego o szerokości do 50 cm. Bitwę stoczą ze sobą technologia inkjetowa i kserograficzna (do kserograficznej zaliczam maszyny HP Indigo ze względu na zastosowaną w nich technologię elektrofotograficzną, która jest rodzajem kserografii – Elektroink jest płynnym tonerem). W dziedzinie cyfrowego druku arkuszowego, w której dominuje właśnie technologia kserograficzna, pojawi się sporo urządzeń drukujących szybciej. Byłbym jednak zdziwiony, jeżeli jakieś urządzenie drukujące w kolorze na arkuszach przekroczy prędkość 150 stron A4 na minutę. W tym sektorze bardziej zaciekła walka toczy się o jakość, nie o szybkość, a drukowanie więcej niż czterema kolorami może stać się najważniejszym argumentem handlowym – pod warunkiem że nie traci się przez to za dużo na prędkości. Jakoś nie spodziewam się jednak ujrzeć arkuszowej maszyny cyfrowej do druku kolorowego o szerokości 50 cm.
Jeszcze agresywniejszą konkurencję będziemy obserwować w zakresie cen na rynku maszyn o wartości poniżej 50 tys. euro. Poziom prędkości takiej maszyny powinien wynosić do 70 stron na minutę, lub więcej. Spodziewam się również, że HP wprowadzi na ten obszar swoją technologię Edgeline. Nie zdziwiłbym się także, gdybym zobaczył na targach lepszą jakościowo wersję obecnie sprzedawanej drukarki inkjetowej Riso HC5500.
Głównym jednak obszarem rozwoju inkjetu będą maszyny do druku kolorowego w technologii continuous inkjet. Na ostatniej drupie mieliśmy jedynie trzy maszyny tego typu: Kodak Versamark, Miyakoshi i Agfa Dotrix. W tym roku będzie ich znacznie więcej. Mamy już Dainippon Screen Truepress Jet 520 czy urządzenie IBM Infoprint 5000, które jest zaopatrzone w ten sam silnik co Truepress Jet 520. Obie maszyny używają głowic Seiko Epson i farb wodnych. Obie mogą wyprodukować około 450 stron na minutę.
Przyczyną tak intensywnego przyspieszania drukarek typu inkjet jest z pewnością ciągły rozwój technologii głowic drukujących. W większości dotychczasowych wielkoformatowych i nabiurkowych drukarek atramentowych głowica musi kilkakrotnie przejść nad papierem, aby pokryć go odpowiednią ilością farby. Na targach LabelExpo w Brukseli jesienią ubiegłego roku pojawiło się kilka nowych maszyn inkjetowych, które pokazały, jak może wyglądać przyszłość tej technologii. Jedną z nich była maszyna Caslon firmy Nilpeter opracowana we współpracy z FFEI. Zdjęcie czterech zespołów drukujących atramentowej maszyny Caslon pokazuje charakterystykę układu jednorazowego przejścia głowicy drukującej.
W tego rodzaju maszynach podłoże jest przesuwane z lewej do prawej strony nad wygiętym stołem pod czterema zespołami drukującymi. Każdy zespół 33-centymetrowej drukarki posiada pięć głowic Xaar 1001, które są fizycznie i optycznie połączone, aby zapewnić 33 centymetry jednorodnego zadruku w rozdzielczości 360 dpi z ośmioma poziomami szarości. Prędkość wstęgi papieru wynosi w takich warunkach 25 m/s. Maszyna może pracować z prędkością aż do 50 m/s drukując w czterech poziomach szarości (niższa jakość wydruku). Prędkość 25 m/s odpowiada 115 arkuszom A4 na minutę. Farba używana w maszynie to farba utrwalana promieniami UV, a utrwalanie odbywa się między wszystkimi zespołami drukującymi, a także po zadrukowaniu wszystkimi kolorami. Farby UV umożliwiają użycie inkjetu do zadruku rozmaitego rodzaju mediów. Poza tym są przyjazne dla środowiska. Obecnie maszyna Caslon jest oferowana w dwóch szerokościach zadruku: 33 i 42 cm. W tym drugim przypadku na jeden zespół drukujący przypada siedem połączonych ze sobą głowic. Istnieją plany wyprodukowania maszyny Caslon z ośmioma głowicami na jeden kolor.
Tak więc prędkość drukarek ink-jetowych jest uzależniona od sposobu nakładania farby przez głowice. Z kolei prędkość głowicy zależy od technologii, w której pracuje. Obecnie najszybszymi głowicami są głowice technologii continuous inkjet używane w urządzeniach Kodak Versamark V-Series. Jednakże te głowice nie wytwarzają tak dobrej jakości jak głowice piezoelektryczne DOD („drop on demand” – kropla na żądanie).
Do najszybciej działających głowic piezoelektrycznych należą głowice Seiko Epson i Panasonic, lecz są w stanie „wyprodukować” punkt w szarościach o rozdzielczości jedynie 600 dpi. W głowicach tych zastosowana jest technologia, która uniemożliwia używanie farb na bazie wody, a także ogranicza rodzaj podłoża.
Nowe drukarki inkjetowe, jakie zobaczymy na drupie, będą albo osiągać prędkość wydruku liniowego około 25 m/min z doskonałą jakością, lub prędkość do 50 m/min z gorszą jakością i ograniczonym spektrum podłoży.
Te nowe maszyny w większości przypadków będą posiadały możliwość ustawienia trybu drukowania albo jednostronnego, albo dwustronnego w jednym przebiegu. Natomiast na pewno będzie to początek ery systemów hybrydowych, w których moduł inkjetowy będzie połączony z modułem drukującym w innej technice lub modułem uszlachetniającym. Pierwszy tego typu produkt widzieliśmy już na targach Ipex w 2006 roku, kiedy to firmy Müller Martini i Kodak wspólnie przedstawiły opracowaną przez siebie maszynę łączącą inkjetowe głowice drukujące Versamark i maszynę offsetową Müller Martini. W tym przypadku analogowa część maszyny drukuje dane stałe, nie zmieniające się, a część cyfrowa nadrukowuje wszystkie dane zmienne. Maszyna Agfa Dotrix miała także stanowić część hybrydy po połączeniu jej z maszyną do druku etykiet Mark Andy. Do zrealizowania tego projektu jednak nie doszło. Na targach LabelExpo firma Nilpeter zaprezentowała nową maszynę hybrydową do druku na etykietach, łącząc cyfrowe urządzenie inkjetowe Caslon z fleksograficzną maszyną etykietową Nilpeter. Rozwój takich maszyn jak Caslon, z różnymi opcjami szerokości zadruku, może zapoczątkować pojawienie się nowego rynku maszyn hybrydowych, co będzie polegać na dokładaniu do istniejącej już maszyny analogowej cyfrowego modułu lub systemu do uszlachetniania.
Znaczna większość nowości w zakresie urządzeń atramentowych, jakie spodziewam się zobaczyć na drupie, będzie, jak sadzę, raczej oparta na technologii DOD, a nie continuous inkjet. W ofercie Kodaka jest nowe rozwiązanie nazwane Stream, które ma przenieść continuous inkjet na wyższy poziom jakości, prędkości i zastosowań. Najprawdopodobniej na tegorocznej drupie zobaczymy jedynie zapowiedzi i prototypy, lecz nie spodziewam się tego rodzaju szybkiej, drukującej w kolorze maszyny na rynku przed rokiem 2010. Jeśli chodzi o technologię „drop-on-demand” najszybsze maszyny będą drukowały z prędkością 1000 stron na minutę w trybie druku jednostronnego. To ten sam poziom prędkości, jaki w tej chwili osiąga najszybsza maszyna Kodak Versamark. Jednak jakość druku wykonanego za pomocą takiego urządzenia będzie znacznie wyższa niż jakość Versamark.
Na obszarze inkjetu drop-on-demand istnieje jeszcze inna technologia, termiczna, wykorzystywana przez firmę Canon, HP i Lexmark. Jest ona tańsza, lecz nie oferuje tylu zastosowań. Polega na podgrzewaniu farby do temperatury wrzenia i „wyrzucaniu jej” z głowic drukujących. W tej technologii można stosować jedynie farby wodne. Można osiągnąć wysoką rozdzielczość, a najnowsze głowice posiadają dużą liczbę dysz farbowych. W przeciwieństwie do drukarek opartych na technologii piezoelektrycznej DOD, głowice termiczne mają krótszy okres żywotności i wymagają częstej wymiany.
Największy wpływ na rynek drukarek biurowych będą miały nowe głowice drukujące HP Edgeline. Pierwszymi urządzeniami, w których wykorzystuje się te głowice, są 6-kolorowe drukarki do zdjęć z trzema głowicami i 4-kolorowe drukarki z czterema głowicami, drukujące z prędkością 60 stron A4 na minutę. Potencjalnie HP jest w stanie opracować serię urządzeń z głowicami Edgeline do druku wielkoformatowego lub produkty, które będą mogły być wbudowane do drukarek arkuszowych lub zwojowych. Mam nadzieję zobaczyć rozwiązania HP Edgeline na tegorocznej drupie.
Z powyższego zarysu rozwoju drukarek ktoś mógłby wywnioskować, że przyszłość należy jedynie do rozwiązań inkjetowych. To nie do końca prawda, ponieważ pojawi się jeszcze wiele urządzeń działających na bazie technologii kserograficznej. Obecnie na rynku urządzeń drukujących w kolorze z prędkością do 70 stron A4 na minutę prawie całkowicie panują rozwiązania kserograficzne. Tylko HP i Riso oferują produkty inkjetowe dla tego rynku. Jest to segment, który w ostatnich dwóch latach charakteryzował się bardzo wysoką sprzedażą. Na tym polu także pojawia się coraz więcej konkurencyjnych rozwiązań oferowanych przez takich producentów jak Xerox, Ricoh, Konica Minolta, Canon i HP. Możemy się spodziewać urządzeń szybszych, zapewniających lepszą funkcjonalność i jakość.
W zakresie druku produkcyjnego w kolorze przeważać będzie technologia kserograficzna. W obrębie prędkości od 70 do 200 stron A4 na minutę, gdzie najbardziej liczy się jakość zbliżona do offsetu, to właśnie technologia kserograficzna będzie zapewniać jakość wyższą niż druk inkjetowy. Jeśli chodzi o maszyny arkuszowe, najszybsze z nich będą osiągały prędkość 150 stron A4 na minutę. Z kolei maszyny zwojowe drukujące z jakością offsetową będą osiągały prędkość bliską 200 stron na minutę.
Czy rzeczywiście będzie to więc drupa inkjetowa? Odpowiedzi są dwie: tak i nie. Tak, ponieważ pojawi się bardzo dużo rozwiązań w zakresie druku atramentowego, które rozwiną i poszerzą jego rolę w nadchodzących latach. Rozwiązania te jednak nie wyprą na razie maszyn offsetowych czy fleksograficznych, jak niektórzy twierdzili. Głowice drukujące nie są jeszcze na tyle dobre pod względem jakości czy prędkości, aby w pełni pokonać konwencjonalne techniki druku. Jeśli weźmie się pod uwagę jakość, inkjet nie będzie jeszcze konkurował także z technikami kserograficznymi. Inkjet będzie wzmacniał swoją pozycję w wielkim i superwielkim formacie. Będzie także otwierał nowe rynki dla zastosowań druku na żądanie na opakowaniach. Z kolei w nowym sektorze szybkich drukarek do kolorowego druku transakcyjnego będziemy obserwować konkurencję między inkjetem a kserografią na podobnym poziomie jakościowym i wydajnościowym.
Najważniejszym przesłaniem targów drupa 2008 będzie to, że technologia inkjetowa otwiera wiele nowych możliwości i zastosowań dla druku cyfrowego, w szczególności w sektorze druku przemysłowego. Być może dopiero targi w roku 2012 będzie można naprawdę określić mianem „inkjet drupa”.

Andy Tribute

Autor artykułu jest analitykiem w firmie Attributes Associates i konsultantem redakcyjnym w wydawnictwie Seybold Publications. Jest uważany za jednego z najlepszych na świecie niezależnych autorytetów w dziedzinach takich jak CtP, druk cyfrowy czy cyfrowy rozwój rynku gazetowego. Regularnie bierze udział w międzynarodowych konferencjach jako prelegent i specjalista, często wygłaszając referaty plenarne. Pisze także artykuły dla wielu wiodących czasopism branży poligraficznej.



Nowa strona
Szanowni Internauci, zapraszamy na nową stronę  Świata DRUKU : http://www.swiatdruku.eu/<br />
Zachęcamy także do subskrybowania naszego nowego newslettera:<br />
http://www.swiatdruku.eu/newsletter/register_subscription/1 Nowa odsłona naszej strony - zapraszamy: http://www.swiatdruku.eu/
Firmy KML Solutions i LeadCom zapraszają na warsztaty „Fakty i mity na temat atramentów. Jak dobrać odpowiedni atrament. Klasyfikacja, zastosowanie, trendy”, które odbędą się 20 stycznia 2011 w Centrum EXPO XXI w Warszawie. „Świat DRUKU” jest patronem medialnym imprezy.<br />
W swoim komunikacie organizatorzy odpowiadają na pytanie, dlaczego warto wziąć udział w tych warsztatach: <br />
Podstawowym problemem jest nadmiar atramentów na naszym rynku, brak obiektywnej wiedzy o nich oraz brak kryteriów ich oceny. Użytkownicy bardzo często odczuwają chaos informacyjny. W tej tematyce nie ma się do czego odnieść, nie ma jakiegoś wzorca, nie ma jasno sprecyzowanych kryteriów oceny atramentów. Wiedza o tuszach jest szczątkowa, niepełna, nieuporządkowana, czasami zupełnie fałszywa. Terminologia określająca atramenty (np. eco, mild, miękki, twardy solwent) jest nowym użytkownikom często nieznana. Które atramenty są szkodliwe, a które nie, które niszczą głowice a które je „udrażniają”, które blakną po pół roku, a które są „wieczne” – nie ma gdzie o tym poczytać. Tuszów na rynku jest tak dużo, że użytkownicy nie wiedzą, co wybrać i dlaczego. Zasypywani są ofertami nowych atramentów, które mają rozwiązać wszystkie problemy. Ale obiektywnie: które są te najlepsze? I dlaczego? Użytkownik w większości przypadków nadal tego nie wie. <br />
Na warsztatach chcielibyśmy rzucić nieco światła na te problemy. Wybrnąć jakoś z gąszczu sprzecznych często informacji o tuszach, sformułować kryteria ich oceny, wprowadzić klasy porządkujące jakość tuszów, uporządkować ogólną wiedzę. Chcielibyśmy naszkicować jakiś scenariusz, w jaki sposób zabrać się za dobór atramentu do swojej maszyny. To niełatwe zadanie, mamy nadzieję, że temu podołamy.     <br />
<br />
PROGRAM WARSZTATÓW<br />
<br />
10.30 – 13.30 BLOK TEORETYCZNY – prezentacja/sesje pytań <br />
10.30 – 11.00 Moduł I<br />
Atrament – budowa, właściwości, podstawy chemiczne.<br />
Podział atramentów ze względu na: <br />
- zastosowanie<br />
- maszyny, głowice, rozpuszczalniki<br />
- jakość<br />
Panel poprowadzi: dr Leszek Kułak, Politechnika Gdańska/Prim Jet Color<br />
<br />
11.00 – 11.40 Moduł II<br />
Co to jest dobry atrament, czyli jak dobrać odpowiedni atrament do swojej maszyny?<br />
Cechy farb cyfrowych i potencjalne kryteria oceny: <br />
- jakość druku, kolorystyka<br />
- fizyczne właściwości farby: zapach, oddziaływanie na otoczenie i obsługę maszyn<br />
- fizyczne właściwości wydruków: odporność na ścieranie, światłoodporność, zdolność do utrwalania się na różnych podłożach<br />
- cechy eksploatacyjne wynikające ze współpracy farby z maszyną <br />
- cena farby a koszt druku <br />
Typowe problemy związane z atramentem.<br />
Zasady doboru farby do maszyny drukującej.<br />
Panel poprowadzi: Przemysław Kida, Profikolor<br />
11.40 – 12.00 Przerwa na kawę<br />
<br />
12.00 – 13.30 Moduł III<br />
Analiza polskiego rynku atramentów solwentowych:<br />
- eco<br />
- mild<br />
- hard solwent<br />
Próba usystematyzowania pojęć i wiedzy o atramentach solwentowych.<br />
Klasyfikacja atramentów ze względu na jakość oraz maszyny.<br />
Panel poprowadzą: Dariusz Świercz, Leadcom; Steve Knight, Sioen; Michael Moeller, Roland <br />
13.30 – 14.00 	Lunch <br />
<br />
14.00 – 16.00 BLOK PRAKTYCZNY<br />
14.00 – 15.30 Moduł I<br />
Czy jesteś pewien, że znasz możliwości swojego plotera?<br />
- Pokazanie różnic we właściwościach i jakości druku atramentów eco- i mildsolwentowych w zależności od prędkości druku (drukowanie na maszynach Roland XJ640, Asbru RS64)<br />
- Pokazanie różnic w jakości druku ploterów 4-(CMYK) i 6(CMYKLcLm)-kolorowych<br />
<br />
15.30 – 16.00 Konkurs na najciekawszą aplikację <br />
- prezentacja autorów i aplikacji<br />
- głosowanie<br />
- rozdanie nagród<br />
<br />
16.00 Zakończenie warsztatów<br />
<br />
Warunki uczestnictwa: <br />
       <br />
Rejestracji należy dokonać do dnia 10.01.2011.		<br />
Koszt uczestnictwa: 240 zł (wpłata do 31.12.2010), 280 zł (wpłata do 10.01.2011), (podane ceny są cenami brutto); Bank Millennium, Nr konta: 83 1160 2202 0000 0001 3270 3555, dopisek do przelewów: Warsztaty.<br />
Cena obejmuje: udział w warsztatach, materiały szkoleniowe, lunch, przerwy kawowe.<br />
Dla klientów firm-organizatorów – zniżka w wysokości 25%.<br />
Miejsce imprezy: Centrum EXPO XXI, Warszawa ul. Prądzyńskiego 12/14, Sala B.<br />
Zgłoszenia: <br />
biuro@leadcom.pl,
<a href= mailto:agnieszka.swiercz@leadcom.pl?subject=  target= {target}  >agnieszka.swiercz@leadcom.pl</a><br />
tel./fax +48 22 8641009; 517560040<br />
Fakty i mity na temat atramentów - warsztaty
Firma Map Polska wprowadziła do swojej oferty Olin – nowy papier offsetowy klasy premium. Nadaje się on świetnie jako podłoże na zaproszenia, papier firmowy, foldery, katalogi wystaw i do wielu innych tego typu wydruków. Bardzo dobrze sprawdza się także  w  produkcji dziełowej. <br />
W ofercie Map papier Olin występuje w 15 gramaturach – od 40 g/m2 do 400 g/m2, pięciu odcieniach – od śnieżnej bieli do kości słoniowej, i z trzema rodzajami wykończenia powierzchni – od supergładkiego po szorstki. Linia obejmuje także papier makulaturowy i  pasujące do niego  koperty. Cała gama papierów Olin posiada certyfikat FSC. <br />
„Olin to nasza propozycja skierowana do tych, którzy poszukują wysokiej jakości podłoży drukowych, a nie lubią kompromisów. Olin to po prostu bardzo wysoka jakość za rozsądną cenę” –  mówi Gabriela Hatłas, Product Manager Fine Papers w  Map Polska. <br />
Olin dołączył do bogatej oferty papierów firmy Map stanowiąc łącznik pomiędzy grupą masowych podłoży a papierami ozdobnymi. Wśród znanych i cenionych marek papierów  Map Polska są m.in. One, Ecco-Book, Claro czy też Dito. <br />
<br />
<br />
Olin - nowy papier offsetowy klasy premium
23 listopada firma Hubergroup poinformowała, że ze względu na znaczny wzrost cen surowców do produkcji farb, ich ceny zostaną podwyższone – farby do heatsetu i skalowe do coldsetu będą droższe o 35 centów/kg, czarne do coldsetu o 20 centów/kg, natomiast farby do druku arkuszowego od 30 do 50 centów/kg. <br />
Wprowadzenie podwyżek producent umotywował podwyżką cen materiałów o 35–45%  (podwyżki cen podano w euro) w minionych 12 miesiącach. <br />
W komunikacie prasowym Hubergroup podkreśla, że będzie korzystać z każdej okazji, aby obniżać ceny – będzie dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację na światowych rynkach.  <br />
*<br />
W komunikacie prasowym firma Flint Group zwróciła uwagę na to, że analitycy przewidują dalszy wzrost cen materiałów w 2011 roku. Producent nie wyklucza podwyższenia cen produktów znajdujących się w jego portfolio, zwłaszcza farb przeznaczonych do produkcji opakowań.<br />
*<br />
Z kolei firma Sun Chemical poinformowała o 25-procentowym wzroście cen na wszystkie swoje produkty wykorzystujące pigment Violet 23. Wzrost ten stał się nieunikniony, bowiem – jak podaje producent – koszty wytwarzania pigmentu wzrosły o 70% w ciągu ostatnich 12 miesięcy i nadal spodziewana jest tu tendencja wzrostowa.<br />
Problemy z podażą Violet 23 rozpoczęły się pod koniec 2009 roku, gdy w Chinach i Indiach zaczęła się zmniejszać dostępność karbazolu – podstawowej substancji, z której wytwarzany jest ten pigment. Karbazol wykorzystywany jest jedynie w branży produkującej barwniki, jednakże smoła węglowa, z której uzyskuje się karbazol, jest powszechnie stosowana również w innych branżach, co ogranicza jej dostępność. Niekorzystne efekty pogłębia także fakt, że branża produkująca barwniki ma niewielką kontrolę na kosztem i podażą tej substancji. <br />
Felipe Mellado, dyrektor ds. marketingu Sun Chemical, komentuje: „Brak podstawowych materiałów produkcyjnych jest zagadnieniem trapiącym całą branżę. Sun Chemical intensywnie pracuje, aby kompensować wpływ tej sytuacji na wzrost kosztów, ale obecnie wprowadzenie wzrostu cen na wszystkie produkty zawierające Violet 23 było nieuniknione. Ma to przełożenie na ceny większości farb drukowych oferowanych na rynku płynnych farb, a także na całe grupy produktów przeznaczonych do maszyn arkuszowych oraz farb UV. Robimy wszystko co w naszej mocy, pracując z czołowymi dostawcami pigmentu i staramy się tak zarządzać bieżącą sytuacją, by w jak najmniejszym stopniu wpłynęła ona na naszych klientów”. <br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
Wzrosną ceny farb
Jak co roku firma Heidelberg Polska zaprosiła do Print Media Academy w Heidelbergu wyróżniających się studentów z trzech uczelni: z Politechniki Warszawskiej, z Politechniki Łódzkiej i Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. Wyjazd odbył się w dniach 24–25 listopada. Studenci pojechali pod opieką Juliusza Krzyżkowskiego (Zakład Technologii Poligraficznych na Wydziale Inżynierii Produkcji PW) i Krzysztofa Głowackiego (Instytut Papiernictwa i Poligrafii PŁ), towarzyszyli im Zbigniew Krugiełka i Jacek Szynkarek z firmy Heidelberg Polska. Ze strony Heidelberger Druckmaschinen AG  opiekował się grupą Dieter Kurock.<br />
W programie wycieczki znalazły się: wykład i zwiedzanie Print Media Academy, prezentacja systemu Prinect, pokaz naświetlarek Suprasetter, prezentacja działania maszyn Speedmaster XL 75-5+L i XL-105-10-P w Print Media Center, pokaz linii do oprawy zeszytowej ST 450. Studenci gościli w fabryce w Wiesloch, obejrzeli centrum logistyczne i magazyn części, halę z linią do produkcji napędowych kół zębatych, halę produkcji systemów sterujących, halę, gdzie powstają maszyny Speedmaster SM 74 i XL 75 oraz hale produkcji maszyn pełnoformatowych.<br />
Zwiedzano także zamek w Heidelbergu i Jarmark Bożonarodzeniowy na Starówce.<br />
Studenci z wizytą w Print Media Academy
Creative Park to strona internetowa stworzona przez firmę Canon, będąca źródłem dobrej zabawy i nieograniczonych możliwości tworzenia przestrzennych form dekoracji świątecznych, kart okolicznościowych, albumów oraz wszelkiego rodzaju szablonów. Canon Creative Park daje możliwość twórczego spędzania wolnego czasu z dzieckiem i całą rodziną, zapewniając radość oglądania, drukowania, wycinania, klejenia i składania różnorodnych wzorów. Stanowi miejsce kreatywnego wykorzystania produktów Canon Pixma – serii drukarek fotograficznych oferujących doskonałe efekty domowego wydruku fotografii i dokumentów. Posiadacze urządzeń Canon mają szansę dostępu do strefy Premium zawierającej dodatkowe zdjęcia i ilustracje.<br />
Twórcom Creative Park zależało na stworzeniu wygodnego i twórczego miejsca zabawy z obrazem, prezentowanym w setkach form, konwencji i stylów. Przedstawia łatwe sposoby tworzenia własnego kalendarza, zaproszenia, papieru listowego czy albumu bez większego zaangażowania, a tym bardziej wychodzenia z domu. <br />
Materiały przedstawione w Creative Park są dostępne za darmo dla każdego użytkownika. Posiadacze drukarek fotograficznych Canon Pixma mają jednak możliwość wyboru z bogatszych zasobów obrazów i wzorów. Creative Park Premium jest dedykowany użytkownikom urządzeń Canon, którym zostały udostępnione dodatkowe zasoby w postaci całej gamy zdjęć i ilustracji autorstwa cenionych na całym świecie fotografów i artystów. Osoby korzystające z Creative Park mogą liczyć na najwyższej jakości efekty wizualne przy zastosowaniu sprzętu drukującego Pixma i oryginalnych atramentów Canon. Daje to gwarancję trwałość i jakość wydruku, co finalnie wpływa na satysfakcję z pracy. Wszystkie elementy przedstawione w Creative Park można w prosty sposób pobrać i wydrukować. Wzory zawierają instrukcję montażu wybranego materiału. Na każdej stronie witryny znajduje się informacja „jak zrobić”, a w razie potrzeby można korzystać z automatycznej pomocy.<br />
Creative Park jest podzielony na kategorie tematyczne, co bardzo ułatwia szybkie wyszukanie konkretnego przedmiotu. Kategoria „prezenty i karty okolicznościowe” to idealne miejsce dla osób organizujących przyjęcia. Znajdziemy tu kartki, wzory zaproszeń, kopert, papeterii, okładek do płyt CD, ramek do zdjęć, a nawet pudełek na prezenty. Druga kategoria obejmuje m.in. trójwymiarowe modele przedstawiające zwierzęta, zabawki, dekoracje okolicznościowe, znane budowle świata, pojazdy oraz formy z dziedziny nauki o różnym stopniu trudności, dopasowanym do wieku użytkownika. Pod kolejną zakładką znajdziemy elementy graficzne pozwalające stworzyć album fotograficzny dla każdego członka rodziny. Obecnie mamy możliwość wyboru spośród kilkuset wzorów dostępnych w różnorodnych układach. Czwarta kategoria zawiera obrazy czerpiące z wielu konwencji artystycznych. Dzięki nim będziemy mogli stworzyć trójwymiarowe obrazy, reliefy, orgiami czy mozaiki. W sekcji „kalendarze” Canon udostępnił bogaty zestaw kalendarzy w rozmaitych formach przestrzennych, jak i szerokiej gamie kolorystycznej. Ostatnia kategoria to galeria fotograficzna, prezentująca zdjęcia w wysokiej rozdzielczości. Są to m.in. zdjęcia krajobrazów z odległych zakątków świata, obrazy natury, flory, fauny oraz zdjęcia ze świata sportu.<br />
Serwis znajduje się pod adresem: http://www.canon.com/c-park/<br />
<br />
<br />
Canon Creative Park
Szczecińska Agencja Edukacyjna zaprasza do udziału w XII Zimowej Konferencji Poligraficznej Bukowina Tatrzańska 2011 organizowanej pod hasłem „Barwa w druku od A do Z”. Odbędzie się w Bukowinie Tatrzańskiej w Domu Zdrowia Rysy przy ul. Leśnej 20 (20 km od Zakopanego) w dniach 9/10–12 stycznia 2011 roku.<br />
Partnerem merytorycznym konferencji jest firma Frogimus, Partnerem – Portal PrintinPoland.com. Patronat medialny sprawuje „Świat DRUKU”.<br />
Konferencja adresowana jest do przedstawicieli drukarń i zakładów poligraficznych (druk offsetowy, cyfrowy, fleksograficzny), wydawnictw, firm handlowych i innych przedsiębiorstw działających w branży poligraficznej. Tematyka tegorocznej konferencji koncentruje się na zagadnieniach związanych ze standaryzacją, stabilnością barwy i kontrolą jakości druku. Przedstawione zostaną najnowsze rozwiązania w tym zakresie, stosowane w urządzeniach i technologiach przez wiodące firmy w branży poligraficznej. Konferencja jest doskonałym miejscem do zapoznania się z nowymi koncepcjami i rozwiązaniami, dyskusji, a także wymiany doświadczeń. A to wszystko w zimowej atmosferze Bukowiny Tatrzańskiej.<br />
W programie:<br />
- „Systemy standaryzacji i kontroli jakości druku” – Danuta Tyrowicz, Frogimus<br />
- „Heidelberg Remote Access Elite – innowacyjne rozwiązania zdalnej komunikacji drukarni z jej klientami” – Piotr Bogusz, Heidelberg Polska<br />
- „Systemy kontroli barwy w systemach produkcyjnych Konica Minolta” – Adam Bieniewski, Konica Minolta Business Solutions Polska<br />
- „Kompleksowe zarządzanie barwą – nowe spojrzenie. Kodak Flexcel NX” – Mariusz Geras, Kodak Polska<br />
- „Miejsce nowoczesnego zarządzania barwą w globalnej standaryzacji druku – nowe rodzaje oprogramowania i sposoby komunikacji”, X-Rite.  <br />
<br />
Firma X-Rite jest sponsorem wspierającym konferencji.<br />
Spotkanie poprowadzone przez Roberta Kuczerę z firmy Michael Huber Polska poświęcone zostanie zagadnieniom standardów farbowych w druku offsetowym. Prezentacja, a następnie workshop, umożliwią zapoznanie się z tymi zagadnieniami oraz dyskusję wszystkich zainteresowanych uczestników konferencji.<br />
Dyrektor projektu targów Poligrafia, Jerzy Kaczmarek (Międzynarodowe Targi Poznańskie) zapozna uczestników konferencji z tematem „Poligrafia 2011 + Digital Printing Expo – wizja przyszłości nowej branży poligraficznej”.<br />
Przewidziane są wystąpienia firm-dostawców prezentujących oferowane przez nie urządzenia, materiały i technologie.<br />
Konferencji towarzyszą VII Zawody w narciarstwie alpejskim dla poligrafów o puchar firmy<br />
Michael Huber Polska HUBER SKI CUP BUKOWINA 2011.<br />
„Zapraszamy wszystkich poligrafów do udziału w konferencji. Mamy nadzieję, że po raz kolejny będzie ona doskonałą okazją do ciekawych spotkań i dyskusji oraz wypoczynku w miłej śnieżnej scenerii, np. podczas kuligu przy blasku pochodni” – zachęca Waldemar Światły.<br />
<br />
Informacje organizacyjne<br />
Koszt udziału w konferencji: 1185,00 zł od osoby, obejmuje zakwaterowanie w pokoju dwuosobowym, wyżywienie, udział w części merytorycznej, udział w części rekreacyjnej. Dopłata do pokoju jednoosobowego wynosi 180,00 zł. Zakwaterowanie od dnia 9.01.2011 r. do 12.01.2011 r. Wyżywienie od kolacji w dniu 9.01.2011 r. do obiadu w dniu 12.01.2011 r.<br />
Zgłoszenia prosimy przesyłać faksem lub e-mail do 31.12.2011 r. Należność z tytułu udziału w konferencji należy przekazać do 4.01.2011 r. na konto: Multibank nr 71 1140 20017 0000 4802 0378 9450. Rabat dla klientów portalu PrintinPoland.com płacących abonament wynosi 5% (nie obejmuje dopłaty do pokoju 1-osobowego).<br />
Informacji udziela Waldemar Światły, tel. 608 082 657, tel/fax 56 660 80 17, e-mail:
<a href= mailto:saebiuro@emil.tnp.pl?subject=  target= {target}  >saebiuro@emil.tnp.pl</a> Konferencja poligraficzna w Bukowinie
Xerox Polska ogłosił wprowadzenie na rynek zmodyfikowanego i ulepszonego cyfrowego systemu produkcyjnego iGen4. Przełomowy system iGen4 pojawił się na rynku w 2008 r., do tej pory skorzystało wiele setek klientów, tworząc miliardy przynoszących dochody wydruków. Teraz firma zaprezentowała jego wydajniejszą wersję. <br />
iGen4 EXP – najnowszy model skonstruowany na bazie nagradzanej platformy iGen4 – zapewnia użytkownikom natychmiastowy wzrost wydajności ze względu na obecność nowych opcji w zakresie przygotowania i wykończenia oraz obsługę arkuszy w największym dostępnym na rynku formacie.   <br />
Jak podaje producent, nowy system charakteryzuje się niemal o 50% większym arkuszem druku w porównaniu z urządzeniami konkurencyjnymi – co przekłada się na większą efektywność druku i zwiększone dochody klientów. Przyjmowanie zamówień na system Xerox iGen4 EXP już się rozpoczęło, a od 2011 r. użytkownicy będą mogli łatwo dokonywać konwersji tradycyjnych systemów iGen4 na system iGen4 EXP. <br />
Do podstawowych funkcji iGen4 EXP należą:<br />
- Największy format arkusza drukowego (36,4×66 cm) w swojej klasie – umożliwia realizację wymagających zadań, takich jak pełnowymiarowe, potrójnie składane broszury, karty pocztowe i karty z życzeniami lub bardzo duże okładki i obwoluty książek w formacie 36,4 na 66 cm. Drukowanie 40 arkuszy na minutę w większym formacie zasadniczo zwiększa prędkość drukowania systemu iGen4 do 120 obrazów w formacie A4 na minutę, podnosząc wydajność. Nośniki mogą być podawane ze zmodyfikowanego podajnika papieru lub systemu podawania rolowego. Układarka Multigraf odbiera duże wydruki i układa je w wyjmowanych koszach w celu ułatwienia transportu do dalszego wykańczania, tj. przycinania, powlekania i lub innych opcji wykańczających.<br />
- Zautomatyzowane rozwiązanie Web-to-finish – realizacja obiegu pracy bez ingerencji ludzkiej. Od początku 2011 r. cały proces od złożenia zamówienia do produktu końcowego będzie mógł przebiegać bez ręcznego konfigurowania czy innego rodzaju interwencji. Rozwiązanie wykorzystuje funkcję Xerox FreeFlow Digital Workflow Collection, jak również oprogramowanie i opcje wykańczające oferowane przez partnerów biznesowych Xeroksa, aby usprawnić proces produkcji od chwili złożenia zamówienia, szybko zmieniając i synchronizując wskazówki dotyczące produkcji, w zależności od potrzeb.  <br />
- Integracja z mechanizmem drukowania Adobe PDF – zapewnia szybkie i niezawodne drukowanie natywnych plików Adobe PDF. Rozszerzone opcje przygotowania do druku ułatwiają dostęp i odwzorowanie kolorów dodatkowych oraz przezroczystości, co ogranicza cykle korekty. <br />
<br />
Xerox wprowadza iGen4 EXP
W ramach programu SmartWood organizacji Rainforest Alliance NEPCon wykonał audyt w firmie Drukarnia Perfekt Janusz Banasiewicz w Wasilkowie. W efekcie wykonanej oceny kontroli pochodzenia produktu przyznano firmie certyfikat FSC (Forest Stewardship Council) o numerze SW-COC-005214, obowiązujący od 22 listopada 2010 r. do 21 listopada 2015 r.<br />
Drukarnia Perfekt została założona przez Janusza Macieja Banasiewicza w roku 1987. Pierwszą siedzibą drukarni były pomieszczenia gospodarcze przy ul. Słomianej w Warszawie. W 2001 roku powstała nowoczesna drukarnia przy ul. Przemysłowej w Wasilkowie koło Białymstoku. Dzisiaj Perfekt to dwie drukarnie (druga w Warszawie, przy ul. Połczyńskiej) 12 tys. m2 powierzchni produkcyjnej oraz tysiąc powierzchni administracyjno-biurowej. W oddawanych do użytku halach instalowany jest nowoczesny park maszynowy: wielozespołowe, arkuszowe maszyny drukujące i linie introligatorskie. Strategicznymi partnerami Perfektu w tym zakresie są firmy Heidelberg, Müller Martini oraz Kolbus.<br />
Drukarnia specjalizuje się w druku akcydensów i książek. Firma oferuje bogatą ofertę dotyczącą oprawy i uszlachetnień po druku oraz bardzo krótkie terminy druku prac. Głównymi klientami drukarni są duże wydawnictwa krajowe i zagraniczne oraz agencje reklamowe i korporacje. Misją firmy jest wysoka jakość wykonywanych prac i krótkie terminy realizacji.  W trosce o klienta Drukarnia Perfekt Janusz Banasiewicz wprowadziła system zarządzania jakością ISO 9001:2008 i środowiskiem ISO 14001:2005 oraz uzyskała certyfikat FSC.<br />
<br />
Certyfikat FSC dla Drukarni Perfekt
Firma Hunkeler poinformowała, że podczas targów Innovationdays 2011, które odbędą się w Lucernie w dniach 14–17 lutego, będzie można odwiedzić stoiska ponad 70 wystawców prezentujących na powierzchni obejmującej 5000 m2 rozwiązania z różnych obszarów branży poligraficznej – prepressu, procesu druku i wykończenia. <br />
Aby wziąć udział w imprezie, można zarejestrować się na stronie internetowej www.innovationdays.hunkeller.ch/registration<br />
Hunkeler Innovationdays 2011
Więcej...
więcej  Ostatnia: 
Ostatnie wątki:
Więcej...
Brak ankiety

Wyniki

Inne Ankiety




Wszelkie prawa zastrzeżone dla Świat Druku     powered by eZ Publish, createdy by Krokus Sp. z .o.o